Urząd Miejski w Radomiu

Aktualnie znajdujesz się na:

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Uchwała nr 806


Druk Nr 839

U C H W A Ł A Nr 806/ 2006

Rady Miejskiej w Radomiu

z dnia 24.04.2006 r.

w sprawie wprowadzenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Radomia

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), art. 4 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. Nr 9 z 1997r. poz. 43 ze zm.), art. 4 ust. 1 i 2 i art. 10 ust. 2, 2a i 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ze. zm.) oraz art. 2 i art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłoszeniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 190 poz. 1606), Rada Miejska w Radomiu po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Radomiu, uchwala co następuje:

§ 1

Wprowadza się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Radomia, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej Uchwały.

§ 2

Nieprzestrzeganie obowiązków i zakazów określonych w Regulaminie podlega karze grzywny w trybie postępowania w sprawach o wykroczenia.

§ 3

Prezydent Miasta Radomia, po zasięgnięciu opinii Komisji Budżetowej Rady Miejskiej w Radomiu, ustala wysokość cen za przyjęcie odpadów do składowania na składowisku odpadów w Radomiu zarządzanym przez Przedsiębiorstwo Produkcyjno - Usługowo - Handlowe „Radkom” Sp. z o. o. oraz do odzysku.

§ 4

Traci moc Uchwała Nr 358 / 2004 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 26.01.2004 r. w sprawie wprowadzenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Radomia.

§ 5

Wykonanie Uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Radomia.

§ 6

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

§ 7

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego, z wyjątkiem obowiązków określonych § 6 ust. 1 pkt 7 lit. b oraz § 9 ust. 3, tabela poz. 1 Regulaminu, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2007 r.

Przewodniczący Rady Miejskiej

Tadeusz Henryk Derlatka

ZAŁĄCZNIK

do Uchwały nr 806/2006

Rady Miejskiej w Radomiu

z dnia 24.04.2006 r.

w / s Regulaminu utrzymania

czystości i porządku na terenie

Gminy Miasta Radomia

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU

NA TERENIE GMINY MIASTA RADOMIA

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1.

Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Radomia, zwane dalej „Regulaminem”, w zakresie:

  1. wymagań utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości;

  2. rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych (w tym do selektywnej zbiórki odpadów) na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, a także ich rozmieszczenia oraz utrzymania;

  3. częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

  4. maksymalnego poziomu odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowisku odpadów;

  5. obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe;

  6. wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej;

  7. wyznaczenia obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

§ 2.

Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości, mieszkańców Gminy Miasta Radomia oraz osoby przebywające na jej terenie.

§ 3.

1. Kontrolę przestrzegania Regulaminu przeprowadza Straż Miejska oraz upoważnieni przez Prezydenta Miasta Radomia pracownicy Urzędu Miejskiego.

2. Kontrolujący mają prawo w szczególności do :

1) sprawdzenia dokumentów, których posiadanie jest wymagane niniejszym Regulaminem dla danej nieruchomości,

2) wzywania zobowiązanych do stawienia się w siedzibie kontrolującego w celu okazania dokumentów, o których wyżej mowa.

§ 4.

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie stosuje się przepisy ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 236 poz.2008) oraz inne obowiązujące w tym zakresie przepisy.

§ 5.

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1) jednostkach wywozowych - należy przez to rozumieć zakłady będące gminnymi
jednostkami organizacyjnymi lub przedsiębiorców posiadających zezwolenie
na prowadzenie działalności w zakresie odbioru odpadów komunalnych lub
opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;

2) nieczystościach ciekłych - należy przez to rozumieć ścieki gromadzone

przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;

3) odpadach komunalnych - rozumie się przez to odpady powstające

w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów

niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu

na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających

w gospodarstwach domowych;

4) odpadach suchych - rozumie się przez to PET-y, folie, plastiki, papier, tektura,

kartony, metale, tekstylia, itp.;

5) odpadach zielonych - rozumie się przez to frakcje odpadów ulegających

biodegradacji, powstających w wyniku pielęgnacji terenów zielonych i upraw

ogrodów;

6) odpadach budowlanych - rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących

z remontów i budów;

7) odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone, ze względu na swoje rozmiary i masę

w typowych pojemnikach na odpady ( np. meble, wózki dziecięce, sprzęt gospodarstwa domowego, sprzęt elektroniczny, deski, materace, itp.);

8) odpadach niebezpiecznych - należy przez to rozumieć odpady wysegregowane przez mieszkańców ze strumienia odpadów komunalnych, a w szczególności:

- baterie i akumulatory,

- zużyte świetlówki, lampy fluorescencyjne i inne zawierające rtęć,

- pozostałości farb, tuszy, lakierów, klejów, żywic, lepiszczy, aerozoli,

rozpuszczalników, w tym opakowania po tych środkach,

- pozostałości środków ochrony roślin, nawozów w tym opakowania po tych

środkach,

- pozostałości środków chemii gospodarczej zawierające substancje

niebezpieczne,

- przeterminowane lekarstwa,

- środki do impregnacji drewna, w tym opakowania po tych środkach,

- oleje mineralne i syntetyczne, benzyny, w tym opakowania po tych środkach,

- inne zawierające substancje niebezpieczne;

9) odpadach mokrych - należy przez to rozumieć zmieszane odpady komunalne zawierające odpady ulegające biodegradacji;

10) terenach użytku publicznego - należy przez to rozumieć tereny ogólnodostępne,

takie jak : parki, zieleńce, skwery, place, chodniki, jezdnie, parkingi itp.;

11) zabudowie jednorodzinnej - rozumie się przez to budynek lub zespół

budynków zamieszkiwanych przez nie więcej niż 3 rodziny na jednej

nieruchomości;

12) zabudowie wielorodzinnej - rozumie się przez to budynek lub zespół budynków
zamieszkiwanych przez więcej niż 3 rodziny na jednej nieruchomości;

13) zwierzętach domowych - rozumie się przez to zwierzęta przebywające wraz

z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu,

utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza;

14) zwierzętach gospodarskich - należy przez to rozumieć zwierzęta utrzymywane

w celach hodowlanych i produkcyjnych w szczególności: konie, bydło, trzodę

chlewną, owce, kozy, kury, kaczki, gęsi, indyki, oraz inne zwierzęta;

w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich

15) właścicielach nieruchomości - rozumie się przez to także współwłaścicieli,
użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające
nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające
nieruchomością;

16) robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace

polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu

budowlanego;

17) hodowli zwierząt domowych- rozumie się przez to utrzymywanie zwierząt domowych jednego gatunku w ilości powyżej dwóch sztuk.

Rozdział II

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 6.

1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do:

  1. utrzymania porządku, czystości i należytego stanu sanitarno - higienicznego nieruchomości oraz dbałości o estetyczny wygląd :

    1. pomieszczeń i urządzeń budynku (klatki schodowe, korytarze, ustępy ogólne itp),

    2. niezabudowanych terenów nieruchomości takich jak: podwórza, przejścia, bramy, chodniki, place zabaw itp., ze szczególnym zwróceniem uwagi na piaskownice, w których wymiana piasku powinna być dokonywana przed rozpoczęciem sezonu letniego oraz każdorazowo w razie potrzeby;

  2. likwidowania śliskości poprzez posypywanie piaskiem, uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do wspólnego użytku oraz z chodników położonych wzdłuż nieruchomości,

  3. usuwania śnieżnych nawisów (sopli) z okapów, rynien i innych części elewacji;

  4. usuwania chwastów i pielęgnacji terenów zielonych;

  5. niezwłocznego usuwania odpadów powstałych w wyniku prowadzenia robót budowlanych na nieruchomości;

  6. likwidacji na własny koszt „dzikich wysypisk” odpadów znajdujących

się na nieruchomości;

  1. selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych z podziałem na :

    1. odpady suche,

    2. opakowania szklane,

    3. odpady zielone,

    4. odpady budowlane,

    5. odpady wielkogabarytowe, w tym sprzęt elektryczny i elektroniczny,

    6. przeterminowane lekarstwa,

    7. odpady niebezpieczne,

    8. odpady mokre - zmieszane inne odpady komunalne;

8) wyposażenia nieruchomości w:

a) pojemniki do gromadzenia odpadów suchych,

b) pojemniki lub worki do gromadzenia odpadów zielonych,

c) pojemniki do gromadzenia odpadów mokrych.

Ilość i pojemność w/w urządzeń do gromadzenia odpadów powinna być dostosowana do ilości osób korzystających z tych urządzeń, z uwzględnieniem rodzajów i minimalnej pojemności określonych w § 8 oraz częstotliwości określonej w § 9. niniejszego Regulaminu.

Przyjmuje się, że średnia ilość odpadów komunalnych wytwarzanych przez statystycznego mieszkańca Radomia wynosi rocznie 323 [kg], co stanowi 120 litrów na miesiąc na osobę.

9) wydzielenia na terenie nieruchomości miejsca do ustawienia pojemników

na odpady;

  1. zawarcia umów na odbiór odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych oraz udzielania jednostkom wywozowym informacji w zakresie ilości osób zamieszkujących na nieruchomości i pojemności zbiornika bezodpływowego dla ustalenia treści w/w umów, jak również zapewnienia pracownikom jednostek wywozowych dostępu do urządzeń w czasie ustalonym w przedmiotowych umowach.

2. Z obowiązków określonych w pkt 1 ppkt 7, 8, 9, 10 zwolnieni są właściciele nieruchomości niezabudowanych, na których nie jest prowadzona działalność gospodarcza.

3. Zarządca drogi zobowiązany jest do utrzymania czystości i porządku na drodze publicznej, wyposażenia jej w urządzenia do gromadzenia odpadów określone w § 8 niniejszego Regulaminu oraz utrzymywania rowów odwadniających przy drogach w stanie drożności, czystości i wykoszenia.

4. Właściciele nieruchomości, na których organizowane są imprezy masowe, mają
obowiązek :

1) zapewnienia wystarczającej liczby pojemników do gromadzenia

odpadów oraz szaletów w minimalnej ilości jeden szalet na 500 osób;

2) oczyszczenia terenu imprezy i terenów przyległych, jeśli zajdzie

taka potrzeba, niezwłocznie po zakończeniu imprezy.

§ 7.

Zabrania się :

  1. umieszczania w pojemnikach na odpady komunalne: śniegu, lodu, gorącego żużla i popiołu oraz stosowania pojemników niezgodnie z przeznaczeniem;

  2. spalania odpadów na powierzchni ziemi;

  3. wrzucania odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych, sklepów, punktów gastronomicznych, usługowych i z innych nieruchomości, do koszy ulicznych oraz do pojemników innych właścicieli;

  4. mycia pojazdów mechanicznych poza myjniami samochodowymi oraz miejscami do tego przystosowanymi, spełniającymi warunki określone w odrębnych przepisach;

  5. wykonywania poza specjalistycznymi warsztatami napraw pojazdów mechanicznych związanych z powstawaniem odpadów niebezpiecznych, np. wymiany olejów, smarów, płynów chłodzących i hamulcowych, amortyzatorów i samochodowych urządzeń klimatyzacyjnych;

  6. zakaz nie dotyczy doraźnych napraw wynikających z bieżącej eksploatacji pojazdu, nie mających negatywnego wpływu na środowisko oraz stan porządku i czystości.

Rozdział III

Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymywania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 8.

1. Dopuszcza się do stosowania następujące rodzaje i minimalne pojemności

urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych:

1) na nieruchomościach:

a) dla odpadów suchych - pojemniki metalowe lub z tworzywa sztucznego,

zamykane, oznaczone napisem „Odpady suche”

o minimalnej pojemności 110 litrów,

b) dla odpadów zielonych - pojemniki metalowe lub z tworzywa sztucznego,

zamykane, oznaczone napisem „Odpady zielone”

o minimalnej pojemności 110 litrów

- worki z tworzywa sztucznego o minimalnej

pojemności 120 litrów,

c) dla odpadów budowlanych - pojemniki metalowe lub z tworzywa sztucznego,

zamykane z oznaczone napisem „Odpady budowlane” o minimalnej pojemności 110 litrów

- worki z tworzywa sztucznego o minimalnej

pojemności 120 litrów,

d) dla odpadów mokrych - pojemniki metalowe lub z tworzywa sztucznego,

zamykane oznaczone napisem „Odpady mokre”

o minimalnej pojemności 110 litrów,

e) pozostałe odpady zebrane selektywnie należy gromadzić na terenie nieruchomości w sposób nieutrudniający korzystania z nieruchomości i niepowodujący szkodliwego ich oddziaływania na środowisko.

2) na terenach użytku publicznego - kosze metalowe o minimalnej pojemności

30 litrów;

3) na cmentarzach :

a) dla odpadów suchych - pojemniki metalowe lub z tworzywa sztucznego,

zamykane, oznaczone napisem „Odpady suche”

o minimalnej pojemności 1100 litrów,

b) dla odpadów zielonych

- pojemniki metalowe lub z tworzywa sztucznego,

zamykane, oznaczone napisem „Odpady zielone”

o minimalnej pojemności 1100 litrów

- worki z tworzywa sztucznego o minimalnej

pojemności 120 litrów.

2. Na terenach użytku publicznego kosze powinny być rozmieszczone na chodnikach w następujący sposób:

1) w ciągach ulic: Kusocińskiego, Żwirki i Wigury, 25-go Czerwca, Beliny-

Prażmowskiego, 1905 Roku, Limanowskiego, Mireckiego, Wernera,

Malczewskiego- kosze ustawione w odległościach nie mniejszych niż 50 mb.;

2) na pozostałym obszarze w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszego -

kosze ustawione w odległościach nie mniejszych niż 150 mb.;

3) na każdym przystanku autobusowym komunikacji zbiorowej.

3. Urządzenia do gromadzenia odpadów komunalnych należy utrzymywać w czystości, w odpowiednim stanie technicznym oraz poddawać dezynfekcji co najmniej raz na kwartał oraz każdorazowo w razie potrzeby.

ROZDZIAŁ IV

Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 9.

1. Ustala się następujące sposoby i częstotliwość pozbywania się odpadów z terenu nieruchomości:

Lp.

Rodzaj odpadów

Sposób pozbywania się odpadów

Częstotliwość odbioru odpadów

w zabudowie

jednorodzinnej

wielorodzinnej

1.

Odpady suche

zgodnie z warunkami umowy z jednostką

wywozową

co najmniej raz na 2 tygodnie

co najmniej 1 raz na tydzień

2.

Odpady mokre

zgodnie z warunkami umowy z jednostką wywozową

co najmniej raz na 2 tygodnie

co najmniej

2 razy w tygodniu

3.

Odpady zielone

zgodnie z warunkami umowy z jednostką wywozową w okresie od 1 kwietnia do

30 listopada

wg harmonogramu ustalonego z jednostką wywozową

wg harmonogramu ustalonego z jednostką wywozową

4.

Odpady budowlane

zgodnie z warunkami umowy z jednostką wywozową

wg harmonogramu ustalonego z jednostką wywozową

wg harmonogramu ustalonego z jednostką wywozową

5.

Odpady wielkogabarytowe, w tym sprzęt elektryczny i elektroniczny

zgodnie z warunkami umowy z jednostką wywozową

wg harmonogramu ustalonego z jednostką wywozową

wg harmonogramu ustalonego z jednostką wywozową

2. Na nieruchomości, na których prowadzona jest działalność gospodarcza

powodująca powstawanie odpadów komunalnych :

1) przy działalności gastronomicznej

i handlu spożywczym - co najmniej 1 raz w tygodniu,

2) przy pozostałej działalności - co najmniej 1 raz na dwa tygodnie.

3. Gmina Miasta Radomia stwarza możliwości pozbywania się pozostałych selektywnie gromadzonych odpadów w następujący sposób:

Lp.

Rodzaj odpadów

Sposób pozbywania sie odpadów

Częstotliwość opróżniania pojemników

1.

Opakowania szklane

Ogólnodostępne pojemniki na szkło typu „dzwon”

minimum raz na kwartał

2.

Przeterminowane lekarstwa

Ogólnodostępne pojemniki koloru białego z napisem „przeterminowane lekarstwa” umieszczone w aptekach

(wykaz aptek dostępny na stronie www.radom.pl)

minimum raz w miesiącu

3.

Odpady niebezpieczne

Ogólnodostępny mobilny specjalistyczny

kontener do gromadzenia: zużytych baterii i akumulatorów, opakowań po farbach, lakierach, rozpuszczalnikach i środkach ochrony roślin, zużytych świetlówek, zużytych olejów i smarów samochodowych oraz opakowań po nich

wg harmonogramu podawanego do publicznej wiadomości, np. na stronie internetowej www.radom.pl

4. Dopuszcza się na własne potrzeby kompostowanie odpadów zielonych w sposób

i w miejscu nie stwarzającym uciążliwości dla otoczenia.

5. Kosze usytuowane na terenach przeznaczonych do użytku publicznego powinny

być opróżniane przy ich wypełnieniu do pojemności.

§ 10.

Częstotliwość wywozu nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych powinna wynikać ze zużycia wody i pojemności zbiornika. Właściciel nieruchomości nie może dopuszczać do przepełniania zbiornika i zanieczyszczenia powierzchni ziemi.

§ 11.

Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do udokumentowania odbioru odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych poprzez okazanie umów i dowodów płacenia za takie usługi oraz ich przechowywanie przez okres 12 miesięcy od dnia wykonania usługi.

ROZDZIAŁ V

Inne wymagania wynikające z Powiatowego planu gospodarki odpadami dla miasta Radomia

§ 12.

Odpady komunalne należy przekazywać wyłącznie na składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne zlokalizowane w Radomiu przy ul. W. Witosa 76 zarządzane przez Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe „Radkom” Sp. z o. o, a po oddaniu do użytkowania Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych (ZUOK) w Radomiu - do tego zakładu.

§ 13.

Odpady zielone należy przekazywać wyłącznie do kompostowni zlokalizowanej w Radomiu przy ul. W. Witosa 76 zarządzanej przez Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe „Radkom” Sp. z o .o.

§ 14.

Nieczystości ciekłe odbierane od właścicieli nieruchomości należy przekazać do punktu zlewnego zlokalizowanego na terenie Zakładu Kanalizacji Oczyszczania Ścieków w Radomiu przy ul. Energetyków 26, zarządzanego przez Wodociągi Miejskie w Radomiu Sp. z o. o. ul. Filtrowa 4

ROZDZIAŁ VI

Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowisku

§ 15.

1. Maksymalny poziom masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania w rozbiciu na poszczególne lata wynosi :

w 2007 r.. - 90 %, co stanowi 46.220 [Mg]

2008 r. - 85 %, co stanowi 43.653 [Mg]

2009 r. - 80 %, co stanowi 41.084 [Mg]

2010 r. - 75 %, co stanowi 38.517 [Mg]

co stanowi podstawę obliczenia masę tych odpadów, wytworzoną w 1995 r.

w ilości 51.356 [Mg] , gdzie w przeliczeniu średnio na jedną osobę wynosi:

w 2007 r. - 0,203 [Mg]

2008 r. - 0,192 [Mg]

2009 r. - 0,181 [Mg]

2010 r. - 0,170 [Mg]

2. Obowiązek ten realizują przedsiębiorcy, którzy uzyskali zezwolenie na odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w stopniu proporcjonalnym do strumienia odpadów biodegradowalnych odbieranych z nieruchomości usytuowanych na terenie Gminy Miasta Radomia.

ROZDZIAŁ VII

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

§ 16.

Osoby utrzymujące psy i inne zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie swoich zwierząt.

§ 17.

Zwierzęta domowe winny być utrzymywane w pomieszczeniach zamkniętych lub
na ogrodzonych nieruchomościach skutecznie zabezpieczonych przed wydostaniem się zwierzęcia na zewnątrz.

§ 18.

Osoby utrzymujące psy są zobowiązane :

  1. dokonać rejestracji psa we właściwym wydziale Urzędu Miejskiego w Radomiu (lub u zarządcy budynku), pobrać znak identyfikacyjny

i umieścić go przy obroży psa,

  1. poddawać psa szczepieniu ochronnemu przeciwko wściekliźnie wg zasad określonych w przepisach odrębnych,

  2. w przypadku utrzymywania psa na terenie nieruchomości, na jej ogrodzeniu w miejscu widocznym należy umieścić tabliczkę ostrzegawczą z napisem „uwaga pies”.

§ 19.

1. Na tereny użyteczności publicznej i tereny przeznaczone do wspólnego użytku psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy, a w przypadku psów ras uznanych za agresywne lub psów w inny sposób zagrażających otoczeniu również w kagańcu.

2. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone jedynie w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel zapewnia kontrolę nad jego zachowaniem.

3. Pozostałe zwierzęta domowe, na terenach przeznaczonych do użytku publicznego należy zaopatrzyć w odpowiednie dla nich zabezpieczenia jak np. klatka, uprząż, kaganiec lub smycz.

4. Przewożenie zwierząt środkami komunikacji publicznej jest możliwe tylko na zasadach określonych przez przewoźnika.

§ 20.

Zakazuje się wprowadzania zwierząt :

1) na tereny wydzielone do zabaw dla dzieci,

2) na tereny plaż i kąpielisk,

3)do budynków użyteczności publicznej (zakaz nie dotyczy psów przewodników)

§ 21.

  1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta z obiektów i innych terenów przeznaczonych do wspólnego użytku, a w szczególności: z ulic, chodników, placów, terenów zieleni i klatek schodowych.

Obowiązek ten nie dotyczy osób niewidomych korzystających z psów

przewodników.

  1. Usunięte nieczystości mogą być deponowane w pojemnikach na odpady komunalne lub w urządzeniach kanalizacji sanitarnej.

§ 22.

W budynkach wielorodzinnych oraz w gęstej zabudowie jednorodzinnej (szeregowa, bliźniacza, atrialna oraz wolnostojąca na działkach o powierzchni do 500 m2 ) zabrania się hodowli oraz utrzymywania zwierząt domowych w sposób stwarzający znaczne uciążliwości dla mieszkańców, a w szczególności hodowli psów, kotów, gołębi.

ROZDZIAŁ VIII

Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych

z produkcji rolniczej

§ 23.

Wprowadza się zakaz hodowli zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.

§ 24.

Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej dopuszcza się możliwość utrzymywania zwierząt gospodarskich na własny użytek, pod warunkiem posiadania pomieszczeń inwentarskich przeznaczonych dla zwierząt spełniających wymogi przepisów odrębnych oraz jeżeli wszelkie uciążliwości dla środowiska związane z utrzymywaniem zwierząt zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której znajdują się zwierzęta.

§ 25.

Utrzymujący zwierzęta gospodarskie zobowiązani są zapewnić:

  1. gromadzenie i usuwanie powstających w związku z utrzymywaniem zwierząt odpadów i nieczystości w sposób nie powodujący zanieczyszczenia powietrza, wody i gleby,

  2. utrzymywanie w czystości terenu i pomieszczeń inwentarskich,

  3. przestrzeganie przepisów sanitarno - epidemiologicznych i weterynaryjnych,

  4. usuwanie i unieszkodliwianie padliny zgodnie z odrębnymi przepisami weterynaryjnymi.

ROZDZIAŁ IX

Obowiązek deratyzacji

§ 26.

1. Obowiązkowi deratyzacji podlegają :

1) obszary zabudowy wielorodzinnej,

2) budynki użyteczności publicznej,

3) placówki gastronomiczne, zakłady produkujące żywność, placówki handlu

artykułami spożywczymi,

4) tereny składowania odpadów.

2. Deratyzację należy przeprowadzać corocznie w terminach : wiosennym

i jesiennym

3. W okresie przeprowadzania deratyzacji właściciele nieruchomości zobowiązani

są do oznakowania miejsc wyłożenia środków zwalczających gryzonie napisem „Uwaga trucizna”

4. W przypadku występowania gryzoni poza okresem określonym w pkt 2. deratyzację należy przeprowadzać również doraźnie.

5. Właściciele nieruchomości dokonują deratyzacji na własny koszt.

Metadane

Data publikacji : 27.04.2006
Data modyfikacji : 01.07.2010
Obowiązuje od : 24.04.2006
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Miejski w Radomiu
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Wydz. Ochrony Środowiska i Rolnictwa
Osoba udostępniająca informację:
Agata Gierczak

Opcje strony

do góry