Uchwała 536/2004
druk Nr 557
U C H W A Ł A NR 536/2004 Rady Miejskiej w Radomiu
z dnia 13.12.2004r.
w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych na 2005r.
Na podstwie art. 18 ust. 2 pkt 15 z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 z póź.zm.), w związku z art. 41 ust. 2 i ust. 5 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz.U. z 2002r. Nr 147 poz.1231 z póź.zm.) Rada Miejska w Radomiu uchwala, co następuje:
§ 1.
Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 r. stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Źródłem finansowania zadań niniejszego programu są środki finansowe budżetu gminy pochodzące z opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
§ 3.
Zadania określone w załączniku będą realizowane do dnia 31 grudnia 2005 roku.
§ 4.
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Radomia.
§ 5.
Traci moc uchwała Nr 368/2004 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 16 lutego 2004 roku w sprawie uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
§ 6.
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
§ 7.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.
Wnioskodawca: Przewodniczący Rady Miejskiej
Prezydent Miasta Radomia Tadeusz Henryk Derlatka
Załącznik do Uchwały Nr 536/2004 Rady Miejskiej w Radomiu
z dnia 13.12.2004r.
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych na rok 2005
ROZDZIAŁ I
Cele programu
§ 1.
Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób
uzależnionych od alkoholu.
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w
rodzinie.
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo - wychowawczych i socjoterapeutycznych.
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art.131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
6. Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów
integracji społecznej.
§ 2.
Powyższe cele realizowane będą przy współpracy z instytucjami, stowarzyszeniami, osobami fizycznymi zainteresowanymi w osiągnięciu celów programu.
ROZDZIAŁ II
Sposoby realizacji programu
§ 3.
:
1. Finansowanie dodatkowych programów terapeutycznych dla osób uzależnionych
od alkoholu.
2. Finansowanie dodatkowych programów terapeutycznych dla osób
współuzależnionych.
3. Dofinansowanie Punktu Konsultacyjno - Informacyjnego dla osób uzależnionych
i ich rodzin.
4. Dofinansowanie działalności klubów abstyneckich działających na terenie Miasta
Radomia.
5. Dofinansowanie programu terapeutycznego dla Dorosłych Dzieci Alkoholików.
6. Wspieranie programów terapii uzależnienia od alkoholu dla osób uzależnionych
bezdomnych, jako elementu programu wychodzenia z bezdomności
i wykluczenia społecznego.
7. Dofinansowanie programów profilaktycznych z zakresu przeciwdziałania
alkoholizmowi, narkomanii i przemocy dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
8. Finansowanie działalności placówki dla kobiet, ofiar przemocy domowej w Radomiu.
9. Dofinansowanie działalności telefonu zaufania.
10. Ochrona rodzin przed przemocą i agresją - dofinansowanie Policyjnej Izby
Zatrzymań w Radomiu.
11. Dofinasowanie grup wsparcia dla ofiar przemocy domowej.
12. Dofinansowanie programów korekcyjnych dla sprawców przemocy domowej.
13. Finansowanie świetlic socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży.
14. Dofinansowanie świetlic środowiskowych dla dzieci i młodzieży. .
15. Dofinansowanie wypoczynku letniego z programem profilaktycznym lub
socjoterapeutycznym dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych.
16. Dofinansowanie pozalekcyjnych zajęć sportowych.
17. Zakup sprzętu sportowego do pozalekcyjnych zajęć sportowych.
18. Dofinansowanie dożywiania dzieci, biorących udział w pozalekcyjnych zajęciach
opiekuńczo - wychowawczych m.in. w świetlicach socjoterapeutycznych i
środowiskowych .
19. Dofinansowanie dożywiania ubogich osób dorosłych z problemem alkoholowym.
20. Współudział w ogólnopolskich i lokalnych kampaniach edukacyjnych związanych
z profilaktyką alkoholową, organizowanie festynów, konferencji prasowych
i debat w lokalnych mediach.
21. Organizowanie lokalnych diagnoz, badań i sondaży pozwalających ocenić
aktualny stan problemów alkoholowych.
22. Dofinansowanie działań na rzecz przeciwdziałania nietrzeźwości wśród
kierowców.
23. Podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów
alkoholowych.
24. Dofinansowanie szkoleń dla pedagogów pracujących w świetlicach
socjoterapeutycznych i środowiskowych.
25. Dofinansowanie Gminnego Centrum Informacji.
26. Finansowanie ogłoszeń prasowych w związku z ogłaszaniem konkursów na realizację
zadań niniejszego Programu.
27. Zakup materiałów informacyjno-edukacyjnych , czasopism problemowych.
28.Współpraca Gminy Miasta Radomia z Państwową Agencją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, samorządem Województwa Mazowieckiego, organizacjami pozarządowymi, rządowymi i samorządowymi, Kościołem Katolickim i innymi kościołami w zakresie prowadzonych przez nie działań w dziedzinie rozwiązywania problemów alkoholowych.
.
ROZDZIAŁ III
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Radomiu
§ 4.
Do zadan Komisji należy:
1. Rozpoznawanie środowisk zagrożonych alkoholem i przemocą oraz
podejmowanie postępowań interwencyjnych.
2 . Podejmowanie czynności w zakresie procedury przygotowawczej związanej z
zadaniami ustawowymi tej Komisji, w tym czynności związane z przygotowaniem
wniosku do sądu w sprawie orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby
uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie
lecznictwa odwykowego.
3. Inicjowanie postępowań opiekuńczych w sprawach dzieci z rodzin alkoholowych.
4. Współpraca z właściwymi komórkami policji w celu diagnozowania oraz
zapobiegania zjawiskom patologii i przemocy w rodzinie.
5. Kontrola przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia w stosunku
do podmiotów gospodarczych prowadzących sprzedaż/podawanie napojów
alkoholowych.
6. Opiniowanie wniosków na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych zgodnie z
art.18 ust.3a ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
7. Podejmowanie działań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
profilaktyki szkolnej i rodzinnej oraz pomocy dzieciom z rodzin z problemem
alkoholowym .
8. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w
art.131 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
9. Udział w szkoleniach dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych.
10. Prezydent Miasta Radomia powołuje Gminną Komisję Rozwiązywania.
Problemów Alkoholowych w Radomiu.
§ 5.
Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych w Radomiu.
1 Członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Radomiu za udział w posiedzeniu Komisji otrzymują każdorazowo wynagrodzenie w wysokości 8% minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2005r. zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 września 2004r. opublikowanego w Dz.U. 2004r. Nr 201 poz.2062.
2. Wynagrodzenie wyliczone w oparciu o listę obecności wypłaca się miesięcznie z dołu w terminie do dnia 10 następnego miesiąca kalendarzowego.
ROZDZIAŁ IV
Zasady kontroli obrotu detalicznymi napojami alkoholowymi
§ 6.
Kontroli podlegają przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży.
Kontrole przeprowadzają członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wspólnie ze Strażą Miejską.
3. Kontrole odbywają się według harmonogramu ustalonego przez Gminną
Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Radomiu
4. Członkowie zespołu kontrolnego działają na podstawie imiennych upoważnień
Prezydenta Miasta Radomia.
5. Zakres kontroli zespołów, o których mowa w ust.2 obejmuje:
- zgodność prowadzonej sprzedaży napojów alkoholowych z aktualnie ważnym
zezwoleniem/zezwoleniami,
- przestrzeganie warunków ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi.
6. Osoby upoważnione do dokonywania kontroli mają prawo do:
- wstępu na teren nieruchomości, obiektu, lokalu lub ich części, gdzie jest
prowadzona sprzedaż napojów alkoholowych, w dniach i godzinach , w których
jest prowadzona ta działalność,
- żądania okazania zezwoleń oraz pisemnych lub ustnych wyjaśnień,
- żądania okazania dokumentów uprawniających do prowadzenia działalności
gospodarczej.
7. Czynności kontrolnych w przypadkach, o których mowa w ust.6, dokonuje się
w obecności kontrolowanego, osoby zastępującej kontrolowanego lub przez
niego zatrudnionej.
8. Podmiot kontrolowany jest obowiązany zapewnić warunki i środki niezbędne
do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
9. Z kontroli sporządza się protokół, który wraz z wnioskami przekazuje się
niezwłocznie do Wydziału Rozwoju i Promocji Urzędu Miejskiego
w Radomiu Referatu Działalnosci Gospodarczej.
10. W przypadku stwierdzenia naruszenia ustawy o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi, kopię protokołu kontroli zespół przekazuje
Przewodniczącemu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych w Radomiu.
11. Podmiot kontrolowany, w przypadku otrzymania zaleceń pokontrolnych w
terminie 30 dni od dnia przeprowadzenia kontroli, przesyła do organu
wydającego zezwolenia pisemną informację o wykonaniu zaleceń.
12. Rada Miejska w Radomiu otrzymuje coroczną informację o wynikach kontroli
przestrzegania zasad napojami alkoholowymi.
ROZDZIAŁ V
Działania zmierzające do ograniczenia dostępności
alkoholu na terenie Miasta Radomia
§ 7.
1. Przestrzeganie zasad obrotu napojami alkoholowymi, w tym zasad wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu lub poza miejscem sprzedaży oraz przeprowadzenie kontroli w punktach sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
.
2. Współpraca Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Radomiu właściwych merytorycznie Wydziałów Urzędu Miejskiego w Radomiu oraz Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Radomiu w realizacji postanowień Programu, w szczegółności podejmowanie działań zmierzających do ograniczania dostępności alkoholu na terenie Miasta Radomia.
.
ROZDZIAŁ VI
Realizatorzy
Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
§ 8.
1. Realizatorem Gminnego Programu jest Prezydent Miasta Radomia za pośrednictwem Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego w Radomiu.
2. Określone zadania programu mogą być zlecane w formie powierzania lub wspierania zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2004r. o pożytku publicznym i o wolontariacie (Dz.U. 2003r. Nr 96 poz. 873 z póź.zm.), instytucjom oraz organizacjom pozarządowym.
ROZDZIAŁ VII
Zasady finansowania niniejszego Programu
§ 9.
Finansowanie realizacji zadań niniejszego Programu będzie dokonywane zgodnie z art. 182 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w ramach środków pochodzących za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wnoszonych przez prowadzące tę sprzedaż podmioty gospodarcze.
§ 10.
Środki, o których mowa w § 9 znajdujące się w dyspozycji Prezydenta Miasta Radomia, nie wykorzystane w bieżącym roku budżetowym nie wygasają z upływem tego roku i są przeznaczone w następnym roku budżetowym na realizację gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
ROZDZIAŁ VIII
Kontrola efektywności niniejszego Programu
§ 11.
Koordynację działań i efektów realizowanych w ramach niniejszego Programu powierza się Prezydentowi Miasta Radomia.
§ 12.
Rada Miejska w Radomiu otrzyma roczne sprawozdanie z wykonania niniejszego Programu w terminie do dnia 30 maja 2006r.