Urząd Miejski w Radomiu

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Nr 426/2005


Z A R Z Ą D Z E N I E Nr 426/2005

P R E Z Y D E N T A M I A S T A R A D O M I A

z dnia20 października 2005r.

w sprawie ustalenia Regulaminu Pracy Urzędu Miejskiego w Radomiu

Na podstawie art.104, 104 1 - 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) oraz § 4 ust. 3 i 8 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego, zatwierdzonego Zarządzeniem Nr 155/2005 Prezydenta Miasta Radomia z dnia 29 kwietnia 2005 r. zarządzam, co następuje:

§ 1.

W celu uregulowania organizacji pracy i porządku wewnętrznego w Urzędzie oraz określenia praw i obowiązków pracowników i pracodawcy ustalam "Regulamin Pracy Urzędu Miejskiego w Radomiu", stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.

§ 2.

Odpowiedzialnymi za wykonanie niniejszego zarządzenia są osoby kierujące komórkami organizacyjnymi Urzędu.

§ 3.

Z dniem wejścia w życie niniejszego Zarządzenia traci moc dotychczas obowiązujący Regulamin Pracy - stanowiący załącznik do Zarządzenia Nr 324/2003 Prezydenta Miasta Radomia z dnia 22 września 2003 r. w sprawie „Regulaminu Pracy Urzędu Miejskiego w Radomiu” ze zmianami (Zarządzenie Nr 73/2005 Prezydenta Miasta Radomia z dnia 21 lutego 2005 r.).

§ 4.

Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od podania go do wiadomości pracowników.

Załącznik

do Zarządzenia nr /2005

Prezydenta Miasta Radomia

z dnia października 2005r.

R E G U L A M I N P R A C Y

U R Z Ę D U M I E J S K I E G O

W R A D O M I U

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1.

Regulamin pracy ustala organizację pracy i porządek wewnętrzny w Urzędzie oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników.

§ 2.

Przepisy regulaminu obowiązują wszystkich pracowników Urzędu bez względu na sposób nawiązania stosunku pracy, wymiar czasu pracy i zajmowane stanowisko.

§ 3.

Ilekroć w dalszej części Regulaminu pracy Urzędu Miejskiego w Radomiu mowa jest o:

  1. Regulaminie - należy przez to rozumieć Regulamin Pracy Urzędu Miejskiego w Radomiu;

  2. Prezydencie, Zastępcach Prezydenta Miasta, Skarbniku lub Sekretarzu - należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Radomia, Wiceprezydentów Miasta Radomia ,Skarbnika Miasta Radomia lub Sekretarza Miasta Radomia;

  3. Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Radomiu;

  4. pracodawcy - należy przez to rozumieć Urząd reprezentowany przez Prezydenta lub upoważnioną przez niego osobę;

  5. pracowniku - należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w Urzędzie na podstawie umowy o pracę bez względu na rodzaj i sposób nawiązania stosunku pracy;

  6. bezpośrednim przełożonym - należy przez to rozumieć: w stosunku do osoby kierującej komórką organizacyjną Urzędu - Prezydenta lub upoważnioną przez niego osobę, w stosunku do pozostałych pracowników - kierującego komórką organizacyjną Urzędu lub wskazaną w zakresie czynności pracownika osobę wyznaczoną do bezpośredniego nadzoru;

  7. Zarządzającym - mowa jest o pracowniku zarządzającym zakładem pracy - należy przez to rozumieć Prezydenta, Zastępców Prezydenta i Sekretarza Miasta.

  8. Wydziałach - należy przez to rozumieć komórki organizacyjne Urzędu - Wydziały, Biura i Zespoły wyodrębnione w schemacie organizacyjnym Urzędu;

  9. dyrektorze - należy przez to rozumieć osobę kierującą Wydziałem, Biurem, Zespołem, Miejskiego Rzecznika Konsumentów, Rzecznika Prasowego oraz Audytora Wewnętrznego.

  10. organizacji związkowej - należy przez to rozumieć Związek Zawodowy Pracowników Urzędu Miejskiego w Radomiu i Komisję Zakładową NSZZ ”Solidarność” Pracowników Urzędu Miejskiego w Radomiu.

R o z d z i a ł I I

Organizacja pracy

§ 4.

1. Z zastrzeżeniem ust. 2 w Urzędzie obowiązuje zasada wydawania pracownikom poleceń służbowych przez bezpośredniego przełożonego.

2. W szczególnych przypadkach polecenie służbowe może być wydane przez przełożonego wyższego szczebla, wówczas pracownik obowiązany jest polecenie to wykonać, po uprzednim zawiadomieniu swojego bezpośredniego przełożonego. W przypadku nieobecności bezpośredniego przełożonego pracownik polecenie wykonuje, a bezpośredniego przełożonego informuje o tym po jego powrocie do pracy.

3. Jeżeli w przekonaniu pracownika polecenie jest niezgodne z prawem, powinien przedstawić przełożonemu swoje zastrzeżenia; w razie pisemnego potwierdzenia polecenia, powinien je wykonać, zawiadamiając jednocześnie Prezydenta o zastrzeżeniach.

4. Pracownikowi nie wolno wykonywać poleceń, których wykonanie według jego przekonania stanowiłoby przestępstwo lub groziłoby niepowetowanymi stratami.

§ 5.

Wprowadza się zakaz palenia tytoniu w pomieszczeniach Urzędu z wyjątkiem miejsc wydzielonych do palenia, odpowiednio oznakowanych.

§ 6.

1. Wstęp i przebywanie pracownika na terenie Urzędu w stanie po użyciu alkoholu jest zabronione.

2. Zabrania się wnoszenia oraz spożywania alkoholu na terenie Urzędu.

§ 7.

1. W Urzędzie obowiązują następujące zasady przyjęć interesantów w sprawach skarg
i wniosków:

  1. Prezydent - w poniedziałek od godz. 1000 - 1600, po wcześniejszym ustaleniu terminu;

  2. Wiceprezydenci - w poniedziałki od godz. 1000 - 1600 i w piątki od 1000 - 1500, po wcześniejszym ustaleniu terminu;

  3. Sekretarz, Skarbnik i Dyrektorzy - codziennie w godzinach pracy Urzędu.

2. Zasady przyjęć interesantów, o których mowa w ust. 1 powinny być podane do
wiadomości interesantów przed gabinetami Prezydenta, Wiceprezydentów oraz Biura Obsługi Mieszkańca .

3. Prezydent może w szczególnie uzasadnionych przypadkach określić inne godziny przyjęć, o których mowa w ust. 1.

§ 8.

W Urzędzie obowiązuje „Kodeks Etyki Pracowników Samorządowych” ustalony Zarządzeniem Prezydenta.

R o z d z i a ł III

Obowiązki pracodawcy

§ 9.

1. Pracodawca jest zobowiązany w szczególności:

  1. zaznajamiać pracowników podejmujących pracę z:

  1. zakresem jego obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności oraz sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach;

  2. przepisami bhp oraz przeciwpożarowymi,

  3. przepisami dotyczącymi tajemnicy służbowej.

  1. organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, oraz osiąganie przez pracowników przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności
    i należytej jakości pracy;

  2. zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy poprzez:

  1. systematyczne szkolenie pracowników,

  2. dbanie o sprawność techniczną środków pracy,

  3. organizowanie i przygotowywanie pracy w sposób zabezpieczający przed wypadkami przy pracy i chorobami zawodowymi,

  4. realizowanie zaleceń lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad pracownikami;

  1. dostarczać pracownikom środki czystości, a w czasie upałów napoje chłodzące (zgodnie z ustaleniami Komisji BHP),

  2. wydawać pracownikowi potrzebne materiały,

  3. terminowo i prawidłowo wypłacać należności pracownicze;

  4. ułatwiać pracownikom, w miarę możliwości, podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz szkolenie;

  5. zaspokajać, w miarę posiadania środków, socjalne potrzeby pracowników;

  6. stosować obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny pracowników;

  7. prowadzić dokumentację pracowniczą i akta osobowe pracowników,

  8. stosować zasadę równego traktowania w zakresie:

  1. nawiązania i rozwiązania stosunku pracy,

  2. warunków zatrudnienia,

  3. awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
    w szczególności bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także bez względu na zatrudnienie na czas określony lub nie określony, albo w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy;

12) przeciwdziałać zachowaniom skierowanym przeciwko pracownikowi, polegającym m.in. na uporczywym i długotrwałym nękaniu, zastraszaniu, poniżaniu;

  1. kształtować kontakty pracownicze w zgodzie z zasadami współżycia społecznego, w tym

zasadą koleżeństwa;

  1. nie dopuszczać do pracy pracownika, jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że stawił się

do pracy w stanie po spożyciu alkoholu lub użyciu środków odurzających albo używał ich
w czasie godzin lub w miejscu pracy.

2. Pracodawca zapoznaje pracownika z treścią Regulaminu przed rozpoczęciem przez niego pracy oraz każdorazowo na życzenie pracownika. Regulamin pracy znajduje się u Dyrektora każdego Wydziału, a także w Zespole d/s Kadr.

R o z d z i a ł IV

Prawa i obowiązki pracownika

§ 10.

1. Przed rozpoczęciem pracy pracownik powinien poddać się wstępnym badaniom lekarskim wykonywanym przez lekarza medycyny pracy.

2. W pierwszym dniu pracy pracownik powinien:

  1. otrzymać i podpisać umowę o pracę, zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności,
    a także dokumenty wskazane w odrębnych przepisach;

  2. zapoznać się z regulaminem pracy i innymi regulaminami oraz instrukcjami obowiązującymi na jego stanowisku pracy oraz sposobem realizacji przyznanych mu uprawnień;

  3. odbyć wstępne przeszkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej - ogólne i na stanowisku pracy, zostać poinformowanym o ryzyku oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami;

  4. nabyć umiejętności obsługi środków pracy na stanowisku pracy;

  5. jeżeli jest to niezbędne, przyjąć protokolarnie stanowisko pracy;

  6. poznać urząd, bezpośredniego przełożonego i współpracowników;

  7. poznać zasady rejestracji czasu pracy i udzielania zwolnień od pracy.

3. W ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę pracownik powinien otrzymać informację o:

  1. obowiązującej dobowej i tygodniowej normie czasu pracy;

  2. częstotliwości wypłaty wynagrodzenia za pracę;

  3. urlopie wypoczynkowym;

  4. długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę.

§ 11.

1. Pracownik jest obowiązany wykorzystywać czas pracy w pełni na efektywne, sumienne i staranne wykonywanie obowiązków i stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy.

2. Do podstawowych obowiązków pracownika, w szczególności należy:

  1. znajomość i przestrzeganie powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz aktów prawnych wydanych przez Prezydenta;

  2. wykonywanie obowiązków służbowych określonych w zakresie obowiązków, uprawnień
    i odpowiedzialności;

  3. sumienne, sprawne i bezstronne wykonywanie zadań gminy z uwzględnieniem interesu państwa, gminy oraz indywidualnych interesów obywateli,

  4. wypełnianie poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, a nie są sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę,

  5. przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych;

  6. dbałość o mienie Urzędu i prawidłowe wykorzystanie przydzielonych środków pracy;

  7. zachowanie właściwego stosunku do przełożonych, współpracowników i interesantów zgodnie z zasadami: współżycia społecznego, kultury osobistej, nadrzędności interesu publicznego, apolityczności, poszanowania prawa do odmienności poglądów oraz poszanowania innych gwarancji konstytucyjnych;

  8. przestrzeganie tajemnicy określonej w odrębnych przepisach oraz w każdym przypadku, gdy wymaga tego dobro pracodawcy;

  9. przestrzeganie czasu pracy,

  10. przestrzeganie ustalonego w Urzędzie Regulaminu pracy,

  11. zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim;

  12. złożenie oświadczeń o okolicznościach:

    1. wskazanych w odrębnych przepisach:

- prowadzeniu działalności gospodarczej,

- stanie majątkowym,

      • o zarejestrowaniu w Powiatowym Urzędzie Pracy,

- o podstawowym miejscu zatrudnienia,

      • o przetwarzaniu danych osobowych w zakresie niezbędnych potrzeb wynikających ze stosunku pracy,

      • o pobieraniu świadczeń emerytalnych lub rentowych,

      • wskazanych w Kodeksie pracy:

        • o zapoznaniu się z treścią zapisów Kodeksu pracy dotyczących równego traktowania w zatrudnieniu,

        • o zapoznaniu się z treścią Regulaminu,

        • o sprawowaniu opieki nad dzieckiem do lat 4 oraz dzieckiem do lat 14;

          1. noszenie starannego i estetycznego ubioru,

          2. niezwłoczne powiadamianie przełożonego o zauważonym wypadku albo zagrożeniu oraz ostrzeganie współpracowników, a także innych osób o grożącym im niebezpieczeństwie.

          3. Pracownik nie może wykonywać zajęć, które pozostawałyby w sprzeczności z jego obowiązkami albo mogłyby wywołać podejrzenie o stronniczość lub interesowność.

          § 12.

          Na terenie Urzędu pracownicy zobowiązani są do noszenia identyfikatora według ustalonego wzoru.

          § 13.

          1. Pracownikowi przysługuje wliczana do czasu pracy 15 minutowa przerwa na spożycie posiłku. Przerwa ta nie może zakłócić normalnego toku pracy.

          2. Pracownik może w godzinach pracy opuścić swoje miejsce pracy, w szczególności dla załatwienia spraw prywatnych, jedynie po uzgodnieniu z bezpośrednim przełożonym i odnotowaniu tego faktu (wyjścia i przyjścia) w książce ewidencji nieobecności.

          3. Nieobecność, o których mowa w ust. 2 nie może zakłócić normalnego toku pracy, zwłaszcza kontaktu z interesantami.

          § 14.

          Każdy pracownik zobowiązany jest do zabezpieczenia po zakończeniu pracy powierzonych mu pomieszczeń i ich wyposażenia, urządzeń, sprzętu, dokumentów oraz do uporządkowania miejsca pracy, a w szczególności do:

          1. właściwego zabezpieczenia pieniędzy, papierów wartościowych, dokumentów, druków ścisłego zarachowania oraz pieczęci;

          2. zamknięcia pomieszczeń, w których pracuje, w tym zabezpieczenia przed otwarciem
            okien;

          3. odłączenia od sieci urządzeń, które powinny być wyłączone;

          R o z d z i a ł V.

          Czas Pracy

          § 15.

          Każdy pracownik powinien stawić się do pracy w takim czasie, by w godzinach rozpoczęcia pracy znajdował się na stanowisku pracy.

          § 16.

          1.Czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin na tydzień

          w pięciodniowym tygodniu pracy w 1-miesięcznym okresie rozliczeniowym.

          2. Tygodniowy czas pracy łącznie z godzinami nadliczbowymi nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin pracy w 1-miesięcznym okresie rozliczeniowym.

          3. Ograniczenie, przewidziane w ust. 2 nie dotyczy pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy i dyrektorów.

          4. Praca przekraczająca 8 godzin na dobę i 40 godzin na tydzień stanowi pracę w godzinach

          nadliczbowych.

          5. Przedłuża się wymiar czasu pracy dla pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu do 12 godzin

          na dobę z zachowaniem 40 godzinnego tygodniowego czasu pracy w okresie rozliczeniowym.

          Praca wykonywana w godzinach powyższych norm nie stanowi pracy w godzinach

          nadliczbowych.

          6. Dopuszcza się przedłużenie wymiaru czasu pracy kierowców do 12 godzin na dobę

          z zachowaniem 40 godzinnego tygodniowego czasu pracy w okresie rozliczeniowym.

          7. Okres rozliczeniowy wynosi 1 miesiąc.

          § 17.

          Czas pracy powinien być w pełni wykorzystany na wykonywanie obowiązków pracowniczych.

          § 18.

          1. Jako formy kontroli wykorzystywania czasu pracy stosuje się:

          1) listę obecności

          2) ewidencję wyjść w godzinach służbowych,

          3) ewidencję wyjazdów (delegacji służbowych),

          4) ewidencję zwolnień od pracy oraz okresów nieobecności w pracy,

          5) ewidencję spóźnień do pracy.

          2. Każdy pracownik po przyjściu do pracy zobowiązany jest podpisać listę obecności w swoim Wydziale bądź równorzędnej komórce organizacyjnej.

          3. Listy obecności są przechowywane w Zespole d/s Kadr, gdzie należy je przekazywać najpóźniej do 5 dnia po zakończeniu danego miesiąca.

          4. Kontroli rejestracji czasu pracy i ewidencji nieobecności w pracy dokonuje na bieżąco bezpośredni przełożony. Zespół d/s Kadr wykonuje kontrolę ogólną i dokonuje rozliczenia czasu pracy.

          5. Brak podpisu pracownika na liście obecności lub wpisu do ewidencji wyjść w godzinach pracy

          oznacza nieobecność wymagającą złożenia wyjaśnienia Dyrektorowi Wydziału lub

          Kierownikowi równorzędnej jednostki organizacyjnej.

          6. Pracownik obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić swojego bezpośredniego przełożonego lub Zespół d/s Kadr o przyczynie nieobecności, nie później jednak niż następnego dnia roboczego - osobiście, przez inną osobę lub za pośrednictwem wszelkich dostępnych środków komunikacji.

          7. Pracownik obowiązany jest niezwłocznie dostarczyć Zespołowi d/s Kadr niezbędne dowody poświadczające przyczynę nieobecności.

          8. Wyjście pracownika poza budynek Urzędu w godzinach pracy jest możliwe po uzyskaniu zgody bezpośredniego przełożonego i dokonaniu odpowiedniego wpisu w książce wyjść.

          § 19.

          1. Pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy każdego pracownika do celów prawidłowego

          ustalenia jego wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą.

          2. Zespół d/s Kadr obowiązany jest do prowadzenia rocznej karty ewidencji czasu pracy.

          Wzór karty stanowi załącznik do Zarządzenia w sprawie ewidencji czasu pracy pracowników

          Urzędu Miejskiego w Radomiu.

          3. Pracownik ma prawo wglądu do ewidencji pracy.

          § 20.

          1. Godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy w Urzędzie Miejskim, dla pracowników

          zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy przedstawiają się następująco:

          1) poniedziałki w godz. od 8oo do 16oo

          2) wtorki, środy, czwartki, piątki w godz. od 73o do 153o

          z n a s t ę p u j ą c y m i w y j ą t k a m i:

          • pracowników Biura Obsługi Mieszkańca, których godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy przedstawiają się następująco:

          1) poniedziałki w godz. od 8oo do 16oo lub od 10oo do 18oo

          2) wtorki, środy, czwartki, piątki w godz. od 730 do 1530 lub od 10oo do 18oo

          według harmonogramu zatwierdzonego przez Kierownika Biura Obsługi Mieszkańca

          • pracowników Sekretariatu Prezydenta Miasta, których godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy przedstawiają się następująco:

          od poniedziałku do piątku w godz. od 7°° do 15°° lub od 9oo do 17oo

          wg harmonogramu zatwierdzonego przez Dyrektora Wydziału Organizacyjnego.

          • pracowników Biura Ochrony zatrudnionych:

          przy obsłudze monitoringu miasta pracujących w systemie 3-zmianowym w/g następujących

          zasad:

          1) I zmiana w godz. od 6°° do 14°°

          2) II zmiana w godz. od 14°°do 22°°

          3) III zmiana w godz. od 22°° do 6°°

          i zatrudnionych przy pilnowaniu pracujących wg miesięcznego harmonogramu zatwierdzo-

          nego przez Kierownika Referatu Biura Ochrony.

          • pracowników Wydziału Organizacyjnego doręczających korespondencję Urzędu,

          których godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy przedstawiają się następująco:

          1) poniedziałki - w godz od 8°° do 16°°

          2) wtorki, czwartki - w godz. od 10°° do 18°°

          3) środy, piątki - w godz. od 73o do 153o

          • pracowników Wydziału Organizacyjnego zajmujących się sprzątaniem pomieszczeń Urzędu, którzy wykonują swoje obowiązki w godzinach od 14oo do 22oo, z tym że dopuszcza się zatrudnianie tych osób w godzinach dopołudniowych:

          - w poniedziałki w godz. od 8oo do 16oo,

          - w pozostałe dni tygodnia w godz. od 73o do 153o.

          • Strażników Straży Miejskiej, których godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy określają miesięczne harmonogramy ustalone przez Komendanta Straży Miejskiej z zachowaniem 8-godzinnego dnia pracy oraz 40-godzinnego tygodniowego czasu pracy w miesięcznym okresie rozliczeniowym.

          2. Dopuszcza się przesunięcie godzin pracy pracowników Wydziałów na godziny od 10:00 - 18:00 w przypadkach uzasadnionych wydłużonym czasem pracy danego Wydziału wg harmonogramu ustalonego przez Dyrektora Wydziału.

          3. Godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy pracowników Urzędu Miejskiego zatrudnionych

          w niepełnym wymiarze czasu pracy określają harmonogramy czasu pracy zatwierdzone przez Dyrektora Wydziału.

          4. Godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy radców prawnych zatrudnionych w Biurze Prawnym

          Urzędu Miejskiego określa Załącznik nr 3 do Zarządzenia nr 21/2001 Prezydenta Miasta Radomia z dnia 12 listopada 2001 r. w sprawie wprowadzenia zasad obsługi prawnej wykonywanej przez Biuro Prawne UM w Radomiu.

          5. Dniami wolnymi od pracy oprócz niedziel i świąt są soboty. W przypadku,

          gdy w sobotę przypada święto określone w odrębnych przepisach wolny dzień w miejsce soboty

          wyznacza zarządzeniem Prezydent.

          6. W przypadkach uzasadnionych rozkładem świąt mogą być wprowadzone inne dodatkowe dni

          wolne od pracy za ekwiwalentnym odpracowaniem w wyznaczone soboty.

          7. Pracownicy Urzędu Stanu Cywilnego mogą pracować również w soboty będące dla Urzędu

          dniami wolnymi od pracy zgodnie z miesięcznym harmonogramem czasu pracy zatwierdzonym

          przez Kierownika USC.

          Pracownikom Urzędu Stanu Cywilnego wykonującym swoje obowiązki w soboty w wymiarze

          minimum 5 godzin, przysługuje inny dzień wolny od pracy w miesięcznym okresie rozliczenio-

          wym.

          8. Harmonogramy czasu pracy w danym miesiącu stanowią załączniki do list obecności w tym

          miesiącu.

          § 21.

          1. Jeżeli wymagają tego szczególne potrzeby Urzędu, pracownik może być zatrudniony poza

          normalnymi godzinami pracy, a w wyjątkowych przypadkach także w nocy oraz w niedziele

          i święta.

          2. Za pracę w niedzielę lub święta uważa się pracę wykonywaną pomiędzy godzinami 6°° w tym

          dniu a 6°° następnego dnia.

          3. Pora nocna obejmuje 8 godzin pomiędzy godzinami 22.00 a 6.00.

          4. Za pracę w porze nocnej przysługuje dodatek za każdą godzinę pracy w godzinach nocnych,

          w wysokości 20 % stawki godzinowej wynikającej z wynagrodzenia ustalonego na

          podstawie odrębnych przepisów.

          5. Wykonanie pracy poza normalnymi godzinami pracy następuje na podstawie polecenia

          służbowego Prezydenta, Zastępców Prezydenta, Sekretarza, Skarbnika lub Dyrektora.

          6. Za pracę w godzinach nadliczbowych pracownikom Urzędu, za wyjątkiem pracowników zarządzających i Dyrektorów, przysługuje na ich wniosek, do wyboru:

          1) czas wolny wg zasady „godzina za godzinę”,

          2) wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych.

          Wzór wniosku dot. odbioru godzin nadliczbowych stanowi załącznik Nr 1

          do Regulaminu Pracy.

          7. Pracodawca może udzielić pracownikowi, o którym mowa w ust.6, bez jego wniosku, czasu wolnego w zamian za pracę w godzinach nadliczbowych w wymiarze o 50 % większym niż wynosił czas pracy w godzinach nadliczbowych, najpóźniej do końca danego okresu rozliczeniowego.

          8. Dyrektorom za pracę w godzinach nadliczbowych, przypadających w niedzielę i święto przysługuje dodatkowe wynagrodzenie, jeśli w zamian za pracę w takim dniu nie otrzymali innego dnia wolnego od pracy.

          9. Za pracę w godzinach nadliczbowych, oprócz normalnego wynagrodzenia przysługuje dodatek w wysokości:

          1) 100 % wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających:

          a) w nocy,

          b) w niedziele i święta, nie będące dla pracownika dniami pracy, zgodnie z obowiązującym go harmonogramem czasu pracy.

          c) w dniu wolnym od pracy udzielonym pracownikowi w zamian za pracę w niedziele lub święto, pracy zgodnie z obowiązującym go harmonogramem czasu pracy,

          d) za każdą godzinę pracy nadliczbowej z tytułu przekroczenia przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym.

          2) 50 % wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających w każdym innym dniu niż określony w pkt. 1.

          R O Z D Z I A Ł VI.

          WYPŁATA WYNAGRODZENIA

          § 22.

          1. Szczegółowe zasady wynagradzania określają obowiązujące w tym zakresie przepisy dot.

          wynagradzania pracowników samorządowych.

          2. Wynagrodzenie za pracę płatne jest co miesiąc z dołu w dniu 27 każdego miesiąca; jeżeli ten

          dzień jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzednim.

          3. Wynagrodzenie za pracę wykonywaną w ramach robót publicznych organizowanych przez Urząd, a nadzorowanych przez Zakład Usług Komunalnych w Radomiu, płatne jest co miesiąc z dołu w dniu 10 każdego miesiąca za poprzedni miesiąc; jeżeli ten dzień jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzednim.

          4. Wynagrodzenie pracownika jest przekazywane na jego rachunek oszczędnościowo -

          rozliczeniowy we wskazanym przez niego banku.

          R O Z D Z I A Ł VII.

          URLOPY I ZWOLNIENIA OD PRACY

          § 23.

          1. Urlopu wypoczynkowego udziela się zgodnie z planem urlopów. Plan urlopów ustala się biorąc

          pod uwagę wnioski pracowników i potrzeby wynikające z konieczności zapewnienia normalnego toku pracy, z zastrzeżeniem art. 1672 Kodeksu Pracy.

          2. Na wniosek pracownika, w wyjątkowych sytuacjach, urlop wypoczynkowy może być udzielony

          poza planem urlopów.

          3. Pracownik może rozpocząć urlop wyłącznie po uzyskaniu pisemnej zgody pracodawcy (osoby

          upoważnionej) na wniosku urlopowym.

          Wzór wniosku urlopowego stanowi Załącznik Nr 2 do Regulaminu Pracy.

          4. Pracownik odchodzący na urlop dłuższy niż 3 dni przekazuje akta spraw do załatwienia w tym

          okresie osobie wyznaczonej na zastępstwo.

          Wzór karty przekazania akt spraw stanowi Załącznik Nr 3 do Regulaminu Pracy.

          5. Urlopu nie wykorzystanego zgodnie z planem urlopów należy udzielić pracownikowi najpóźniej

          do końca I kwartału następnego roku.

          § 24.

          Pracownikowi, na jego pisemny wniosek, może być udzielony urlop bezpłatny.

          § 25.

          1. Pracodawca jest obowiązany zwolnić od pracy pracownika na zasadach określonych stosownymi przepisami, a w szczególności pracownika:

          1) wezwanego do osobistego stawienia się przed organem właściwym w zakresie powszechnego obowiązku obrony na czas niezbędny w celu załatwienia sprawy będącej przedmiotem wezwania,

          2) na czas niezbędny do stawienia się na wezwanie organu administracji rządowej lub samorządu terytorialnego, sądu, prokuratury, policji

          3) wezwanego w celu wykonywania czynności biegłego w postępowaniu administracyjnym, karnym przygotowawczym, sądowym; łączny wymiar zwolnienia z tego tytułu nie może przekraczać 6 dni w ciągu roku kalendarzowego,

          4) wezwanego w charakterze świadka w postępowaniu kontrolnym prowadzonym przez Najwyższą Izbę Kontroli i pracownika powołanego do udziału w tym postępowaniu w charakterze specjalisty,

          5) będącego krwiodawcą na czas oznaczony przez Stację Krwiodawstwa w celu oddania krwi,
          a także na czas niezbędny do przeprowadzenia zleconych przez Stację Krwiodawstwa badań lekarskich jeśli nie mogą być one wykonane w czasie wolnym od pracy.

          6) na czas obejmujący:

          a) 2 dni - w razie ślubu pracownika lub urodzenia się jego dziecka albo zgonu i pogrzebu małżonka pracownika lub jego dziecka, ojca, matki, ojczyma lub macochy.

          b) 1 dzień - w razie ślubu dziecka pracownika albo zgonu i pogrzebu jego siostry, brata, teściowej, teścia, babki, dziadka, a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką.

          2. Za czas zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust.1 pkt.5 i 6 pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia. W pozostałych przypadkach pracownikowi przysługuje rekompensata pieniężna od właściwego organu na podstawie zaświadczenia określającego wysokość utraconego wynagrodzenia.

          3. Pracownik może być zwolniony od pracy na czas niezbędny dla załatwienia ważnych spraw

          osobistych lub rodzinnych, które wymagają załatwienia w godzinach pracy. Zwolnienia udziela

          pracodawca, gdy zachodzi nieunikniona potrzeba takiego zwolnienia.

          4. Za czas zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust. 3 pracownikowi przysługuje

          wynagrodzenie, jeżeli odpracował czas zwolnienia. Czas odpracowania nie jest pracą

          w godzinach nadliczbowych.

          5. Pracownik powinien uprzedzić pracodawcę o przyczynie i przewidywanym okresie nieobecności

          w pracy, jeżeli przyczyna tej nieobecności jest z góry wiadoma, lub możliwa do przewidzenia.

          6. W razie zaistnienia przyczyn uniemożliwiających stawienie się do pracy, innych niż określone

          w ust. 6, pracownik jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić pracodawcę o przyczynie swej

          nieobecności i przewidywanym okresie jej trwania, nie później jednak niż w drugim dniu

          nieobecności w pracy.

          § 26.

          O udzieleniu urlopu, zwolnieniu od pracy oraz usprawiedliwieniu nieobecności i spóźnień do pracy decydują:

          1) dla Dyrektorów wydziałów i Kierowników równorzędnych jednostek organizacyjnych Urzędu - Prezydent Miasta lub z jego upoważnienia Sekretarz Miasta,

          2) dla pozostałych pracowników - Dyrektorzy Wydziałów za wiedzą Kierownika Referatu.

          R O Z D Z I A Ł VII.

          ZABEZPIECZENIE AKT I MIENIA URZĘDU

          § 27.

          1. Pracownik jest odpowiedzialny za powierzony mu do wykonywania pracy sprzęt.

          2. W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracownik jest obowiązany rozliczyć się z zakładem i uzyskać odpowiednie wpisy w karcie obiegowej.

          3. Akta, pieczątki, maszyny i inne przedmioty (urządzenia służbowe) powinny być zabezpieczone

          (zamknięte) przed dostępem osób postronnych.

          4. Zabranie dokumentów oraz wyposażenia poza teren Urzędu wymaga zgody bezpośredniego

          przełożonego.

          § 28.

          1. Pracownik opuszczający jako ostatni lokal biurowy obowiązany jest zamknąć ten lokal a klucz

          przekazać do osoby odpowiedzialnej w danym Wydziale bądź innej komórce organizacyjnej za pobieranie i zdawanie kluczy za pokwitowaniem na portierni Urzędu.

          2. Pomieszczenia biurowe, w których przechowywane są:

          - akta osobowe pracowników,

          - pomieszczenie kasy Urzędu Miejskiego oraz

          - pomieszczenia, w których znajdują się serwery

          - magazyny

          - kancelaria tajna

          wymagają szczególnego zabezpieczenia uniemożliwiającego wejście osób niepowołanych.

          3. Klucze (karty magnetyczne) od pomieszczeń wymienionych w ust. 2 wydawane są i zdawane

          w zaplombowanych workach, a pracownicy dozoru mogą naruszyć plomby tylko w przypadku

          zaistnienia zagrożeń (pożar, powódź).

          4. Sprzątanie pomieszczeń wymienionych w ust. 2 winno odbywać się w czasie godzin pracy

          Urzędu, pod nadzorem osób odpowiedzialnych.

          5. Klucze od pomieszczeń wymienionych w ust. 2, a także klucze od sekretariatów: Prezydenta,

          Wiceprezydentów, Przewodniczącego Rady Miejskiej, Sekretarza i Skarbnika

          Miasta winny być przekazywane i odbierane z portierni Urzędu za pokwitowaniem

          upoważnionego pracownika.

          Wzór upoważnienia stanowi Załącznik Nr 4 do Regulaminu Pracy.

          6. Wykaz osób upoważnionych do pobierania i zdawania kluczy znajduje się na portierniach Urzędu oraz w Biurze Ochrony.

          § 29.

          1. Do przebywania poza godzinami pracy na terenie Urzędu Miejskiego upoważnieni są:

          1) Prezydent oraz Wiceprezydenci

          2) Przewodniczący Rady Miejskiej

          3) Sekretarz Miasta

          4) Skarbnik Miasta

          5) Dyrektor Wydziału Organizacyjnego

          6) Kierownik Referatu Administracyjnego,

          7) inspektor d/s bhp i p.poż.

          8) inspektor odpowiedzialny za ład i porządek w budynku,

          9) Kierownik Biura Ochrony

          10) inspektor odpowiedzialny za nadzór systemu monitoringu

          11) podinspektor odpowiedzialny za nadzór systemu monitoringu oraz portierni,

          12) Komendant Straży Miejskiej

          13) Dyrektor Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności - w przypadku

          wystąpienia zagrożeń nadzwyczajnych.

          2. Interesanci mogą przebywać na terenie budynku w godzinach urzędowania tj.:

          w poniedziałek w godz. 8.00 - 16.00

          wtorek, środa, czwartek, piątek w godz. 7.30 - 15.30

          a w Biurze Obsługi Mieszkańca - do godz. 18.00

          3. Pracownicy mogą przebywać na terenie budynku Urzędu Miejskiego poza godzinami pracy, za

          wiedzą bezpośredniego przełożonego, po uzyskaniu pisemnej zgody Prezydenta lub Sekretarza

          Miasta.

          Wzór wniosku dot. pracy w godzinach nadliczbowych stanowi Załącznik Nr 5 do Regulaminu

          Pracy.

          § 30.

          W przypadku wystąpienia szczególnego zagrożenia, pracownicy mają obowiązek stosować zalecenia zawarte w „Instrukcji postępowania pracowników Urzędu Miejskiego w Radomiu w przypadkach szczególnych”, stanowiącej Załącznik Nr 4 do Planu Ochrony BO 5341.Z-19/03 Urzędu Miejskiego w Radomiu.

          R O Z D Z I A Ł VIII.

          BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY

          ORAZ OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA

          § 31.

          Pracodawca i pracownicy zobowiązani są do ścisłego przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów o ochronie przeciwpożarowej.

          § 32.

          1 . Pracodawca jest obowiązany:

          1) zapoznawać pracowników z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisami o ochronie przeciwpożarowej,

          2) organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczeństwo i higienę pracy,

          3) prowadzić systematyczne szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

          4) kierować pracowników na profilaktyczne badania lekarskie.

          § 33.

          1 . Wszyscy pracownicy przed dopuszczeniem do pracy podlegają szkoleniu wstępnemu w zakresie

          bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej; podlegają także szkoleniom

          okresowym.

          2. Przyjęcie do wiadomości Regulaminu Ochrony Przeciwpożarowej pracownik potwierdza

          własnoręcznym podpisem.

          3. Pracownikom przydzielane są środki higieny osobistej w ilości i na zasadach ustalonych

          w zakładowej tabeli norm przydziału środków higieny osobistej.

          R O Z D Z I A Ł IX.

          OCHRONA PRACY KOBIET

          § 34.

          Nie zatrudnia się kobiet przy pracach związanych z dźwiganiem ciężarów.

          § 35.

          1.Kobiety w ciąży nie:

          1) zatrudnia się przy pracach w warunkach narażenia na działanie pola elektromagnetycznego wysokiej częstotliwości.

          2) zatrudnia się w godzinach nadliczbowych ani w porze nocnej.

          3) deleguje poza stałe miejsce pracy, bez jej zgody.

          2. Kobiety opiekującej się dzieckiem w wieku do 4 lat nie zatrudnia się w godzinach nadliczbowych ani w porze nocnej, jak również nie deleguje poza stałe miejsce pracy, bez jej zgody.

          § 36.

          Do innej odpowiedniej pracy przenosi się kobietę w ciąży:

          1) zatrudnioną przy pracy wzbronionej kobietom w ciąży,

          2) w razie przedłożenia orzeczenia lekarskiego stwierdzającego, że ze względu na stan ciąży nie powinna wykonywać pracy dotychczasowej, stan ciąży powinien być stwierdzony zaświadczeniem lekarskim.

          § 37.

          1. Pracownica karmiąca dziecko piersią ma prawo do dwóch półgodzinnych przerw w pracy

          wliczanych do czasu pracy. Pracownica karmiąca więcej niż jedno dziecko ma prawo do dwóch

          przerw w pracy po 45 minut każda. Przerwy na karmienie mogą być ,na wniosek pracownicy,

          udzielane łącznie.

          2. Pracownicy zatrudnionej przez czas krótszy niż 4 godziny dziennie przerwy na karmienie nie

          przysługują. Jeżeli czas pracy pracownicy jest dłuższy niż 4 godziny a nie przekracza 6 godzin

          dziennie, przysługuje jej jedna przerwa na karmienie.

          R O Z D Z I A Ł X.

          WYRÓŻNIENIA I KARY

          § 38.

          1. Za przejawianie inicjatywy w pracy, uzyskanie szczególnych osiągnięć i efektów w pracy mogą

          być przyznane następujące wyróżnienia:

          1) gratyfikacja pieniężna,

          2) awansowanie na wyższe stanowisko.

          2. W stosunku do pracowników, którzy nie przestrzegają ustalonego porządku i dyscypliny pracy,

          Regulaminu pracy, przepisów bhp i ppoż. oraz wykonują nienależycie obowiązki, mogą być

          stosowane kary:

          1) w stosunku do pracowników mianowanych:

          - kara porządkowa - upomnienie,

          - kary dyscyplinarne:

          * nagana, nagana z ostrzeżeniem,

          * nagana z pozbawieniem możliwości awansowania przez okres do dwóch lat do

          wyższej grupy zaszeregowania lub na wyższe stanowisko,

          * przeniesienie na niższe stanowisko,

          * wydalenie z pracy w Urzędzie,

          2) w stosunku do pozostałych pracowników:

          - kary przewidziane wart. 108 kodeksu pracy tj.:

          * upomnienie,

          * nagana,

          * kara pieniężna.

          3. Kary i wyróżnienia stosuje Prezydent Miasta i zawiadamia o tym pracownika na piśmie. Odpis

          pisma składa się do akt osobowych.

          4. Po roku nienagannej pracy, karę uważa się za niebyłą i zawiadomienie o ukaraniu usuwa z akt

          osobowych pracownika.

          R O Z D Z I A Ł XI.

          POSTANOWIENIA KOŃCOWE

          § 39.

          Kasa Urzędu czynna jest w godzinach 8.00 - 14.00.

          § 40.

          1. W razie nieobecności Dyrektora Wydziału lub Kierownika równorzędnej komórki organizacyjnej

          Urzędu zastępuje go stały zastępca, a w przypadku braku stałego zastępcy - pracownik

          wyznaczony przez Dyrektora lub Kierownika.

          2. Kierownik komórki organizacyjnej w czasie nieobecności podległego pracownika:

          1) wyznacza na ten okres innego pracownika lub rozdziela czynności pracownika nieobecnego pomiędzy innych pracowników komórki,

          2) w przypadku braku możliwości wykonywania zadań nieobecnego pracownika przez innych pracowników komórki organizacyjnej zgłasza ten fakt swemu przełożonemu, który podejmuje decyzję w tym zakresie.

          § 41.

          1. Z treścią regulaminu zapoznaje pracownika bezpośredni przełożony.

          2. Pracownik po zapoznaniu się z treścią niniejszego regulaminu potwierdza ten fakt poprzez złożenie stosownego oświadczenia.

          § 42.

          Nadzór nad przestrzeganiem regulaminu sprawują: prezydent, zastępcy prezydenta, skarbnik, sekretarz oraz dyrektorzy.

          § 43.

          Regulamin Pracy został ustalony na czas nieoznaczony i może być zmieniony przez pracodawcę.

          Regulamin został uzgodniony

          z Komisją Zakładową

          8

          23

          Metadane

          Data publikacji : 20.10.2005
          Obowiązuje od : 20.10.2005
          Podmiot udostępniający informację:
          Urząd Miejski w Radomiu
          Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
          Wydział Organizacyjny, osoba odpowiedzialna Dyrektor Anna Angeleska
          Osoba udostępniająca informację:
          Krystyna Kołodziejska

Opcje strony

do góry