Urząd Miejski w Radomiu

Aktualnie znajdujesz się na:

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Uchwała nr 202/2007 w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2008r.


druk Nr 177

U C H W A Ł A NR 202/2007 Rady Miejskiej w Radomiu

z dnia 29.10.2007r.

w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów

Alkoholowych na 2008r.

Na podstwie art. 18 ust. 2 pkt 15 z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 z póź.zm.), w związku z art. 41 ust. 2 i ust. 5 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz.U. z 2007r. Nr 70 poz. 473 ) Rada Miejska w Radomiu uchwala, co następuje:

§ 1.

Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2008r. stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2.

Źródłem finansowania zadań niniejszego programu są środki finansowe pochodzące z opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.

§ 3.

Zadania określone w załączniku będą realizowane od dnia 1 stycznia 2008r. do dnia 31 grudnia 2008r.

§ 4.

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Radomia.

§ 5.

Z dniem 31.12.2007r. traci moc uchwała Nr 903/2006 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 16 października 2006 roku w sprawie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2007r.

§ 6.

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

§ 7.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.

Przewodniczący Rady Miejskiej

Dariusz Wójcik

Załącznik

do Uchwały Nr 202/2007

Rady Miejskiej w Radomiu

z dnia 29.10.2007r.

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania

Problemów Alkoholowych na rok 2008

ROZDZIAŁ I

Cele programu

§ 1.

  1. Ograniczenie procesu degradacji osób uzależnionych i ich rodzin oraz osób zagrożonych uzależnieniem od alkoholu, zwiększenie dostępności do terapii dla osób uzależnionych i współuzależnionych.

  1. Zmniejszenie rozmiarów szkód zdrowotnych, psychologicznych i społecznych spowodowanych nadużywaniem alkoholu i przemocą w rodzinie.

ROZDZIAŁ II

Zadania i sposoby realizacji

§ 2.

Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.

  1. Finansowanie dodatkowych programów terapeutycznych dla osób uzależnionych od alkoholu nie objętych kontraktem Narodowego Funduszu Zdrowia.

  2. Finansowanie Punktów Konsultacyjno - Informacyjnych dla osób uzależnionych i ich rodzin.

  3. Finansowanie szkoleń dla pracowników placówek odwykowych.

  4. Finansowanie Klubów Abstynenckich.

§ 3.

Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

  1. Finansowanie dodatkowych zajęć terapeutycznych dla osób współuzależnionych nie objętych kontraktem Narodowego Funduszu Zdrowia.

  2. Finansowanie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy.

  3. Finansowanie Ośrodka Interwencji Kryzysowej.

  4. Dofinansowanie ośrodka wsparcia dla ofiar przemocy domowej.

  5. Dofinansowanie Centrum Psychoterapii Rodzin.

  6. Ochrona rodzin przed przemocą i agresją - dofinansowanie Policyjnej Izby Zatrzymań.

  7. Finansowanie zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży.

  8. Finansowanie świetlic socjoterapeutycznych.

  9. Dofinansowanie programu terapeutycznego dla Dorosłych Dzieci Alkoholików.

  10. Dofinansowanie programów korekcyjnych dla sprawców przemocy domowej.

  11. Finansowanie szkoleń z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

§ 4.

Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo- wychowawczych i socjoterapeutycznych.

  1. Dofinansowanie świetlic środowiskowych dla dzieci.

  2. Finansowanie młodzieżowych klubów o charakterze profilaktycznym.

  3. Dofinansowanie programów profilaktycznych w szczególności dla dzieci i młodzieży.

  4. Dofinansowanie pozalekcyjnych zajęć sportowych z programem profilaktycznym dla dzieci i młodzieży.

  5. Dofinansowanie wypoczynku letniego z programem socjoterapeutycznym/ profilaktycznym dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych.

  6. Zakup sprzętu sportowego do pozalekcyjnych zajęć sportowych.

  7. Prowadzenie działalności edukacyjnej służącej zmniejszeniu skali zjawiska przemocy w rodzinie, w szczególności z problemem alkoholowym.

  8. Dofinansowanie dożywiania dzieci, uczęszczających na zajęcia socjoterapeutyczne oraz do świetlic środowiskowych i socjoterapeutycznych.

  9. Dofinansowanie zadania „pedagog ulicy”.

  10. Dofinansowanie programów profilaktycznych adresowanych do kandydatów na kierowców uczących się w szkołach nauki jazdy.

  11. Podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych.

  12. Zakup materiałów informacyjno-edukacyjnych i czasopism problemowych.

  13. Finansowanie ogłoszeń prasowych w zwiazku z ogłaszaniem konkursów na realizację zadań niniejszego programu.

  14. Współpraca z Państwową Agencją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, samorządem Województwa Mazowieckiego, organizacjami pozarządowym, Kościołem Katolickim i innymi kościołami w zakresie rozwiązywania problemow alkoholowych.

  15. Współudział w ogólnopolskich i lokalnych kampaniach edukacyjnych związanych z profilaktyką alkoholową, organizowanie lokalnych imprez profilaktycznych, konferencji prasowych i debat w lokalnych mediach.

  16. Organizowanie i finansowanie lokalnych diagnoz, badań i sondaży pozwalających ocenić aktualny stan problemów alkoholowych.

§ 5.

Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

  1. Zlecanie zadań z zakresu gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych do realizacji organizacjom pozarządowym, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

  2. Rekomendowanie organizacji pozarządowych ubiegających się o środki finansowe z innych źródeł.

  3. Udzielanie pomocy merytorycznej.

§ 6.

Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.

Dofinansowanie Klubów Integracji Społecznej dla osób uzależnionych tworzonych na terenie Miasta Radomia.

ROZDZIAŁ III

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

§ 7.

Do zadań Komisji należy:

1. Przyjęcie zgłoszenia o przypadku wystąpienia nadużywania alkoholu z jednoczesnym

wystąpieniem przesłanek z art. 24 ustawy o wychowaniu w trzeźowści i przeciwdziałaniu

alkoholizmowi.

2. Wezwanie na rozmowę osoby, co do której wpłynęło zgłoszenie i zmotywowanie do

leczenia odwykowego.

3. Podejmowanie czynności w zakresie procedury przygotowawczej związanej z

zadaniami ustawowymi tej Komisji, w tym czynności związane z przygotowaniem

wniosku do sądu w sprawie orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od

alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.

4. Inicjowanie postępowań opiekuńczych w sprawach dzieci z rodzin alkoholowych.

5. Współpraca z właściwymi komórkami policji w celu diagnozowania oraz zapobiegania

zjawiskom patologii.

6. Kontrola przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia w stosunku do

podmiotów gospodarczych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych

przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży.

7. Opiniowanie wniosków na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych

przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży zgodnie z art.18

ust.3a ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

8. Podejmowanie działań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, profilaktyki

szkolnej i rodzinnej oraz pomocy dzieciom z rodzin z problemem alkoholowym.

9. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art.131

i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.

§ 8.

Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania

Problemów Alkoholowych

1.Członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Radomiu za udział w posiedzeniu Komisji otrzymują każdorazowo wynagrodzenie w wysokości 8% minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2008r., zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 września 2007r. opublikowanego w Dz.U. z 2007r. Nr 171 poz. 1209.

2. Wynagrodzenie wyliczone w oparciu o listę obecności wypłaca się miesięcznie z dołu w terminie do dnia 10 następnego miesiąca kalendarzowego.

ROZDZIAŁ IV

§ 9.

Zasady kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych

1. Kontroli podlegają przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży.

2. Kontrole przeprowadzają członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych lub wspólnie z funkcjonariuszami Straży Miejskiej.

3. Zakres kontroli obejmuje:

- zgodność prowadzonej sprzedaży napojów alkoholowych z aktualnie ważnym

zezwoleniem,

- przestrzeganie warunków ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu

alkoholizmowi.

4. Osoby kontrolujące mają prawo do:

- wstępu na teren nieruchomości, obiektu, lokalu lub ich części, gdzie jest

prowadzona sprzedaż napojów alkoholowych, w dniach i godzinach , w których

jest prowadzona ta działalność,

- żądania okazania zezwoleń oraz pisemnych lub ustnych wyjaśnień.

5. Czynności kontrolnych, dokonuje się w obecności kontrolowanego, osoby zastępującej kontrolowanego lub przez niego zatrudnionej.

6. Protokół z kontroli, kontrolujący przekazują Przewodniczącemu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Radomiu.

7. Podmiot kontrolowany, w przypadku otrzymania zaleceń pokontrolnych w terminie 30 dni od dnia przeprowadzenia kontroli, przesyła do organu wydającego zezwolenia pisemną informację o wykonaniu zaleceń.

.

ROZDZIAŁ V

Realizatorzy Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania

Problemów Alkoholowych

§ 10.

1. Realizatorem Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2008r. jest Prezydent Miasta Radomia za pośrednictwem Wydziału Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Miejskiego w Radomiu.

ROZDZIAŁ VI

Zasady finansowania niniejszego Programu

§ 11.

1. Finansowanie zadań niniejszego programu będzie dokonywane zgodnie z art. 182 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w ramach środków pochodzących za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wnoszonych przez prowadzące tę sprzedaż podmioty gospodarcze.

2. Zadania mogą być zlecane do realizacji w formie powierzania lub wspierania zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. 2003r. Nr 96 poz. 873 z póź.zm.) lub poprzez zakup usług na zasadach i w trybie określonym w przepisach prawo zamówień publicznych.

3. Środki finansowe pochodzące z opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, znajdujące się w dyspozycji Prezydenta Miasta Radomia, nie wykorzystane w bieżącym roku budżetowym nie wygasają z upływem tego roku i są przeznaczone w następnym roku budżetowym na realizację gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

Metadane

Data publikacji : 06.11.2007
Data modyfikacji : 02.10.2008
Obowiązuje od : 29.10.2007
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Miejski w Radomiu
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Wydz. Zdrowia i Spraw Społecznych - dyr. Elwira Skoczek
Osoba udostępniająca informację:
Agata Gierczak

Opcje strony

do góry