Uchwała nr 806
Druk Nr 839
U C H W A Ł A Nr 806/ 2006
Rady Miejskiej w Radomiu
z dnia 24.04.2006 r.
w sprawie wprowadzenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Radomia
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), art. 4 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. Nr 9 z 1997r. poz. 43 ze zm.), art. 4 ust. 1 i 2 i art. 10 ust. 2, 2a i 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ze. zm.) oraz art. 2 i art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłoszeniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 190 poz. 1606), Rada Miejska w Radomiu po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Radomiu, uchwala co następuje:
§ 1
Wprowadza się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Radomia, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej Uchwały.
§ 2
Nieprzestrzeganie obowiązków i zakazów określonych w Regulaminie podlega karze grzywny w trybie postępowania w sprawach o wykroczenia.
§ 3
Prezydent Miasta Radomia, po zasięgnięciu opinii Komisji Budżetowej Rady Miejskiej w Radomiu, ustala wysokość cen za przyjęcie odpadów do składowania na składowisku odpadów w Radomiu zarządzanym przez Przedsiębiorstwo Produkcyjno - Usługowo - Handlowe „Radkom” Sp. z o. o. oraz do odzysku.
§ 4
Traci moc Uchwała Nr 358 / 2004 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 26.01.2004 r. w sprawie wprowadzenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Radomia.
§ 5
Wykonanie Uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Radomia.
§ 6
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
§ 7
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego, z wyjątkiem obowiązków określonych § 6 ust. 1 pkt 7 lit. b oraz § 9 ust. 3, tabela poz. 1 Regulaminu, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2007 r.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Tadeusz Henryk Derlatka
ZAŁĄCZNIK
do Uchwały nr 806/2006
Rady Miejskiej w Radomiu
z dnia 24.04.2006 r.
w / s Regulaminu utrzymania
czystości i porządku na terenie
Gminy Miasta Radomia
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU
NA TERENIE GMINY MIASTA RADOMIA
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Radomia, zwane dalej „Regulaminem”, w zakresie:
wymagań utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości;
rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych (w tym do selektywnej zbiórki odpadów) na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, a także ich rozmieszczenia oraz utrzymania;
częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
maksymalnego poziomu odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowisku odpadów;
obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe;
wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej;
wyznaczenia obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
§ 2.
Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości, mieszkańców Gminy Miasta Radomia oraz osoby przebywające na jej terenie.
§ 3.
1. Kontrolę przestrzegania Regulaminu przeprowadza Straż Miejska oraz upoważnieni przez Prezydenta Miasta Radomia pracownicy Urzędu Miejskiego.
2. Kontrolujący mają prawo w szczególności do :
1) sprawdzenia dokumentów, których posiadanie jest wymagane niniejszym Regulaminem dla danej nieruchomości,
2) wzywania zobowiązanych do stawienia się w siedzibie kontrolującego w celu okazania dokumentów, o których wyżej mowa.
§ 4.
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie stosuje się przepisy ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 236 poz.2008) oraz inne obowiązujące w tym zakresie przepisy.
§ 5.
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) jednostkach wywozowych - należy przez to rozumieć zakłady będące gminnymi
jednostkami organizacyjnymi lub przedsiębiorców posiadających zezwolenie
na prowadzenie działalności w zakresie odbioru odpadów komunalnych lub
opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;
2) nieczystościach ciekłych - należy przez to rozumieć ścieki gromadzone
przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;
3) odpadach komunalnych - rozumie się przez to odpady powstające
w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów
niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu
na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających
w gospodarstwach domowych;
4) odpadach suchych - rozumie się przez to PET-y, folie, plastiki, papier, tektura,
kartony, metale, tekstylia, itp.;
5) odpadach zielonych - rozumie się przez to frakcje odpadów ulegających
biodegradacji, powstających w wyniku pielęgnacji terenów zielonych i upraw
ogrodów;
6) odpadach budowlanych - rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących
z remontów i budów;
7) odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone, ze względu na swoje rozmiary i masę
w typowych pojemnikach na odpady ( np. meble, wózki dziecięce, sprzęt gospodarstwa domowego, sprzęt elektroniczny, deski, materace, itp.);
8) odpadach niebezpiecznych - należy przez to rozumieć odpady wysegregowane przez mieszkańców ze strumienia odpadów komunalnych, a w szczególności:
- baterie i akumulatory,
- zużyte świetlówki, lampy fluorescencyjne i inne zawierające rtęć,
- pozostałości farb, tuszy, lakierów, klejów, żywic, lepiszczy, aerozoli,
rozpuszczalników, w tym opakowania po tych środkach,
- pozostałości środków ochrony roślin, nawozów w tym opakowania po tych
środkach,
- pozostałości środków chemii gospodarczej zawierające substancje
niebezpieczne,
- przeterminowane lekarstwa,
- środki do impregnacji drewna, w tym opakowania po tych środkach,
- oleje mineralne i syntetyczne, benzyny, w tym opakowania po tych środkach,
- inne zawierające substancje niebezpieczne;
9) odpadach mokrych - należy przez to rozumieć zmieszane odpady komunalne zawierające odpady ulegające biodegradacji;
10) terenach użytku publicznego - należy przez to rozumieć tereny ogólnodostępne,
takie jak : parki, zieleńce, skwery, place, chodniki, jezdnie, parkingi itp.;
11) zabudowie jednorodzinnej - rozumie się przez to budynek lub zespół
budynków zamieszkiwanych przez nie więcej niż 3 rodziny na jednej
nieruchomości;
12) zabudowie wielorodzinnej - rozumie się przez to budynek lub zespół budynków
zamieszkiwanych przez więcej niż 3 rodziny na jednej nieruchomości;
13) zwierzętach domowych - rozumie się przez to zwierzęta przebywające wraz
z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu,
utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza;
14) zwierzętach gospodarskich - należy przez to rozumieć zwierzęta utrzymywane
w celach hodowlanych i produkcyjnych w szczególności: konie, bydło, trzodę
chlewną, owce, kozy, kury, kaczki, gęsi, indyki, oraz inne zwierzęta;
w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich
15) właścicielach nieruchomości - rozumie się przez to także współwłaścicieli,
użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające
nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające
nieruchomością;
16) robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace
polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu
budowlanego;
17) hodowli zwierząt domowych- rozumie się przez to utrzymywanie zwierząt domowych jednego gatunku w ilości powyżej dwóch sztuk.
Rozdział II
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 6.
1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do:
utrzymania porządku, czystości i należytego stanu sanitarno - higienicznego nieruchomości oraz dbałości o estetyczny wygląd :
pomieszczeń i urządzeń budynku (klatki schodowe, korytarze, ustępy ogólne itp),
niezabudowanych terenów nieruchomości takich jak: podwórza, przejścia, bramy, chodniki, place zabaw itp., ze szczególnym zwróceniem uwagi na piaskownice, w których wymiana piasku powinna być dokonywana przed rozpoczęciem sezonu letniego oraz każdorazowo w razie potrzeby;
likwidowania śliskości poprzez posypywanie piaskiem, uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do wspólnego użytku oraz z chodników położonych wzdłuż nieruchomości,
usuwania śnieżnych nawisów (sopli) z okapów, rynien i innych części elewacji;
usuwania chwastów i pielęgnacji terenów zielonych;
niezwłocznego usuwania odpadów powstałych w wyniku prowadzenia robót budowlanych na nieruchomości;
likwidacji na własny koszt „dzikich wysypisk” odpadów znajdujących
się na nieruchomości;
selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych z podziałem na :
odpady suche,
opakowania szklane,
odpady zielone,
odpady budowlane,
odpady wielkogabarytowe, w tym sprzęt elektryczny i elektroniczny,
przeterminowane lekarstwa,
odpady niebezpieczne,
odpady mokre - zmieszane inne odpady komunalne;
8) wyposażenia nieruchomości w:
a) pojemniki do gromadzenia odpadów suchych,
b) pojemniki lub worki do gromadzenia odpadów zielonych,
c) pojemniki do gromadzenia odpadów mokrych.
Ilość i pojemność w/w urządzeń do gromadzenia odpadów powinna być dostosowana do ilości osób korzystających z tych urządzeń, z uwzględnieniem rodzajów i minimalnej pojemności określonych w § 8 oraz częstotliwości określonej w § 9. niniejszego Regulaminu.
Przyjmuje się, że średnia ilość odpadów komunalnych wytwarzanych przez statystycznego mieszkańca Radomia wynosi rocznie 323 [kg], co stanowi 120 litrów na miesiąc na osobę.
9) wydzielenia na terenie nieruchomości miejsca do ustawienia pojemników
na odpady;
zawarcia umów na odbiór odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych oraz udzielania jednostkom wywozowym informacji w zakresie ilości osób zamieszkujących na nieruchomości i pojemności zbiornika bezodpływowego dla ustalenia treści w/w umów, jak również zapewnienia pracownikom jednostek wywozowych dostępu do urządzeń w czasie ustalonym w przedmiotowych umowach.
2. Z obowiązków określonych w pkt 1 ppkt 7, 8, 9, 10 zwolnieni są właściciele nieruchomości niezabudowanych, na których nie jest prowadzona działalność gospodarcza.
3. Zarządca drogi zobowiązany jest do utrzymania czystości i porządku na drodze publicznej, wyposażenia jej w urządzenia do gromadzenia odpadów określone w § 8 niniejszego Regulaminu oraz utrzymywania rowów odwadniających przy drogach w stanie drożności, czystości i wykoszenia.
4. Właściciele nieruchomości, na których organizowane są imprezy masowe, mają
obowiązek :
1) zapewnienia wystarczającej liczby pojemników do gromadzenia
odpadów oraz szaletów w minimalnej ilości jeden szalet na 500 osób;
2) oczyszczenia terenu imprezy i terenów przyległych, jeśli zajdzie
taka potrzeba, niezwłocznie po zakończeniu imprezy.
§ 7.
Zabrania się :
umieszczania w pojemnikach na odpady komunalne: śniegu, lodu, gorącego żużla i popiołu oraz stosowania pojemników niezgodnie z przeznaczeniem;
spalania odpadów na powierzchni ziemi;
wrzucania odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych, sklepów, punktów gastronomicznych, usługowych i z innych nieruchomości, do koszy ulicznych oraz do pojemników innych właścicieli;
mycia pojazdów mechanicznych poza myjniami samochodowymi oraz miejscami do tego przystosowanymi, spełniającymi warunki określone w odrębnych przepisach;
wykonywania poza specjalistycznymi warsztatami napraw pojazdów mechanicznych związanych z powstawaniem odpadów niebezpiecznych, np. wymiany olejów, smarów, płynów chłodzących i hamulcowych, amortyzatorów i samochodowych urządzeń klimatyzacyjnych;
zakaz nie dotyczy doraźnych napraw wynikających z bieżącej eksploatacji pojazdu, nie mających negatywnego wpływu na środowisko oraz stan porządku i czystości.
Rozdział III
Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymywania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 8.
1. Dopuszcza się do stosowania następujące rodzaje i minimalne pojemności
urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych:
1) na nieruchomościach:
a) dla odpadów suchych - pojemniki metalowe lub z tworzywa sztucznego,
zamykane, oznaczone napisem „Odpady suche”
o minimalnej pojemności 110 litrów,
b) dla odpadów zielonych - pojemniki metalowe lub z tworzywa sztucznego,
zamykane, oznaczone napisem „Odpady zielone”
o minimalnej pojemności 110 litrów
- worki z tworzywa sztucznego o minimalnej
pojemności 120 litrów,
c) dla odpadów budowlanych - pojemniki metalowe lub z tworzywa sztucznego,
zamykane z oznaczone napisem „Odpady budowlane” o minimalnej pojemności 110 litrów
- worki z tworzywa sztucznego o minimalnej
pojemności 120 litrów,
d) dla odpadów mokrych - pojemniki metalowe lub z tworzywa sztucznego,
zamykane oznaczone napisem „Odpady mokre”
o minimalnej pojemności 110 litrów,
e) pozostałe odpady zebrane selektywnie należy gromadzić na terenie nieruchomości w sposób nieutrudniający korzystania z nieruchomości i niepowodujący szkodliwego ich oddziaływania na środowisko.
2) na terenach użytku publicznego - kosze metalowe o minimalnej pojemności
30 litrów;
3) na cmentarzach :
a) dla odpadów suchych - pojemniki metalowe lub z tworzywa sztucznego,
zamykane, oznaczone napisem „Odpady suche”
o minimalnej pojemności 1100 litrów,
b) dla odpadów zielonych
- pojemniki metalowe lub z tworzywa sztucznego,
zamykane, oznaczone napisem „Odpady zielone”
o minimalnej pojemności 1100 litrów
- worki z tworzywa sztucznego o minimalnej
pojemności 120 litrów.
2. Na terenach użytku publicznego kosze powinny być rozmieszczone na chodnikach w następujący sposób:
1) w ciągach ulic: Kusocińskiego, Żwirki i Wigury, 25-go Czerwca, Beliny-
Prażmowskiego, 1905 Roku, Limanowskiego, Mireckiego, Wernera,
Malczewskiego- kosze ustawione w odległościach nie mniejszych niż 50 mb.;
2) na pozostałym obszarze w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszego -
kosze ustawione w odległościach nie mniejszych niż 150 mb.;
3) na każdym przystanku autobusowym komunikacji zbiorowej.
3. Urządzenia do gromadzenia odpadów komunalnych należy utrzymywać w czystości, w odpowiednim stanie technicznym oraz poddawać dezynfekcji co najmniej raz na kwartał oraz każdorazowo w razie potrzeby.
ROZDZIAŁ IV
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 9.
1. Ustala się następujące sposoby i częstotliwość pozbywania się odpadów z terenu nieruchomości:
Lp. |
Rodzaj odpadów |
Sposób pozbywania się odpadów |
Częstotliwość odbioru odpadów w zabudowie
|
|
|
|
|
jednorodzinnej
|
wielorodzinnej |
1. |
Odpady suche |
zgodnie z warunkami umowy z jednostką wywozową
|
co najmniej raz na 2 tygodnie |
co najmniej 1 raz na tydzień |
2. |
Odpady mokre |
zgodnie z warunkami umowy z jednostką wywozową
|
co najmniej raz na 2 tygodnie |
co najmniej 2 razy w tygodniu |
3. |
Odpady zielone |
zgodnie z warunkami umowy z jednostką wywozową w okresie od 1 kwietnia do 30 listopada
|
wg harmonogramu ustalonego z jednostką wywozową |
wg harmonogramu ustalonego z jednostką wywozową |
4. |
Odpady budowlane |
zgodnie z warunkami umowy z jednostką wywozową |
wg harmonogramu ustalonego z jednostką wywozową
|
wg harmonogramu ustalonego z jednostką wywozową |
5. |
Odpady wielkogabarytowe, w tym sprzęt elektryczny i elektroniczny |
zgodnie z warunkami umowy z jednostką wywozową |
wg harmonogramu ustalonego z jednostką wywozową |
wg harmonogramu ustalonego z jednostką wywozową |
2. Na nieruchomości, na których prowadzona jest działalność gospodarcza
powodująca powstawanie odpadów komunalnych :
1) przy działalności gastronomicznej
i handlu spożywczym - co najmniej 1 raz w tygodniu,
2) przy pozostałej działalności - co najmniej 1 raz na dwa tygodnie.
3. Gmina Miasta Radomia stwarza możliwości pozbywania się pozostałych selektywnie gromadzonych odpadów w następujący sposób:
Lp. |
Rodzaj odpadów |
Sposób pozbywania sie odpadów |
Częstotliwość opróżniania pojemników
|
1.
|
Opakowania szklane |
Ogólnodostępne pojemniki na szkło typu „dzwon”
|
minimum raz na kwartał |
2. |
Przeterminowane lekarstwa |
Ogólnodostępne pojemniki koloru białego z napisem „przeterminowane lekarstwa” umieszczone w aptekach (wykaz aptek dostępny na stronie www.radom.pl)
|
minimum raz w miesiącu |
3. |
Odpady niebezpieczne |
Ogólnodostępny mobilny specjalistyczny kontener do gromadzenia: zużytych baterii i akumulatorów, opakowań po farbach, lakierach, rozpuszczalnikach i środkach ochrony roślin, zużytych świetlówek, zużytych olejów i smarów samochodowych oraz opakowań po nich
|
wg harmonogramu podawanego do publicznej wiadomości, np. na stronie internetowej www.radom.pl |
4. Dopuszcza się na własne potrzeby kompostowanie odpadów zielonych w sposób
i w miejscu nie stwarzającym uciążliwości dla otoczenia.
5. Kosze usytuowane na terenach przeznaczonych do użytku publicznego powinny
być opróżniane przy ich wypełnieniu do pojemności.
§ 10.
Częstotliwość wywozu nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych powinna wynikać ze zużycia wody i pojemności zbiornika. Właściciel nieruchomości nie może dopuszczać do przepełniania zbiornika i zanieczyszczenia powierzchni ziemi.
§ 11.
Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do udokumentowania odbioru odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych poprzez okazanie umów i dowodów płacenia za takie usługi oraz ich przechowywanie przez okres 12 miesięcy od dnia wykonania usługi.
ROZDZIAŁ V
Inne wymagania wynikające z Powiatowego planu gospodarki odpadami dla miasta Radomia
§ 12.
Odpady komunalne należy przekazywać wyłącznie na składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne zlokalizowane w Radomiu przy ul. W. Witosa 76 zarządzane przez Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe „Radkom” Sp. z o. o, a po oddaniu do użytkowania Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych (ZUOK) w Radomiu - do tego zakładu.
§ 13.
Odpady zielone należy przekazywać wyłącznie do kompostowni zlokalizowanej w Radomiu przy ul. W. Witosa 76 zarządzanej przez Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe „Radkom” Sp. z o .o.
§ 14.
Nieczystości ciekłe odbierane od właścicieli nieruchomości należy przekazać do punktu zlewnego zlokalizowanego na terenie Zakładu Kanalizacji Oczyszczania Ścieków w Radomiu przy ul. Energetyków 26, zarządzanego przez Wodociągi Miejskie w Radomiu Sp. z o. o. ul. Filtrowa 4
ROZDZIAŁ VI
Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowisku
§ 15.
1. Maksymalny poziom masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania w rozbiciu na poszczególne lata wynosi :
w 2007 r.. - 90 %, co stanowi 46.220 [Mg]
2008 r. - 85 %, co stanowi 43.653 [Mg]
2009 r. - 80 %, co stanowi 41.084 [Mg]
2010 r. - 75 %, co stanowi 38.517 [Mg]
co stanowi podstawę obliczenia masę tych odpadów, wytworzoną w 1995 r.
w ilości 51.356 [Mg] , gdzie w przeliczeniu średnio na jedną osobę wynosi:
w 2007 r. - 0,203 [Mg]
2008 r. - 0,192 [Mg]
2009 r. - 0,181 [Mg]
2010 r. - 0,170 [Mg]
2. Obowiązek ten realizują przedsiębiorcy, którzy uzyskali zezwolenie na odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w stopniu proporcjonalnym do strumienia odpadów biodegradowalnych odbieranych z nieruchomości usytuowanych na terenie Gminy Miasta Radomia.
ROZDZIAŁ VII
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe
§ 16.
Osoby utrzymujące psy i inne zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie swoich zwierząt.
§ 17.
Zwierzęta domowe winny być utrzymywane w pomieszczeniach zamkniętych lub
na ogrodzonych nieruchomościach skutecznie zabezpieczonych przed wydostaniem się zwierzęcia na zewnątrz.
§ 18.
Osoby utrzymujące psy są zobowiązane :
dokonać rejestracji psa we właściwym wydziale Urzędu Miejskiego w Radomiu (lub u zarządcy budynku), pobrać znak identyfikacyjny
i umieścić go przy obroży psa,
poddawać psa szczepieniu ochronnemu przeciwko wściekliźnie wg zasad określonych w przepisach odrębnych,
w przypadku utrzymywania psa na terenie nieruchomości, na jej ogrodzeniu w miejscu widocznym należy umieścić tabliczkę ostrzegawczą z napisem „uwaga pies”.
§ 19.
1. Na tereny użyteczności publicznej i tereny przeznaczone do wspólnego użytku psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy, a w przypadku psów ras uznanych za agresywne lub psów w inny sposób zagrażających otoczeniu również w kagańcu.
2. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone jedynie w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel zapewnia kontrolę nad jego zachowaniem.
3. Pozostałe zwierzęta domowe, na terenach przeznaczonych do użytku publicznego należy zaopatrzyć w odpowiednie dla nich zabezpieczenia jak np. klatka, uprząż, kaganiec lub smycz.
4. Przewożenie zwierząt środkami komunikacji publicznej jest możliwe tylko na zasadach określonych przez przewoźnika.
§ 20.
Zakazuje się wprowadzania zwierząt :
1) na tereny wydzielone do zabaw dla dzieci,
2) na tereny plaż i kąpielisk,
3)do budynków użyteczności publicznej (zakaz nie dotyczy psów przewodników)
§ 21.
Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta z obiektów i innych terenów przeznaczonych do wspólnego użytku, a w szczególności: z ulic, chodników, placów, terenów zieleni i klatek schodowych.
Obowiązek ten nie dotyczy osób niewidomych korzystających z psów
przewodników.
Usunięte nieczystości mogą być deponowane w pojemnikach na odpady komunalne lub w urządzeniach kanalizacji sanitarnej.
§ 22.
W budynkach wielorodzinnych oraz w gęstej zabudowie jednorodzinnej (szeregowa, bliźniacza, atrialna oraz wolnostojąca na działkach o powierzchni do 500 m2 ) zabrania się hodowli oraz utrzymywania zwierząt domowych w sposób stwarzający znaczne uciążliwości dla mieszkańców, a w szczególności hodowli psów, kotów, gołębi.
ROZDZIAŁ VIII
Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych
z produkcji rolniczej
§ 23.
Wprowadza się zakaz hodowli zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.
§ 24.
Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej dopuszcza się możliwość utrzymywania zwierząt gospodarskich na własny użytek, pod warunkiem posiadania pomieszczeń inwentarskich przeznaczonych dla zwierząt spełniających wymogi przepisów odrębnych oraz jeżeli wszelkie uciążliwości dla środowiska związane z utrzymywaniem zwierząt zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której znajdują się zwierzęta.
§ 25.
Utrzymujący zwierzęta gospodarskie zobowiązani są zapewnić:
gromadzenie i usuwanie powstających w związku z utrzymywaniem zwierząt odpadów i nieczystości w sposób nie powodujący zanieczyszczenia powietrza, wody i gleby,
utrzymywanie w czystości terenu i pomieszczeń inwentarskich,
przestrzeganie przepisów sanitarno - epidemiologicznych i weterynaryjnych,
usuwanie i unieszkodliwianie padliny zgodnie z odrębnymi przepisami weterynaryjnymi.
ROZDZIAŁ IX
Obowiązek deratyzacji
§ 26.
1. Obowiązkowi deratyzacji podlegają :
1) obszary zabudowy wielorodzinnej,
2) budynki użyteczności publicznej,
3) placówki gastronomiczne, zakłady produkujące żywność, placówki handlu
artykułami spożywczymi,
4) tereny składowania odpadów.
2. Deratyzację należy przeprowadzać corocznie w terminach : wiosennym
i jesiennym
3. W okresie przeprowadzania deratyzacji właściciele nieruchomości zobowiązani
są do oznakowania miejsc wyłożenia środków zwalczających gryzonie napisem „Uwaga trucizna”
4. W przypadku występowania gryzoni poza okresem określonym w pkt 2. deratyzację należy przeprowadzać również doraźnie.
5. Właściciele nieruchomości dokonują deratyzacji na własny koszt.
Nowelizacje lub dokumenty nowelizowane
-
Uchwała nr 198/2011 zmieniająca Uchwałę Nr 806/2006 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 24.04.2006r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Radomia
-
Uchwała nr 403/2012 zmieniająca Uchwałę Nr 806/2006 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 24.04.2006r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Radomia.
-
Uchwała nr 460/2012 w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Radomia
Stwierdzona przez Wojewodę Mazowieckiego nieważność niektórych zapisów załącznika do uchwały