symbol OŚR
Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa
Dyrektor - Grażyna Krugły
Zastępca dyrektora - Agnieszka Korczak
ul. Kilińskiego 30 pok. 310,
tel. (48) 36 20 671
fax. (48) 3620 673
e-mail: srodowisko@umradom.pl
Do zadań Wydziału należy:
1. gromadzenie i udostępnianie informacji o środowisku,
2. przygotowywanie, nadzór i realizacja programów i planów dot. ochrony środowiska dla
Miasta Radomia,
3. współpraca i kontrola realizacji zadań powierzonych organizacjom pozarządowym w zakresie
ekologii i ochrony zwierząt oraz dziedzictwa przyrodniczego,
4. Z zakresu zieleni i rolnictwa :
1) wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów oraz ustalenie wysokości pobieranych
z tego tytułu opłat,
2) przyjmowanie zgłoszeń zamiaru usunięcia drzew, które rosną na nieruchomościach
stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem
działalności gospodarczej,
3) wymierzanie administracyjnych kar pieniężnych za zniszczenie/uszkodzenie zieleni oraz
usuwanie drzew i krzewów niezgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
4) prowadzenie rejestru zwierząt podlegających ograniczeniom na podstawie przepisów prawa
Unii Europejskiej,
5) przygotowywanie uchwał o ustanowieniu pomnika przyrody, stanowiska dokumentacyjnego,
użytku ekologicznego, zespołu przyrodniczo-krajobrazowego,
6) realizacja zadań związanych z gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności
Skarbu Państwa,
7) wydawanie decyzji o zmianie lasu na użytek rolny w stosunku do lasów nie stanowiących
własności Skarbu Państwa,
8) przygotowanie i zatwierdzanie uproszczonych planów urządzenia lasów i inwentaryzacji
stanu lasu dla lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa, należących do osób
fizycznych i wspólnot gruntowych,
9) wydawanie zezwoleń na posiadanie i hodowanie chartów lub ich mieszańców,
10) wydawanie decyzji o odłowie lub odstrzale redukcyjnym zwierzyny,
11) opiniowanie dzierżawy obwodów łowieckich polnych,
12) opiniowanie rocznych planów łowieckich
13) podejmowanie zleconych gminie zadań z zakresu ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii,
14) orzekanie o czasowym lub stałym odebraniu właścicielowi zwierzęcia okrutnie traktowanego
lub zaniedbywanego,
15) udzielanie zezwoleń na utrzymywanie psa rasy uznanej za agresywną,
16) coroczne opracowywanie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania
bezdomności zwierząt i realizacja zadań wskazanych w programie,
17) prowadzenie spraw związanych z bieżącym nadzorem nad Schroniskiem dla Bezdomnych
Zwierząt w Radomiu,
18) przeprowadzanie otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych z zakresu
ochrony zwierząt,
19) kontrola wykonywania zadań publicznych przez organizacje pozarządowe oraz rozliczanie
dotacji przyznanych na ich realizacje,
20) udzielanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi
zwierzętami,
21) udzielanie zezwoleń na prowadzenie schronisk dla bezdomnych zwierząt, grzebowisk
i spalarni zwłok zwierzęcych,
22) prowadzenie ewidencji w zakresie udzielonych i cofniętych zezwoleń na prowadzenie
działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami oraz prowadzenie
schronisk dla bezdomnych zwierząt, grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych,
23) potwierdzanie okresu pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym,
24) poświadczanie oświadczeń dotyczących osobistego prowadzenia gospodarstwa rolnego,
25) kontrola spełnienia obowiązku OC rolników,
26) wydawanie zezwoleń na wyłączanie gruntów rolnych z produkcji rolniczej.
5. Z zakresu oddziaływań środowiskowych, gospodarki wodnej i ściekowej:
1) rozstrzyganie w drodze decyzji spraw zmiany stanu wody na gruncie,
2) zatwierdzanie w drodze decyzji ugody ustalającej stan wody na gruntach,
3) przygotowywanie projektów uchwał w zakresie:
a) corocznego określenia sezonu kąpielowego,
b) corocznego wykazu kąpielisk lub utworzenia miejsca okazjonalnie wykorzystywanego
do kąpieli,
c) wyznaczania granic aglomeracji Radom w zakresie oczyszczania ścieków
komunalnych,
4) prowadzenie ewidencji kąpielisk,
5) prowadzenie ewidencji miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli,
6) znakowanie kąpieliska informacją o zakazie kąpieli,
7) rozpowszechnianie informacji o wprowadzonym zakazie kąpieli w kąpielisku,
8) coroczne przedkładanie Wodom Polskim sprawozdania z realizacji Krajowego
Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych za rok ubiegły,
9) dokonywanie co dwa lata przeglądu obszarów i granic aglomeracji Radom,
10) ustalanie w drodze decyzji wysokości odszkodowania za szkody poniesione w
związku z wprowadzeniem w strefie ochronnej lub na obszarze ochronnym zakazów,
nakazów oraz ograniczeń w zakresie użytkowania gruntów lub korzystania z wód,
11) wyznaczanie w drodze decyzji części nieruchomości umożliwiającej dostęp do wód
objętych powszechnym korzystaniem na potrzeby wykonywania robót związanych z ich
utrzymaniem,
12) ustalanie wysokości opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej na skutek
wykonywania na nieruchomości robót lub obiektów budowlanych,
13) sporządzanie rocznych sprawozdań z realizacji działań zawartych w planie
gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Radomki,
14) kontrola realizacji przez właścicieli nieruchomości obowiązków utrzymania porządku
i czystości w zakresie częstotliwości opróżniania zbiorników bezodpływowych,
15) wydawanie decyzji nakładających obowiązek wykonania przyłączenia nieruchomości do
istniejącej sieci kanalizacyjnej,
16) przyjmowanie zgłoszeń przydomowych oczyszczalni ścieków,
17) prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków,
18) kontrola częstotliwości i sposobu pozbywania się osadów z przydomowych oczyszczalni
ścieków,
19) wydawanie zezwoleń i nadzór nad prowadzeniem działalności w zakresie opróżniania
zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
20) prowadzenie ewidencji udzielonych i cofniętych zezwoleń na opróżnianie zbiorników
bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych,
21) przyjmowanie i weryfikacja sprawozdań od podmiotów prowadzących działalność w
zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
22) organizacja opróżniania zbiorników bezodpływowych w przypadku właścicieli
nieruchomości, którzy nie zawarli umów w tym zakresie,
23) wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego,
24) rejestracja sprzętu pływającego służącego do amatorskiego połowu ryb,
25) wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia.
6. Z zakresu przeciwdziałania zagrożeniom środowiska:
1) wydawanie pozwoleń zintegrowanych dla instalacji,
2) wydawanie, cofanie i ograniczanie pozwoleń na wprowadzenie gazów lub pyłów do
powietrza,
3) przyjmowanie zgłoszeń instalacji, z których emisja nie wymaga pozwolenia na wprowadzanie
gazów lub pyłów do powietrza,
4) wydawanie decyzji dotyczących wymagań w zakresie ochrony środowiska dla instalacji,
z których emisja nie wymaga pozwolenia,
5) opiniowanie inwestycji w zakresie jej celowości pod kątem ochrony środowiska,
6) wydawanie zezwoleń na emisję gazów cieplarnianych z instalacji objętej systemem handlu
uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych,
7) nakazywanie w drodze decyzji usuwanie odpadów z miejsc nieprzeznaczonych na ich
składowanie lub magazynowanie,
8) wydawanie i cofanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów,
9) przyjmowanie informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stanowiących
szczególne zagrożenie dla środowiska,
10) wydawanie i cofanie zezwoleń dotyczących prowadzenia działalności w zakresie zbierania,
przetwarzania odpadów,
11) określanie w drodze decyzji dopuszczalnych poziomów hałasu emitowanego do środowiska,
12) wydawanie decyzji w zakresie przeglądu ekologicznego,
13) nakładanie na podmiot negatywnie oddziaływujący na środowisko obowiązku ograniczenia
oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia lub przywrócenia środowiska do stanu
właściwego,
14) sporządzanie mapy akustycznej dla miasta,
15) nakazywanie osobie fizycznej eksploatującej instalację wykonanie czynności zmierzających
do ograniczenia ich negatywnego oddziaływania na środowisko,
16) nakładanie na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązku prowadzenia
pomiarów wielkości emisji,
17) wprowadzanie informacji do wojewódzkiej bazy wyrobów i odpadów zawierających azbest,
18) realizacja zadań w zakresie usuwania odpadów z wypadków drogowych,
19) opracowywanie programów i planów w zakresie ochrony środowiska oraz realizacja zadań
z nich wynikających należących do wydziału,
20) monitorowanie, sprawozdawczość i raportowanie przewidziane w w/w planach i programach,
21) prowadzenie kontroli w zakresie przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie
środowiska w zakresie zadań gminy i powiatu,
22) przyjmowanie zgłoszeń instalacji, z których emisja nie wymaga pozwolenia dot. pól
elektromagnetycznych.
7. Z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi:
1) objęcie właścicieli nieruchomości na terenie Radomia systemem gospodarowania
odpadami komunalnymi,
2) nadzorowanie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym realizacja zadań
powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
3) ustanawianie selektywnego zbierania odpadów komunalnych ,
4) tworzenie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
5) zapewnienie osiągnięcia poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego zużycia
i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających
biodegradacji przekazywanych do składowania,
6) prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych dot. ochrony środowiska oraz
prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie
selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
7) udostępnianie na stronie internetowej urzędu oraz w sposób zwyczajowo przyjęty informacji
o:
a) podmiotach odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
b) miejscach zagospodarowania przez podmioty odbierające od właścicieli nieruchomości
zmieszanych odpadów komunalnych , odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania
odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania,
c) osiągniętych przez gminę oraz podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli
nieruchomości wymaganych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia
i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających
biodegradacji przekazywanych do składowania,
d) punktach selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych,
e) zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw
domowych.
8) dokonywanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu
weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania
odpadami komunalnymi,
9) prowadzenie ewidencji umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości,
10) przygotowywanie projektów uchwał dot. systemu gospodarowania odpadami komunalnymi,
11) organizacja odbioru odpadów komunalnych i wydawanie decyzji dla właścicieli
nieruchomości niezamieszkałych, którzy nie zawarli umów na odbiór odpadów,
12) organizacja odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których
zamieszkują mieszkańcy,
13) określanie warunków przeprowadzenia przetargów w zakresie gospodarowania odpadami
komunalnymi,
14) przyjmowanie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
15) zawiadamianie mieszkańców o zmianie wysokości stawek opłat za gospodarowanie
odpadami komunalnymi,
16) wydawanie decyzji określających wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami
komunalnymi,
17) prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów
komunalnych,od właścicieli nieruchomości,
18) przekazywanie Marszałkowi Województwa Mazowieckiego wykazu podmiotów wpisanych
i wykreślonych z rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości,
19) przyjmowanie informacji o niedopełnieniu przez właścicieli nieruchomości obowiązków
w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
20) przyjmowanie i weryfikacja sprawozdań od podmiotów prowadzących działalność w
zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
21) sporządzanie i przekazywanie marszałkowi województwa i wojewódzkiemu inspektorowi
ochrony środowiska rocznych sprawozdań z realizacji przez gminę zadań z zakresu
gospodarowania odpadami komunalnymi,
22) nakładanie administracyjnych kar pieniężnych na przedsiębiorców odbierających odpady
komunalne od właścicieli nieruchomości, za naruszanie ich obowiązków określonych
w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
23) sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów ustawy o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.