Uchwała nr 202/2007 w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2008r.
druk Nr 177
U C H W A Ł A NR 202/2007 Rady Miejskiej w Radomiu
z dnia 29.10.2007r.
w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych na 2008r.
Na podstwie art. 18 ust. 2 pkt 15 z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 z póź.zm.), w związku z art. 41 ust. 2 i ust. 5 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz.U. z 2007r. Nr 70 poz. 473 ) Rada Miejska w Radomiu uchwala, co następuje:
§ 1.
Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2008r. stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Źródłem finansowania zadań niniejszego programu są środki finansowe pochodzące z opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
§ 3.
Zadania określone w załączniku będą realizowane od dnia 1 stycznia 2008r. do dnia 31 grudnia 2008r.
§ 4.
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Radomia.
§ 5.
Z dniem 31.12.2007r. traci moc uchwała Nr 903/2006 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 16 października 2006 roku w sprawie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2007r.
§ 6.
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
§ 7.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Dariusz Wójcik
Załącznik
do Uchwały Nr 202/2007
Rady Miejskiej w Radomiu
z dnia 29.10.2007r.
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych na rok 2008
ROZDZIAŁ I
Cele programu
§ 1.
Ograniczenie procesu degradacji osób uzależnionych i ich rodzin oraz osób zagrożonych uzależnieniem od alkoholu, zwiększenie dostępności do terapii dla osób uzależnionych i współuzależnionych.
Zmniejszenie rozmiarów szkód zdrowotnych, psychologicznych i społecznych spowodowanych nadużywaniem alkoholu i przemocą w rodzinie.
ROZDZIAŁ II
Zadania i sposoby realizacji
§ 2.
Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
Finansowanie dodatkowych programów terapeutycznych dla osób uzależnionych od alkoholu nie objętych kontraktem Narodowego Funduszu Zdrowia.
Finansowanie Punktów Konsultacyjno - Informacyjnych dla osób uzależnionych i ich rodzin.
Finansowanie szkoleń dla pracowników placówek odwykowych.
Finansowanie Klubów Abstynenckich.
§ 3.
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
Finansowanie dodatkowych zajęć terapeutycznych dla osób współuzależnionych nie objętych kontraktem Narodowego Funduszu Zdrowia.
Finansowanie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy.
Finansowanie Ośrodka Interwencji Kryzysowej.
Dofinansowanie ośrodka wsparcia dla ofiar przemocy domowej.
Dofinansowanie Centrum Psychoterapii Rodzin.
Ochrona rodzin przed przemocą i agresją - dofinansowanie Policyjnej Izby Zatrzymań.
Finansowanie zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży.
Finansowanie świetlic socjoterapeutycznych.
Dofinansowanie programu terapeutycznego dla Dorosłych Dzieci Alkoholików.
Dofinansowanie programów korekcyjnych dla sprawców przemocy domowej.
Finansowanie szkoleń z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
§ 4.
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo- wychowawczych i socjoterapeutycznych.
Dofinansowanie świetlic środowiskowych dla dzieci.
Finansowanie młodzieżowych klubów o charakterze profilaktycznym.
Dofinansowanie programów profilaktycznych w szczególności dla dzieci i młodzieży.
Dofinansowanie pozalekcyjnych zajęć sportowych z programem profilaktycznym dla dzieci i młodzieży.
Dofinansowanie wypoczynku letniego z programem socjoterapeutycznym/ profilaktycznym dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych.
Zakup sprzętu sportowego do pozalekcyjnych zajęć sportowych.
Prowadzenie działalności edukacyjnej służącej zmniejszeniu skali zjawiska przemocy w rodzinie, w szczególności z problemem alkoholowym.
Dofinansowanie dożywiania dzieci, uczęszczających na zajęcia socjoterapeutyczne oraz do świetlic środowiskowych i socjoterapeutycznych.
Dofinansowanie zadania „pedagog ulicy”.
Dofinansowanie programów profilaktycznych adresowanych do kandydatów na kierowców uczących się w szkołach nauki jazdy.
Podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych.
Zakup materiałów informacyjno-edukacyjnych i czasopism problemowych.
Finansowanie ogłoszeń prasowych w zwiazku z ogłaszaniem konkursów na realizację zadań niniejszego programu.
Współpraca z Państwową Agencją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, samorządem Województwa Mazowieckiego, organizacjami pozarządowym, Kościołem Katolickim i innymi kościołami w zakresie rozwiązywania problemow alkoholowych.
Współudział w ogólnopolskich i lokalnych kampaniach edukacyjnych związanych z profilaktyką alkoholową, organizowanie lokalnych imprez profilaktycznych, konferencji prasowych i debat w lokalnych mediach.
Organizowanie i finansowanie lokalnych diagnoz, badań i sondaży pozwalających ocenić aktualny stan problemów alkoholowych.
§ 5.
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
Zlecanie zadań z zakresu gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych do realizacji organizacjom pozarządowym, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Rekomendowanie organizacji pozarządowych ubiegających się o środki finansowe z innych źródeł.
Udzielanie pomocy merytorycznej.
§ 6.
Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.
Dofinansowanie Klubów Integracji Społecznej dla osób uzależnionych tworzonych na terenie Miasta Radomia.
ROZDZIAŁ III
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
§ 7.
Do zadań Komisji należy:
1. Przyjęcie zgłoszenia o przypadku wystąpienia nadużywania alkoholu z jednoczesnym
wystąpieniem przesłanek z art. 24 ustawy o wychowaniu w trzeźowści i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi.
2. Wezwanie na rozmowę osoby, co do której wpłynęło zgłoszenie i zmotywowanie do
leczenia odwykowego.
3. Podejmowanie czynności w zakresie procedury przygotowawczej związanej z
zadaniami ustawowymi tej Komisji, w tym czynności związane z przygotowaniem
wniosku do sądu w sprawie orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od
alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.
4. Inicjowanie postępowań opiekuńczych w sprawach dzieci z rodzin alkoholowych.
5. Współpraca z właściwymi komórkami policji w celu diagnozowania oraz zapobiegania
zjawiskom patologii.
6. Kontrola przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia w stosunku do
podmiotów gospodarczych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych
przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży.
7. Opiniowanie wniosków na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych
przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży zgodnie z art.18
ust.3a ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
8. Podejmowanie działań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, profilaktyki
szkolnej i rodzinnej oraz pomocy dzieciom z rodzin z problemem alkoholowym.
9. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art.131
i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
§ 8.
Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych
1.Członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Radomiu za udział w posiedzeniu Komisji otrzymują każdorazowo wynagrodzenie w wysokości 8% minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2008r., zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 września 2007r. opublikowanego w Dz.U. z 2007r. Nr 171 poz. 1209.
2. Wynagrodzenie wyliczone w oparciu o listę obecności wypłaca się miesięcznie z dołu w terminie do dnia 10 następnego miesiąca kalendarzowego.
ROZDZIAŁ IV
§ 9.
Zasady kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych
1. Kontroli podlegają przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży.
2. Kontrole przeprowadzają członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych lub wspólnie z funkcjonariuszami Straży Miejskiej.
3. Zakres kontroli obejmuje:
- zgodność prowadzonej sprzedaży napojów alkoholowych z aktualnie ważnym
zezwoleniem,
- przestrzeganie warunków ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi.
4. Osoby kontrolujące mają prawo do:
- wstępu na teren nieruchomości, obiektu, lokalu lub ich części, gdzie jest
prowadzona sprzedaż napojów alkoholowych, w dniach i godzinach , w których
jest prowadzona ta działalność,
- żądania okazania zezwoleń oraz pisemnych lub ustnych wyjaśnień.
5. Czynności kontrolnych, dokonuje się w obecności kontrolowanego, osoby zastępującej kontrolowanego lub przez niego zatrudnionej.
6. Protokół z kontroli, kontrolujący przekazują Przewodniczącemu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Radomiu.
7. Podmiot kontrolowany, w przypadku otrzymania zaleceń pokontrolnych w terminie 30 dni od dnia przeprowadzenia kontroli, przesyła do organu wydającego zezwolenia pisemną informację o wykonaniu zaleceń.
.
ROZDZIAŁ V
Realizatorzy Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych
§ 10.
1. Realizatorem Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2008r. jest Prezydent Miasta Radomia za pośrednictwem Wydziału Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Miejskiego w Radomiu.
ROZDZIAŁ VI
Zasady finansowania niniejszego Programu
§ 11.
1. Finansowanie zadań niniejszego programu będzie dokonywane zgodnie z art. 182 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w ramach środków pochodzących za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wnoszonych przez prowadzące tę sprzedaż podmioty gospodarcze.
2. Zadania mogą być zlecane do realizacji w formie powierzania lub wspierania zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. 2003r. Nr 96 poz. 873 z póź.zm.) lub poprzez zakup usług na zasadach i w trybie określonym w przepisach prawo zamówień publicznych.
3. Środki finansowe pochodzące z opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, znajdujące się w dyspozycji Prezydenta Miasta Radomia, nie wykorzystane w bieżącym roku budżetowym nie wygasają z upływem tego roku i są przeznaczone w następnym roku budżetowym na realizację gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.