Urząd Miejski w Radomiu

Protokół z XXVI Sesji Rady Miejskiej w Radomiu


P R O T O K Ó Ł N R XXVI/2007

z dwudziestej szóstej Sesji Rady Miejskiej w Radomiu

odbytej w dniu 26 listopada 2007 roku

w sali Urzędu Stanu Cywilnego w Radomiu przy ul. Moniuszki 9

Posiedzenie otworzył i na nim przewodniczył Przewodniczący Rady Miejskiej w Radomiu - radny Dariusz Wójcik.

Przewodniczący na podstawie listy obecności stwierdził prawomocność obrad.

Na sesji obecni byli radni oraz goście zaproszeni według listy obecności, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

Na sekretarzy obrad zgłoszono radnych: Jana Maniaka i Jana Pszczołę. Radni wyrazili zgodę na pełnienie funkcji sekretarzy. Sekretarze zostali wybrani jednogłośnie (18 za).

Zaproponowano następujące zmiany w porządku obrad:

- Wniosek Prezydenta Miasta o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały na druku nr 198 w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Miasta Radomia na 2007 rok (podlega przegłosowaniu bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady - 15 za).

Projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji Budżetowej, która wydała opinię pozytywną.

Projekt uchwały został wprowadzony do porządku obrad jednogłośnie (23 za) w punkcie 7.2.

- Wniosek Prezydenta Miasta o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały na druku nr 200 w sprawie zawarcia nieodpłatnej umowy użyczenia gruntu położonego w Radomiu przy ul. Miłej oznaczonego jako działki nr 42/3 i 44 o łącznej powierzchni 4.284 m2 na okres trzydziestu lat (podlega przegłosowaniu bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady - 15 za).

Projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji Budżetowej, która wydała opinię pozytywną.

Projekt uchwały został wprowadzony do porządku obrad jednogłośnie (23 za) w punkcie 7.10.

- Wniosek Prezydenta Miasta o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały na druku nr 201 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Cmentarz” obejmującego teren w rejonie ulic: Północnej, Kozienickiej, Kędzierskiego, Zwolińskiego oraz terenami gminy Jedlnia Letnisko (podlega przegłosowaniu bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady - 15 za).

Projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji Budżetowej, która wydała opinię pozytywną.

Za wprowadzeniem projektu uchwały do porządku obrad głosowało 20 radnych, 1 był przeciw, 1 wstrzymał się od głosowania. Projekt uchwały został wprowadzony w punkcie 7.11.

- Wniosek Prezydenta Miasta o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały na druku nr 202 w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Miasta Radomia na 2007 rok (podlega przegłosowaniu bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady - 15 za).

Projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji Budżetowej, która wydała opinię pozytywną.

Projekt uchwały został wprowadzony do porządku obrad jednogłośnie (22 za) w punkcie 7.2.

- Wniosek Prezydenta Miasta o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały na druku nr 203 w sprawie wyrażenia woli zawarcia porozumienia pomiędzy Prezydentem Miasta Radomia a Wojewodą Mazowieckim dotyczącego powierzenia Gminie Miasta Radomia prowadzenia niektórych spraw z zakresu właściwości Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (podlega przegłosowaniu bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady - 15 za).

Projekt uchwały został wprowadzony do porządku obrad jednogłośnie (23 za) w punkcie 7.12.

- Wniosek Prezydenta Miasta o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały na druku nr 204 w sprawie wyrażenia zgody na użyczenie 4 gabinetów lekarskich zlokalizowanych w Poradni oka dzieci i młodzieży przy ul. Lekarskiej 4 dla potrzeb Radomskiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Radomiu na okres 14 dni (podlega przegłosowaniu bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady - 15 za).

Projekt uchwały został wprowadzony do porządku obrad jednogłośnie (23 za) w punkcie 7.13.

- Wniosek Prezydenta Miasta o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały na druku nr 205 w sprawie zmiany Uchwały Nr 52/2006 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 28.12.2006r. w sprawie powołania Rady Społecznej przy Radomskim Szpitalu Specjalistycznym im. Dr Tytusa Chałubińskiego w Radomiu ul. Tochtermana 1 (podlega przegłosowaniu bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady - 15 za).

Za wprowadzeniem projektu uchwały do porządku obrad głosowało 21 radnych, 3 wstrzymało się od głosowania. Projekt uchwały został wprowadzony w punkcie 7.14.

Radny Mariusz Fogiel przypomniał, że radni opozycji i Przewodniczący zadeklarowali, aby na tej sali nie było przepychanek odnośnie porządku. W tym celu przed każdym posiedzeniem Rady miało być zwołane posiedzenie Prezydium poszerzone o przedstawicieli wszelkich sił występujących w Radzie. Niestety nie udało się tego zrobić już za pierwszym razem. Opozycja deklarowała, że nie będzie wnosiła żadnych spraw personalnych przed wypełnieniem wszystkich mandatów w Radzie, natomiast nie dotyczyło to odwołania Przewodniczącego jednej z Komisji, ale po uzgodnieniu z członkami opozycji doszli do wniosku, że będą na ten temat rozmawiać później. Radny wnosi o poszerzenie porządku o powołanie Komisji ds. zbadania działalności „Radkomu”. Dobrze by było, aby tej sprawy nie odkładać, tylko tą Komisję powołać dzisiaj.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik poinformował, że dwoje członków Prezydium nie było dostępnych, dlatego posiedzenie Prezydium nie było zwołane. Od następnego spotkania będzie to praktykowane. Jeżeli chodzi o odwołanie Przewodniczącego Mirosława Rejczaka, to ustalono, że nie będą poruszać żadnych spraw personalnych, do czasu, gdy Rada działa w zmniejszonym składzie. Na kolejnej sesji radni będą w komplecie i ten punkt zostanie wprowadzony do porządku obrad. Proponowałby również, aby z powołaniem Komisji nadzwyczajnej również poczekać. Obiecał, że jeżeli nie będzie kogoś z opozycji, to jeżeli będą sprawy personalne, nie będą one wprowadzane do porządku obrad.

Porządek Sesji:

1. Wręczenie stypendiów przyznanych przez Radę Miejską w Radomiu.

2. Przyjęcie protokołów z XXIII, XXIV Sesji Rady Miejskiej w Radomiu.

3. Sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Miejskiej.

4. Informacja Powiatowego Urzędu Pracy nt. stanu bezrobocia w mieście i ak-

tualnej sytuacji na rynku pracy.

5. Informacja nt. projektów unijnych Gminy Miasta Radomia.

6. Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi Prezydenta Miasta.

7. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

1) wygaśnięcia mandatów radnych - druki nr: 189, 190, 191,

2) wprowadzenia zmian w budżecie Miasta Radomia na 2007 rok - druk

nr 195, 198, 202,

3) wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) do Wodociągów Miejskich

Sp. z o.o. - druk nr 196,

4) zwolnienia z ponoszenia opłat przez osoby ubiegające się o wydanie

prawa jazdy oraz dowodu rejestracyjnego - druk nr 185,

5) wyrażenia zgody na wydzierżawienie przez RSzS analizatorów laborato-

ryjnych - druk nr 187,

6) przyjęcia Programu Współpracy Gminy Miasta Radomia z Organizacjami

Pozarządowymi na 2008 rok - druk nr 186,

7) zmiany Uchwały Nr 202/2007 w sprawie Gminnego Programu Profilak-

tyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2008 rok

- druk nr 188,

8) zmiany podziału środków PFRON na realizację zadań przez powiat

w 2007r. - druk nr 197,

9) zawiadomienia o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego przez

Skarbnika Gminy - druk nr 192,

10) gospodarowania nieruchomościami - druk nr 200,

11) przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania

przestrzennego „Cmentarz” - druk nr 201,

12) wyrażenia woli zawarcia pomiędzy Prezydentem Miasta Radomia

a Wojewodą Mazowieckim dot. powierzenie Gminie Miasta Radomia

prowadzenia niektórych spraw z zakresu właściwości Mazowieckiego

Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków - druk nr 203,

13) wyrażenia zgody na użyczenie 4 gabinetów lekarskich zlokalizowanych

w Poradni oka dzieci i młodzieży dla potrzeb Radomskiej Stacji

Pogotowia Ratunkowego na okres 14 dni - druk nr 204,

14) zmiany Uchwały Nr 52/2006 w sprawie powołania Rady Społecznej przy

RSzS - druk nr 205.

8. Informacja o pracy Komisji Rewizyjnej.

9. Sprawozdanie delegata Miasta Radomia z posiedzenia Związku Miast

Polskich.

10. Sprawy różne i wolne wnioski.

1) rozpatrzenie wniosku o użycie herbu Miasta Radomia przez pana Leszka

Zduńczyka.

Ad. 1. Wręczenie stypendiów przyznanych przez Radę Miejską w Radomiu.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik powitał przybyłych na dzisiejszą sesję laureatów stypendiów oraz członków kapituł.

Poinformował, że w tym roku po raz kolejny zostały przyznane stypendia Rady Miejskiej w Radomiu.

Stypendium im. Józefa Piłsudskiego przyznawane jest dla rozpoczynającego studia radomianina wykazującego się wysokimi osiągnięciami w nauce i działalności społecznej.

Kapituła w składzie: Jadwiga Wiech, Adam Beresińki, Jan Pijanowski, Stanisław Banaszkiewicz, Zbigniew Wronka oraz Przewodniczący Rady Miejskiej jako przewodniczący Kapituły przyznała w tej edycji stypendium w wysokości 5.000 zł Panu Szymonowi Jędrzejewskiemu.

Prezydium Rady Miejskiej oraz Prezydent Miasta wręczyli stypendyście dyplom oraz złożyli gratulacje.

Stypendium im. Jacka Malczewskiego przyznawane jest dla rozpoczynającego studia radomianina, absolwenta szkoły średniej ze szczególnymi osiągnięciami z zakresu sztuk pięknych oraz wykazującego aktywność społeczną.

Kapituła w składzie: Helena Kisiel, Adam Beresińki, Mariusz Fogiel, Aleksander Sawicki oraz Przewodniczący Rady Miejskiej jako przewodniczący Kapituły przyznała w tej edycji stypendium w wysokości 5.000 zł Panu Markowi Mosionkowi.

Prezydium Rady Miejskiej oraz Prezydent Miasta wręczyli stypendyście dyplom oraz złożyli gratulacje.

Stypendium im. Antoniego Czortka i Kazimierza Paździora przyznawane jest dla radomianina, ucznia radomskiej szkoły, będącego zawodnikiem radomskiego klubu sportowego dyscypliny sportów olimpijskich juniorów i młodzieżowców wykazującego się wysokimi osiągnięciami sportowymi i zaangażowaniem na rzecz Radomia.

Kapituła w składzie: Jerzy Figas, Jerzy Przyborowski, Jarosław Ludwiński, Andrzej Mędrzycki oraz Przewodniczący Rady Miejskiej jako przewodniczący Kapituły przyznała w tej edycji stypendium w wysokości 3.000 zł Panu Bartłomiejowi Korycińskiemu oraz stypendium w wysokości 2.000 zł Adriannie Nasiełowskiej.

Prezydium Rady Miejskiej oraz Prezydent Miasta wręczyli stypendyście dyplom oraz złożyli gratulacje.

Radna Agata Morgan podkreśliła, że cieszy się, iż po raz kolejny zostały przyznane stypendia zdolnym radomianom, ale tak naprawdę nic o nich radni nie wiedzą. Prosi, aby o każdym stypendyście coś powiedzieć.

Stypendysta Szymon Jędrzejewski zaprezentował swoją osobę. Poinformował, że w tym roku ukończył VI Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kochanowskiego. Rozpoczął studia w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Interesuje się głównie przedmiotami ścisłymi. Interesuje się również zagadnieniami ścisło ilościowymi, w tym analiza matematyczna w analizie ekonomicznej, teoria wzrostu gospodarczego itp.

Członek kapituły stypendium im. Piłsudskiego Zbigniew Wronka podziękował poprzedniej Radzie za to, że zdobyła się na to, aby reaktywować fundusz stypendium im. Piłsudskiego, który był przyznawany przed wojną. Podziękował tamtej Radzie również za to, że zdobyła się na gest powołania stypendium im. Jacka Malczewskiego i stypendium sportowego, a w imieniu społeczeństwa i laureatów za to, że dzisiaj można im wręczyć te stypendia. Jednocześnie poprosił w imieniu uczniów, aby to skromne stypendium w wysokości 5.000 zł można było podwyższyć, bo nie ma czym rozdzielać, a zasługujących na nie jest o wiele więcej.

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Jolanta Korpetta - Zych przedstawiła osiągnięcia pozostałych stypendystów.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik jeszcze raz pogratulował laureatom i podziękował za przybycie.

Ad. 2. Przyjęcie protokołów z XXIII, XXIV Sesji Rady Miejskiej w Radomiu.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik poinformował, że protokóły były wyłożone do wglądu w Biurze Rady Miejskiej.

Nikt nie zgłosił uwag do protokółów.

Protokół z XXIII nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej w Radomiu odbytej w dniu 26 października 2007r. został przyjęty jednogłośnie (21 za).

Protokół z I posiedzenia XXIV sesji Rady Miejskiej w Radomiu odbytego w dniu 29 października 2007r. został przyjęty jednogłośnie (22 za).

Protokół z II posiedzenia XXIV sesji Rady Miejskiej w Radomiu odbytego w dniu 5 listopada 2007r. został przyjęty jednogłośnie (21 za).

Ad. 3. Sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Miejskiej.

Informacje radni otrzymali wraz z materiałami na sesję.

Informacja została dołączona do dokumentów z sesji.

Ad. 4. Informacja Powiatowego Urzędu Pracy nt. stanu bezrobocia w mieście i aktualnej sytuacji na rynku pracy.

Informacje radni otrzymali wraz z materiałami na sesję.

Informacja została dołączona do dokumentów z sesji.

Sytuację na rynku pracy przedstawił z-ca dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy Sławomir Fularski.

Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy Elżbieta Wędzonka przedstawiła stan bezrobocia na Mazowszu. We wrześniu stopa bezrobocia na Mazowszu wynosiła 9,5%, ale jest to województwo o bardzo dużych dysproporcjach. W powiecie szydłowieckim wynosi ono 33, 2%, powiat radomski 28%, przysuski 24,7% i miasto Radom 22,6%. Są to miasta o najwyższej stopie bezrobocia. Natomiast najniższą ma miasto stołeczne Warszawa 3,4%. Natomiast jeżeli spojrzeć na stopę bezrobocia w skali miesięcy jest na pewno tendencja spadkowa. Bezrobocie spada, ale Radom w dalszym ciągu jest w czołówce, jeżeli chodzi o poziom bezrobocia. Niepokojące jest to, że w dalszym ciągu na wysokim poziomie utrzymuje się ilość osób długotrwale bezrobotnych. Na Mazowszu stanowi ona 65%. Niebezpieczne jest, że te osoby mogą już nie chcieć wrócić do pracy, bo znalazły się w jakimś dołku psychicznym i popadły w zapaść, z której jest bardzo trudno wyjść. Takie osoby jest bardzo trudno aktywizować. Osoby bez kwalifikacji stanowią 31% bezrobotnych, a to świadczy o tym, że przygotowanie zawodowe nie jest dostateczne i że nie stać ludzi na wyższe wykształcenie lub inne odpowiednie wykształcenie. Niski procent bezrobotnych stanowią bezrobotni ze zwolnień grupowych. Jest to tylko 4% i nie jest to już powód ewentualnego wzrostu bezrobocia. Poinformowała, że rozpoczął się nowy okres programowania pomocy unijnej dla Polski. Obejmuje on lata 2007 - 2013. Jednym z elementów tej pomocy jest program operacyjny - kapitał ludzki. WUP jest instytucją pośredniczącą drugiego stopnia dla działania 6.1. Poinformowała, że pilotażowo ogłosili już pierwsze projekty konkursowe w ramach działania 6.1.1. Jest ono opublikowane na stronie Wojewódzkiego Urzędu Pracy. Wszystkie jednostki, które zajmują się promocją i walką z bezrobociem mogą brać udział w przygotowaniu tego projektu. Dysponowaniem środkami unijnymi zajmuje się Mazowiecka Jednostka Wdrażania Funduszy Unijnych. Ona również ogłosiła już pilotażowe projekty.

Radny Mirosław Rejczak podkreślił, że bezrobocie ma bezpośredni wpływ na budżet miasta. Stan bezrobocia w Radomiu wynosi 20.500 osób, co stanowi 22,6%. Jest to bardzo duże bezrobocie w porównaniu do innych dużych miast. Podkreślił, że w ciągu roku bezrobocie spadło o 4.000 osób. Przypomniał, że niedawno Rada Miejska w Radomiu podjęła uchwałę o powołaniu Wyższej Szkoły Zawodowej. Radny zapytał, jakie działania mogą być podjęte dla kształtowania profilu tej szkoły? Do PUP wpłynęło 800 zgłoszeń pracodawców o zatrudnieniu bezrobotnych, ale duża ilość osób, które mogą być zatrudnione przychodzi z zewnątrz np. Warszawy czy Unii Europejskiej.

Radny Włodzimierz Konecki stwierdził, że z przedstawionej informacji wynika, że głównym czynnikiem spadku bezrobocia jest podjęcie pracy. Radny stwierdził, że pokazywana jest tu tendencja wyjazdowa, a nie ma czynnika pracotwórczego. Radny zapytał, jak wygląda sytuacja ludzi bezrobotnych powyżej 45-tego roku życia? Jest duży przyrost tych ludzi i oni bez pracy pozostają najdłużej. Czy w tym zakresie jest coś robione? Na jakim etapie jest realizacja programu 50+? Czy prowadzone są szkolenia podnoszące kwalifikacje lub zmieniające kwalifikacje? Ile osób korzysta z takich szkoleń i czy są one dostosowane do potrzeb rynku radomskiego? Ile osób korzystających z tych szkoleń podjęło pracę?

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Wiesław Wędzonka podkreślił, że jedną z ważnych form zmniejszania bezrobocia są spółdzielnie socjalne, czyli organizowane przez samych bezrobotnych. Prezes takiej spółdzielni nie mógł znaleźć nigdzie pomocy w uzyskaniu kredytu, aby rozkręcić firmę. Czy w Urzędzie Miejskim ktoś zawodowo zajmuje się pomocą dla ewentualnych ludzi z pomysłem, którzy chcą sobie sami pomóc i zmniejszyć w ten sposób bezrobocie? Na następnej sesji będą chcieli powołać lub rozbić którąś z Komisji na Komisję ds. bezrobotnych i ludzi wykluczonych. Taka Komisja by współpracowała z Prezydentem i tymi ludźmi.

Radny Mariusz Fogiel poprosił o wyjaśnienie sprawy zasiłków stażowych. Zasiłki stażowe dla absolwentów są tak niskie, że nie cieszą się zainteresowaniem. Z drugiej strony radny otrzymuje informacje od ludzi prowadzących działalność gospodarczą, że otrzymują odmowę przyznania takiego zasiłku. Sam występował o zasiłek stażowy dla dwóch osób i otrzymał odpowiedź odmowną, że z powodu braku środków nie zostaną one przyznane.

Odpowiedzi na postawione w trakcie dyskusji pytania udzielili: dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy - Elżbieta Wędzonka oraz zastępca dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy - Sławomir Fularski.

Ponadto w dyskusji udział wzięli radni: Mariusz Fogiel, Mirosław Rejczak, Włodzimierz Konecki, dyr. Elżbieta Wędzonka i z-ca dyr. Sławomir Fularski.

Ad. 5. Informacja nt. projektów unijnych Gminy Miasta Radomia.

Informację radni otrzymali przed sesją.

Jej treść została dołączona do dokumentów z sesji.

Informację omówił dyrektor Wydziału Projektów Strukturalnych i Strategii Miasta - Sebastian Murawski. Podkreślił, że wszystkie pomysły, plany i inwestycje, które są przewidziane do pozyskania środków są uzależnione od co najmniej pięciu najważniejszych czynników:

- od dostępności funduszy w ramach programów operacyjnych,

- ogłoszenie konkursów przez instytucje wdrażające poszczególne programy operacyjne,

- wykonanie pełnej dokumentacji projektowej przez odpowiednie wydziały Urzędu Miejskiego,

- uchwalenie przez Radę Miejską wieloletniego programu inwestycyjnego dla Gminy Miasta Radomia,

- posiadanie przez gminę wkładu własnego w odpowiedniej wysokości.

Są to podstawowe czynniki, dlatego możliwość realizacji zaplanowanych projektów zależy od możliwości wykonania tych czynników. W informacji zawarta jest również odpowiedź na pytanie pana radnego Kluzińskiego oraz pana radnego Rejczaka odnoście programu operacyjnego - infrastruktura i środowisko i programu operacyjnego - innowacyjna gospodarka. Jest szczegółowa informacja, kiedy te programy zostały zatwierdzone, w jakim trybie i kto mógł składać wnioski do tych programów. Podkreślił, że nie jest to lista zamknięta, a jest to lista wstępnych propozycji priorytetowych i wstępnych działań, które będą podejmowane. Wszelkie kolejne projekty będą podejmowane w miarę poznawania zarówno potrzeb, jak i możliwości.

Radna Agata Morgan cieszy się, że radni po raz pierwszy otrzymują lepszą informację, ale może ona być jeszcze lepsza. W niektórych pozycjach podana jest informacja z jakiego programu dany wniosek jest realizowany, a w niektórych nie jest podana. Radna chciałaby, aby przedkładane informacje były aktualne i rzetelne. Uważa, że radni powinni ustalić do jakich projektów miasto ma dołożyć wkład własny. Radna chciałaby się dowiedzieć jak to będzie wyglądało w przypadku spółek miejskich czy innych instytucji jak na przykład szpital? Taką decyzję trzeba podjąć. Nie może to być tak, że ktoś sobie wymyśla sto projektów i zleca dokumentacje bez decyzji, że jesteśmy skłonni sfinansować wkład własny. To Rada Miejska ma podejmować decyzje, które projekty będą dofinansowane i którym zapewnia się wkład własny. Uważa, że powinna tu być jakaś rozsądna procedura, czyli najpierw opinia Komisji Rozwoju, a dopiero potem decyzja Rady.

Radny Mirosław Rejczak uważa, że trzeba nieco zmienić styl działania. Proponuje, że przy omawianiu wieloletniego planu inwestycyjnego określić z jakiego programu chce się skorzystać. Chciałby, aby wiadomo było, które fundusze są już uruchomione. Uważa, że w tej chwili zagrożona jest realizacja regionalnych programów realizacyjnych.

Radny Jan Pszczoła zapytał, jak się ma pozyskiwanie środków na likwidację azbestu w mieście? Czy nie byłoby możliwości likwidacji piecyków gazowych? Czy nie celowe byłoby rozważenie możliwości budowy drogi wzdłuż torów od ul. Chorzowskiej do granicy Radomia, a następnie przez tereny gminy Jedlnia Letnisko. Jest to tzw. „trakt carski”, gdzie byłaby możliwość pobudowania drogi wraz siecią rowerową.

Odpowiedzi na postawione w trakcie dyskusji pytania udzielił dyrektor Wydziału Projektów Strukturalnych i Strategii Miasta - Sebastian Murawski

Ponadto w dyskusji udział wzięli radni: Włodzimierz Konecki, Jan Pszczoła oraz dyrektor Sebastian Murawski.

Ad. 6. Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi Prezydenta Miasta.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik poinformował, że na XXIV sesji radni złożyli 4 interpelacje. Odpowiedzi na nie zostały udzielone w terminie. W dniu dzisiejszym żaden radny nie zgłosił interpelacji. Ponadto zgodnie z § 56 ust. 4 Regulaminu Obrad Rady Miejskiej radny Mirosław Rejczak złożył wniosek o odczytanie interpelacji i odpowiedzi na nią w terminie 7 dni przed sesją w sprawie: budowy ZUOK, zaś radny Jan Pszczoła w sprawie budowy basenu i boiska sportowego na osiedlu „Ustronie”.

Radny Mirosław Rejczak odczytał zapytania zadane w interpelacji oraz fragmenty odpowiedzi na nią.

Treść tej interpelacji oraz odpowiedź została dołączona do materiałów z sesji.

Radny Jan Pszczoła odczytał interpelacje dotyczące progów zwalniających, basenu i kompleksu sportowego na Ustroniu oraz odpowiedzi na nie.

Przystąpiono do składania zapytań:

Radny Jan Pszczoła poinformował, istnieje teren 3,8 ha zlokalizowany za przedszkolem przy ul. Garbarskiej. Czy istnieje możliwość dzierżawy tego terenu na okres 10 - 15 lat dla klubu sportowego „Zamłynie”? W czynie społecznym zostałaby wykonana niwelacja terenu, urządzono by boiska dla klubu przy pomocy sponsorów. Teren ten byłby przeznaczony również dla mieszkańców Zamłynia i istniejącej po sąsiedzku szkoły.

Radny Jakub Kluziński przypomniał, że od 1 stycznia ma wejść w Radomiu strefa ograniczonego postoju. Postulatem Rady było, aby w ramach wprowadzenia strefy został przedstawiony całościowy program organizacji ruchu w Śródmieściu, którego jednym z najważniejszych elementów byłaby sieć bezpłatnych parkingów. Ten program miał powstać do końca września tego roku. Jak przebiega proces tworzenia tego programu? Jaki jest harmonogram prac i dlaczego trwa to aż tak długo? Czy MZDiK będzie korzystał z jakiejś pomocy zewnętrznej firm zajmujących się inżynierią ruchu? Prosi, aby przy określaniu tego programu były przeprowadzone konsultacje społeczne tak, aby mogli mieszkańcy na etapie tworzenia programu zgłosić swoje uwagi. Ważną sprawą jest zorganizowane tranzytu, aby odciążyć śródmieście.

Ponadto radny zapytał, czy parkometry będą przystosowane do obsługi karty miejskiej? Jakie są plany i harmonogram wprowadzenia tej karty?

Radny Robert Fiszer poruszył sprawę strony internetowej miasta. Ta strona miała być już dawno ukończona, a jeszcze nie jest. W pozyskanych informacji wynika, że na wykonawcę tej strony nie można nałożyć żadnych kar. Czy jest możliwość ewentualnego rozwiązania umowy z wykonawcą i rozpisania nowego przetargu?

Wiceprezydent Miasta Igor Marszałkiewicz stwierdził, że jeżeli chodzi o pytania pana Kluzińskiego, to będzie odpowiadał na nie pisemnie, ponieważ słowa Wiceprezydenta są ciągle przekręcane. Jeżeli chodzi o kartę miejską, to radny dostał odpowiedź, że parkometry będą przystosowane do tego.

Radny Jakub Kluziński przypomniał, że ideą pytań składanych na sesji jest dowiedzenie się o sprawy nad którymi miasto pracuje. Jeżeli sprawa jest trudna i wymaga sprawdzenia taka odpowiedź może być za miesiąc na piśmie. Natomiast nie rozumie dlaczego na inne sprawy nie można uzyskać odpowiedzi od razu.

Ad. 7. Rozpatrzenie projektów uchwał.

Ad. 7.1. Rozpatrzenie projektów uchwał na drukach nr: 189, 190, 191.

- druk nr 189.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik poinformował, że w związku ze złożeniem pisemnej rezygnacji z mandatu przez radnego Krzysztofa Sońtę zachodzi konieczność przyjęcia tej rezygnacji w formie uchwały Rady Miejskiej.

Rada Miejska w Radomiu jednogłośnie (18 za) podjęła

Uchwałę nr 216/2007

w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego.

- druk nr 190.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik poinformował, że w związku ze złożeniem pisemnej rezygnacji z mandatu przez radnego Wojciecha Skurkiewicza zachodzi konieczność przyjęcia tej rezygnacji w formie uchwały Rady Miejskiej.

Rada Miejska w Radomiu jednogłośnie (18 za) podjęła

Uchwałę nr 217/2007

w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego.

- druk nr 191.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik poinformował, że w związku ze złożeniem pisemnej rezygnacji z mandatu przez radnego Radosława Witkowskiego zachodzi konieczność przyjęcia tej rezygnacji w formie uchwały Rady Miejskiej.

Rada Miejska w Radomiu jednogłośnie (17 za)

Uchwała nr 218/2007

w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego.

Ad. 7.2. Rozpatrzenie projektów uchwał na drukach nr: 195, 198, 202.

- druk nr 195.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik poinformował, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji Budżetowej, która wydała opinię pozytywną.

Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawiła Skarbnik Miasta - Krystyna Dadej.

Rada Miejska w Radomiu jednogłośnie (16 za) podjęła

Uchwałę nr 219/2007

w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Miasta Radomia na 2007 rok.

- druk nr 198.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik poinformował, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji Budżetowej, która wydała opinię pozytywną oraz Komisji Bezpieczeństwa, która wydała opinię pozytywną w dz. 750 - bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa.

Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawiła Skarbnik Miasta - Krystyna Dadej.

Rada Miejska w Radomiu jednogłośnie (15 za) podjęła

Uchwałę nr 220/2007

w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Miasta Radomia na 2007 rok.

- druk nr 202 z autopoprawką.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik poinformował, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji Budżetowej, która wydała opinie pozytywną oraz Komisji Bezpieczeństwa, która wydała opinię pozytywną w dz. 750 - bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa.

Uzasadnienie do projektu uchwały wraz z autopoprawką przedstawiła Skarbnik Miasta - Krystyna Dadej. Treść autopoprawki została przedłożona radnym w formie pisemnej i dołączona do dokumentów z sesji.

Rada Miejska w Radomiu jednogłośnie (16 za) podjęła wraz z autopoprawką

Uchwałę nr 221/2007

w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Miasta Radomia na 2007 rok.

Ad. 7.3. Rozpatrzenie projektu uchwały na druku nr 196.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik poinformował, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji Budżetowej, która wydała opinię pozytywną.

Na wniosek Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej Wiesława Wędzonki w imieniu Klubu Radnych Platformy Obywatelskiej zostało ogłoszone 10 minut przerwy do godz. 11.30.

Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawił Wiceprezydent Miasta - Robert Skiba.

Radny Jakub Kluziński nie przypomina sobie, aby Rada Miejska podjęła decyzję o likwidacji Miejskiej Spółki Wodnej. Na tworzenie, likwidację, przekształcenia spółek miejskich musi wyrazić zgodę Rada. Metodą faktów dokonanych podejmuje się decyzje o podziale majątku, a nie było decyzji ani informacji, że coś takiego ma mieć miejsce.

Radny Mariusz Fogiel stwierdził, że ta uchwała tylko z pozoru wydaje się standardową, w której kawałki rur zakopanych w ziemi przekazuje się takiej czy innej spółce miejskiej. Jest to bardzo poważna sprawa, która całkowicie zmienia system i organizację miasta Radomia. Nie wolno zapominać, że Wodociągi są spółką prawa handlowego i radny nie jest przekonany, czy mogą wykonywać prace społeczną. Do tej pory mieszkańcy miasta praktycznie bezpośrednio nie partycypowali w kosztach utrzymania kanalizacji deszczowej. Jeżeli tą sprawę przejmą Wodociągi, wszyscy mieszkańcy Radomia zostaną obciążeni dodatkową opłatą od padającego deszczu. Radny proponuje, aby taką opłatę wprowadzić wtedy, gdy poziomo zamożności mieszkańców Radomia będzie porównywalny z poziomem zamożności Niemców. Zapytał, ile gmin w Polsce i jakie wprowadziły ten system odpłatności za wody deszczowe? Ponadto firmy funkcjonujące na terenie Radomia będą ponosiły te koszty i będą musiały te koszty wprowadzić w cenę swoich towarów i usług. Wodociągi są bardzo dobrą spółką, ale radny nie może zgodzić się z takim stanowiskiem, że jeżeli „koń dobrze ciągnie, to trzeba mu na tą furmankę tyle nawalić, żeby padł”. Wodociągi w tej chwili mają swoje zadania, prowadzą największy od kilkudziesięciu lat program inwestycji komunalnych w Radomiu i dodawanie im kolejnego zadania jest bezsensowne. Kto zajmie się istniejącymi w Radomiu potokami i ciekami wodnymi? Kto będzie odpowiedzialny za zagospodarowanie doliny rzeki Mlecznej?

Radny Mirosław Rejczak podkreślił, że ten projekt uchwały mówi o tym, że wartość aportu będzie wynosić około 13 mln zł. Inwestowanie w sieć deszczową należy do gminy, natomiast sprawy sieci sanitarnej są przekazywane z gminy do Wodociągów Miejskich. Z inwestycjami były zawsze problemy, a teraz byłaby nowa sytuacja, gdzie utrzymanie kanalizacji deszczowej należałoby do Wodociągów. Sprawa kary za wody deszczowe jest różnie rozwiązywana. Od wielu lat myśli się o tym, aby również właściciele posesji ponosili koszty związane z wodą deszczową. Na Komisji Budżetowej zdecydowana większość radnych opowiedziała się za przyjęciem tej uchwały.

Radny Kazimierz Woźniak stwierdził, że obecnie radni stawiani są przed faktem dokonanym, że Miejska Spółka Wodna jest w likwidacji i trzeba coś z tym majątkiem zrobić. Gdy kanalizacja wejdzie na majątek Wodociągów będą się z tym wiązały określone koszty. Nie jest to tak, że przekaże się kanalizację i problem znika. Kolejną sprawą jest sprawa eksploatacji tej sieci, utrzymywania, remontów, a to też są koszty i ktoś będzie je musiał ponieść, czyli spółka Wodociągi Miejskie. Gdy ten majątek był na stanie Miejskiej Spółki Wodnej nie płacono ani amortyzacji, ani 2% wartości majątku. Radny uważa, że uchwała w tym kształcie nie powinna być podjęta, bo mieszkańcy muszą być świadomi, że szykuje się im podwyżkę. Radny poruszył sprawę budowy kanalizacji w ul. Witosa. Zapytał, czy to gmina finansowała przyłącza do poszczególnych posesji i na czyim terenie są te przyłącza? W § 1 projektu uchwały mówi się o sieciach sanitarnych i wodno - kanalizacyjnych, a sieć wodno - kanalizacyjna jest to sieć wodociągowa i kanalizacji sanitarnej. Natomiast w załączniku jest napisane dobrze. Te dwie kanalizacje się dublują.

Wiceprezydent Miasta Robert Skiba poinformował, że Miejska Spółka Wodna nie jest spółką prawa handlowego i nie wymagało to udzielenia zgody przez Radę. Było walne, które zadecydowało o zlikwidowaniu spółki. Rada nie musi tego opiniować.

Radca prawny Anna Gront poinformowała, że jest to spółka utworzona na podstawie prawa wodnego. Art. 165 mówi, że utworzenie spółki wodnej następuje w drodze porozumienia co najmniej 3-ech osób fizycznych lub prawnych zawartego w formie pisemnej. Osobowość prawną spółka uzyskuje z chwilą zatwierdzenia statutu przez starostę, czyli w naszym przypadku przez Prezydenta Miasta. Rozwiązanie spółki następuje na podstawie uchwały walnego zgromadzenia wspólników bądź z przyczyn wymienionych w ustawie. Tak prawdę powiedziawszy, to Prezydent poza głosem na walnym niewiele miał do powiedzenia w kwestii istnienia spółki bądź nie.

Wiceprezydent Miasta Robert Skiba stwierdził, że właśnie tak się stało. Przeciw rozwiązaniu tej spółki był pan Rzeszuta. Jeżeli tacy udziałowcy wkładali po 1.000, 2.000 zł, a Urząd wkładał 1.000.000, to coś tu jest chyba nie tak. Te koszty powinny być rozłożone trochę inaczej. Nie płakałby również nad tymi powierzchniami, za które wszyscy będą płacić, bo tak naprawdę najwięcej za te powierzchnie przy ustalonych w przyszłości taryfach będą płacić supermarkety, bo to one mają duże powierzchnie dachów, więc dlaczego z tego nie skorzystać? Ponadto trzeba sobie uświadomić, że kanały trzeba remontować, a do tej pory Spółka Wodna z tego się nie wywiązywała. To był też między innymi powód tego, że jest likwidowana. Teraz będzie sprawa jasna, pan Trzeciak buduje kanalizację sanitarną i jednocześnie deszczową. Usprawnia to działanie całego miasta. Apeluje o zdrowy rozsądek. Niestety prędzej czy później trzeba dojść do takiego systemu konsumenckiego jak na zachodzie, że za to, co się używa to się płaci tylko jest kwestia ile. Jeżeli to się rozłoży odpowiednio, to na pewno te opłaty nie będą duże. Nie może być takiej sytuacji, że kilka podmiotów składa się w jakiś drobnych pieniążkach i tak naprawdę partycypuje w dużo większej kwocie w remontach niż włożyła do tego interesu. Nie może miasto wiecznie do kogoś dopłacać.

Radny Krzysztof Gajewski podkreślił, że tak naprawdę to wszystkie osoby, które posiadają nieruchomości nad wodami płynącymi powinni się zrzeszać w spółkach wodnych, więc dlaczego do tej pory od tych osób nikt nie pobierał opłat i te osoby nie partycypowały w utrzymaniu?

Wiceprezydent Miasta Robert Skiba stwierdził, że to właśnie jest pytanie do Spółki Wodnej, dlaczego ta działalność wyglądała tak, jak wyglądała. Jest to jednocześnie odpowiedź, dlaczego ta działalność nie będzie kontynuowana. Prezydent nie czepia się Rzeszuty, bo miał prawo się wypowiedzieć tylko chciał zrelacjonować, jak wyglądało głosowanie nad zamknięciem działalności tej spółki. W skład spółki wchodzili: Radpec, Wodociągi, p. Rzeszuta, MOSiR oraz dwie prywatne firmy. Te podmioty łącznie ze spółkami gminnymi płaciły śmiesznie drobne pieniądze, niewspółmierne do tego, co każdy wykorzystywał, a niestety opłaty muszą być ponoszone i o środowisko trzeba zadbać. Jeżeli kanalizacja deszczowa nie zostanie doprowadzona do porządku i ktoś będzie naliczał kary za zrzucanie nieczystych wód opadowych, to dalej będą kłopoty. Trzeba doprowadzić do takiego stanu używalności, aby to się nadawało. Trzeba prowadzić remonty. Nie może być taka sytuacja, że w Spółce Wodnej pracowało 6 czy 5 osób, przy czym jedną osobą był prezes, drugą był wiceprezes, trzech pracowników i księgowy i wszystkie roboty i tak były zlecane na zewnątrz. To jest wspaniała praca, ale jej efektów na mieście nie było szczególnie widać. Spółki wodne powstawały dlatego, że mogły korzystać z dotacji. To się dosyć dawno zmieniło i od tej pory te spółki nie mogą korzystać z dotacji. Szkoda byłoby tę spółkę likwidować, gdyby można przez nią ściągać środki z zewnątrz, a w momencie, gdy nie da się tego zrobić, to nie ma to żadnego sensu ekonomicznego.

Radny Adam Bocheński rozumie, że jeżeli będzie wprowadzana taryfa, to na mocy uchwały Rady Miejskiej. W tej chwili nie wiadomo jaka jest podstawa prawna wprowadzenia tej taryfy. Czy będzie to zróżnicowane na podmioty gospodarcze i osoby indywidualne? Czy jeżeli w przyszłości będzie się takie rozwiązanie wprowadzać, to na mocy czego? Jeżeli na podstawie uchwały Rady, to radni są w stanie wiele rzeczy w tej sprawie zrobić.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Wiesław Wędzonka stwierdził, że najwięcej powierzchni utwardzonych ma miasto Radom. Jakie będą to koszty dla gminy? Czy robiono symulacje jakie to w przyszłości będą koszty dla działalności gospodarczej?

Odpowiedzi na postawione w trakcie dyskusji pytania udzielił Wiceprezydent Miasta - Robert Skiba oraz prezes Wodociągów Miejskich - Leszek Trzeciak.

Prezydent Miasta Andrzej Kosztowniak stwierdził, że intencją likwidacji tego ciała i niejako wniesienia go do spółki Wodociągi Miejskie było parę przyczyn. Jedną z podstawowych przyczyn były trudności w możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych przez tą spółkę. Udawanie dzisiaj, że nikt nie płacił za to i było dobrze jest pewnego rodzaju hipokryzją. Trzeba przyznać się do tego, że te opłaty ponoszono bezpośrednio finansując je przez miasto. Kolejną rzeczą jest odpowiedzialność za inwestycje i amortyzację tego majątku. Nie jest to sytuacja nadzwyczajnego obciążenia spółki miejskiej. Jest trend, aby poprawiać jakość życia między innym i przez dbałość o środowisko, a podnoszenie jakości życia wiąże się z konkretnym wydatkowaniem środków finansowych. Nie wolno stawiać sprawy tak, że do dnia dzisiejszego nikt za nic nie zapłacił, a teraz oto zaczną się podatki i opłaty i wszyscy będą w jakiś sposób cierpieć. Prezydent nie widzi powodu, dla którego na przykład hipermarkety miałyby nie płacić tego typu podatku na rzecz miasta. Wszyscy mają nadzieję, że Wodociągi Miejskie pozyskają kolejne pieniądze na kolejne inwestycje i usystematyzowanie pewnego procesu inwestycyjnego. Prezydent jest zwolennikiem koncepcji, że ktoś posiada duże uprawnienia, ale są również określone jednoznacznie jego obowiązki i za nie odpowiada. Należy pamiętać, że jakość życia będzie zależała właśnie od tego typu rzeczy. Nie można udawać, że nie ma problemu w momencie, gdy on jest. Poprosił o poparcie wniosku.

Ponadto w dyskusji udział wzięli radni: Mirosław Rejczak, Kazimierz Woźniak, Jan Maniak, Jan Pszczoła, oraz Prezydent Miasta Andrzej Kosztowniak, Wiceprezydent Miasta Robert Skiba i prezes Leszek Trzeciak.

Za przyjęciem projektu uchwały na druku nr 196 w sprawie wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) do Wodociągów Miejskich w Radomiu Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością głosowało 12 radnych, 13 było przeciw. Projekt uchwały został odrzucony.

Ad. 7.4. Rozpatrzenie projektu uchwały na druku nr 185.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik poinformował, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji Budżetowej, która wydała opinię pozytywną.

Przewodniczący ogłosił 30 minut przerwy do godz. 13.05. W czasie przerwy odbyło się posiedzenie Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny.

Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawił Sekretarz Miasta - Rafał Czajkowski.

Rada Miejska w Radomiu jednogłośnie (20 za) podjęła

Uchwałę nr 222/2007

w sprawie zwolnienia z ponoszenia opłat przez osoby ubiegające się o wydanie prawa jazdy oraz dowodu rejestracyjnego w związku ze zmianą ich adresu spowodowaną zmianami administracyjnymi.

Ad. 7.5. Rozpatrzenie projektu uchwały na druku nr 187.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik poinformował, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny, która wydała opinię pozytywną.

Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawiła Wiceprezydent Miasta - Anna Kwiecień.

Rada Miejska w Radomiu jednogłośnie (23 za) podjęła

Uchwałę nr 223/2007

w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie przez Radomski Szpital Specjalistyczny im. Dr Tytusa Chałubińskiego analizatorów laboratoryjnych.

Ad. 7.6. Rozpatrzenie projektu uchwały na druku nr 186.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik poinformował, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny, która wydała opinię pozytywną.

Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawiła Wiceprezydent Miasta - Anna Kwiecień.

Radny Mariusz Fogiel podkreślił, że jest to bardzo potrzebna uchwała. Wszystko jednak zależy od wypełnienia później treścią tych dosyć ogólnych stwierdzeń. Rozdz. 6.pkt. 1 i 2 - mówi się o wykonaniu zadania publicznego, natomiast radny nie wie co ze wsparciem miasta dla realizacji działań inicjowanych przez organizacje pozarządowe, które są podmiotem tej uchwały. W prawdzie punkt 5 nawiązuje do tego, ale radny nie jest pewien czy wszelkie inicjatywy wynikające z programów i pomysłów tych organizacji się w tym mieszczą. W tym samym rozdziale pkt. 3 mówi się o ogłaszaniu konkursów w lokalnej prasie w nawiasie „Gazeta Wyborcza”. Czy tylko „Gazeta Wyborcza” i jeżeli tak, to w jakim trybie tylko ta jedna gazeta została wyłoniona? Jeżeli chodzi o zakres współpracy pozafinansowej - pomoc organizacyjna pkt. e - udostępnienie organizacjom pozarządowym lokali na spotkania inną działalność związana z realizacją priorytetów, programów oraz prowadzenie działań na rzecz mieszkańców miasta, to czy gmina dysponuje takimi lokalami? Czy tego typu pomoc będzie w stanie zapewnić wszelkim organizacjom? Jakie będą kryteria udzielania tego typu pomocy? W programie z zakresu kultury, sztuki i ochrony tradycji, są opisane tylko trzy dziedziny i to dosyć enigmatycznie. Czy kultura będzie tu traktowana tak, jak w budżecie miasta, że od lat nie może osiągnąć magicznych 2% udziału w budżecie? Czy nie warto by było wpisać do programu chociażby programu powszechnej edukacji np.: muzycznej, teatralnej, filmowej?

Radny Jakub Kluziński stwierdził, że jest to ważny dokument i jest on dosyć dobry, a wręcz jest jednym z lepszych dokumentów w Polsce. Kwestią jest jak niektóre zapisy ogólnikowe będą wyłonione. Jeśli chodzi o przedmiot współpracy podkreślone jest, że przedmiotem współpracy miasta z organizacjami pozarządowymi jest m. in. zaspokajanie potrzeb społecznych mieszkańców poprzez konsultowanie z organizacjami pozarządowymi oraz wspólne tworzenie systemowych rozwiązań ważnych dla problemów społecznych oraz innych spraw dotyczących mieszkańców miasta. Zaapelował, aby instytucja konsultacji społecznych była stosowana jak najczęściej. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby informację o planach i prowadzonych pracach czy zamierzonych pracach informować mieszkańców odpowiednio wcześniej, aby mogli zgłosić swoje uwagi. Kolejna kwestia dotyczy zespołu konsultacyjnego przy Prezydencie - dobrze, że taki zespół istnieje, natomiast nie jest potrzebna aż taka jego formalizacja, że zgłaszanie i wybór członków tego zespołu jest procesem bardzo formalnym, a następnie wybór jest w gestii Prezydenta. W wielu miastach stosowana jest formuła otwarta, gdzie zespół ma formę w pełni otwartą. Odbywają się spotkania, na które zainteresowane organizacje mogą przychodzić i zgłaszać swoje uwagi. Jeżeli chodzi o udostępnianie organizacjom pozarządowym lokali na spotkania i działalność związaną z realizacją priorytetów programu oraz prowadzeniem działań na rzecz mieszkańców miasta, to do tej pory prawdopodobnie sprowadzało się do udostępniania lokali na spotkania czy konferencje. Natomiast ciekawym rozwiązaniem jest swoistego rodzaju inkubator organizacji pozarządowych. Radny stwierdził, że należałoby określić zasady odpłatności czy brak odpłatności za wynajem lokali takich jak chociażby „Resursa Obywatelska”.

Radna Agata Morgan stwierdziła, że zdumiewa ją głos radnego Fogla, gdyż dokument ten nie różni się zasadniczo od tego, który był przyjmowany dwa lata temu i rok temu. Z punktu widzenia radnej ona nic na podstawie tego programu nie wie o priorytetach miasta we współpracy z organizacjami. Nie wie nic w sferze kultury. Jedyny dział, o którym coś wie to jest upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, gdyż są tam konkretne zapisy, natomiast w innych działach zapisy są bardzo ogólne. Czy będąc członkiem jakiejś organizacji pozarządowej może zwrócić się o dofinansowanie informatora dotyczącego na przykład Paryża, czy jakiegoś innego miasta? Rozsądnym programem współpracy byłoby zapisanie priorytetów. Radna oczekuje zapisów, które będą priorytetami miasta, a nie ogólnymi zapisami wynikającymi z ustawy. Ponadto można by zapisać chociaż orientacyjne terminy organizowanych konkursów, bo często się zdarza, że organizacje nie zauważają zamieszczanych ogłoszeń o organizowanych konkursach.

Wiceprezydent Miasta Anna Kwiecień udzieliła odpowiedzi na pytania postawione w trakcie dyskusji. Ponadto wyraziła chęć przedstawienia analizy z wykonania programu i wydatkowanych środków.

W wyniku przeprowadzonej dyskusji Rada Miejska w Radomiu jednogłośnie (23 za) podjęła

Uchwałę nr 224/2007

w sprawie przyjęcia Programu Współpracy Gminy Miasta Radomia z Organizacjami Pozarządowymi na rok 2008.

Ad. 7.7. Rozpatrzenie projektu uchwały na druku nr 188.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik poinformował, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny, która wydała opinię pozytywną.

Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawiła Wiceprezydent Miasta - Anna Kwiecień, która zgłosiła jednocześnie autopoprawkę polegającą na: nadaniu następującego brzmienia § 1 punkt 1 : „W Uchwale Nr 202/2007 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 29.10.2007r. w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2008r. § 6 otrzymuje brzmienie:”.

Rada Miejska w Radomiu jednogłośnie (24 za) podjęła ze zgłoszoną autopoprawką

Uchwałę nr 225/2007

w sprawie zmiany Uchwały Nr 202/2007 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 29.10.2007r. w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2008r.

Ad. 7.8. Rozpatrzenie projektu uchwały na druku nr 197.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik poinformował, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji Budżetowej oraz Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny, które wydały opinie pozytywne. Ponadto projekt był przedmiotem obrad Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych, która również wydała opinię pozytywną.

Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawiła Wiceprezydent Miasta - Anna Kwiecień.

Rada Miejska w Radomiu jednogłośnie (23 za) podjęła

Uchwałę nr 226/2007

w sprawie zmiany podziału środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań przez powiat w 2007 roku.

Ad. 7.9. Rozpatrzenie projektu uchwały na druku nr 192.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik poinformował, że w związku z wejściem w życie ustawy o zmianie ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944 - 1990 oraz treści tych dokumentów do złożenia oświadczenia lustracyjnego wzywa osobę zobowiązaną organ, który ją powołał. Skarbnik Miasta została powołana na swoje stanowisko uchwałą Rady Miejskiej, a zatem to Rada winna wezwać do złożenia stosownego oświadczenia. Do podjęcia czynności z tym związanych Rada winna upoważnić swojego Przewodniczącego.

Rada Miejska w Radomiu większością głosów (22 za, 1 przeciw, 1 wstrzymujący się) podjęła

Uchwałę nr 227/2007

w sprawie zawiadomienia o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego przez Skarbnika Gminy.

Ad. 7. 10. Rozpatrzenie projektu uchwały na druku nr 200.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik poinformował, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji Budżetowej, która wydała opinię pozytywną.

Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawiła dyrektor Wydziału Zarządzania Nieruchomościami - Małgorzata Pracka, która jednocześnie zgłosiła autopoprawkę polegającą na zmianie § 1 poprzez dopisanie po słowach: „oznaczonego jako” słów: „działka nr 44 o powierzchni 1687 m2 i część działki nr 42/3 o powierzchni 2237 m2” oraz dodaniu na końcu zdania słowa: „ogólnodostępny” oraz wykreśleniu zapisu w nawiasie i łącznej powierzchni.

Radny Mariusz Fogiel poprosił, aby na załączanych mapkach zakreślać obszar, którego dotyczy projekt uchwały.

Rada Miejska w Radomiu jednogłośnie (23 za) podjęła z autopoprawką

Uchwałę nr 228/2007

w sprawie zawarcia nieodpłatnej umowy użyczenia gruntu położonego w Radomiu przy ul. Miłej, oznaczonego jako część działki nr 42/3 i działka nr 44, na okres trzydziestu lat.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik na wniosek Klubu Radnych Prawo i Sprawiedliwość ogłosił 5 minut przerwy do godz. 14.15.

Ad. 7.11. Rozpatrzenie projektu uchwały na druku nr 201.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik poinformował, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji Budżetowej, która wydała opinię pozytywną.

Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawiła dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej - Tatiana Bujanowska, która zgłosiła jednocześnie autopoprawkę polegającą na wykreśleniu w tytule słowa „i”.

Radny Jan Pszczoła stwierdził, że nazwa planu jest trochę kłopotliwa. Zapytał, dlaczego ten cmentarz ma być powiększony mimo dużej negacji miejscowego społeczeństwa? Czy jest cel powiększania tego cmentarza? Czy jest to tylko dla wygody lokalnego księdza, który ma bardzo duże przebicie w województwie czy jest to jakoś umotywowane?

Radny Mirosław Rejczak stwierdził, że plan ten obejmuje znacznie większy teren niż sam cmentarz. Jest tam intensywna zabudowa. W planie budżetowym na przyszły rok planuje się wprowadzić modernizację ul. Kozienickiej. Radnemu wydawało się, że granica między gminą Jedlnia Letnisko przebiegała bliżej Radomia, że tereny Rajca Szlacheckiego kiedyś należały do miasta Radomia.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Wiesław Wędzonka zapytał, kto, w jakiej formie i w jakim czasie może wnosić uwagi lub wnioski do tego planu, który będzie ewentualnie uchwalany? Mieszkańcy obawiają się, że zgoda na rozbudowę cmentarza spowoduje, że ich posesje stracą bardzo dużo na wartości, a wręcz niektóre rodzaje działalności nie będą możliwe do prowadzenia.

Dyrektor Tatiana Bujanowska udzieliła odpowiedzi na pytania postawione w trakcie dyskusji.

W wyniku przeprowadzonej dyskusji Rada Miejska w Radomiu większością głosów (16 za, 1 przeciw, 6 wstrzymujących się) podjęła z autopoprawką

Uchwałę nr 229/2007

w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Cmentarz” obejmującego teren w rejonie ulic: Północnej, Kozienickiej, Kędzierskiego, Zwolińskiego oraz terenami gminy Jedlnia Letnisko.

Ad. 7.12. Rozpatrzenie projektu uchwały na druku nr 203.

Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawiła z-ca dyrektora Wydziału Architektury - Grażyna Chmielewska.

Radny Zdzisław Marcinkowski stwierdził, że jest to potrzebne naszemu miastu. Są ogromne trudności przy rozwiązywaniu problemów związanych z konserwatorem zabytków. W poprzedniej kadencji dograna już była sprawa utworzenia stanowiska miejskiego konserwatora ochrony zabytków, jednak zmiany na stanowiskach u wojewody spowodowały pewne opóźnienia i nie rozwiązanie tego problemu. Uważa, że miejski konserwator ochrony zabytków spowoduje przyspieszenie wielu spraw niezbędnych i koniecznych zwłaszcza przy nowych inwestycjach w mieście. Ustanowienie tej funkcji w urzędzie przyspieszy wiele spraw i będzie dobrze służyło miastu.

Radny Jakub Kowalski uważa, że miejski konserwator zabytków powinien mieć więcej czasu aby zajmować się tylko i wyłącznie obiektami, które znajdują się w mieście. Uważa, że istotną sprawą jest to, aby Radom miał swojego konserwatora, który będzie ułatwiał wszelkie działania podejmowane przez miasto jeżeli chodzi o ochronę zabytków. Doskonale wszyscy wiedzą, że ostatnio te procedury trwały bardzo długo.

Radny Kazimierz Woźniak zapytał, czy przejmując tym porozumieniem funkcje byłego wojewódzkiego konserwatora zabytków przejmuje się całokształt spraw związanych z procedurami? Czy konserwator wojewódzki nadal będzie miał coś do powiedzenia czy miasto przejmuje cały zasób odpowiedzialności? Idealnie byłoby, gdyby udało się przejąć cały zasób zadań. Czy będzie dwuwładza, czy nie?

Ponadto w dyskusji udział wzięli radni: Mirosław Rejczak i Jakub Kluziński.

Z-ca dyrektora Grażyna Chmielewska udzieliła odpowiedzi na pytania postawione w trakcie dyskusji.

W wyniku przeprowadzonej dyskusji Rada Miejska w Radomiu jednogłośnie (23 za) podjęła

Uchwałę nr 230/2007

w sprawie wyrażenia woli zawarcia porozumienia pomiędzy Prezydentem Miasta Radomia a Wojewodą Mazowieckim dotyczącego powierzenia Gminie Miasta Radomia prowadzenia niektórych spraw z zakresu właściwości Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Ad. 7.13. Rozpatrzenie projektu uchwały na druku nr 204.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik poinformował, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny, która wydała opinię pozytywną.

Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawiła Wiceprezydent Miasta - Anna Kwiecień.

Rada Miejska w Radomiu jednogłośnie (22 za) podjęła

Uchwałę nr 231/2007

w sprawie wyrażenia zgody na użyczenie 4 gabinetów lekarskich zlokalizowanych w Poradni oka dzieci i młodzieży w budynku przy ul. Lekarskiej 4 dla potrzeb Radomskiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Radomiu na okres 14 dni.

Ad. 7.14. Rozpatrzenie projektu uchwały na druku nr 205.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik poinformował, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny, która wydała opinię pozytywną.

Uzasadnienie do projektu uchwały przedstawiła Wiceprezydent Miasta - Anna Kwiecień.

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Jolanta Korpetta - Zych podziękowała za okazane zaufanie. Jest wzruszona oceną jej osoby. Na początku sesji powiedziano, że wszelkie sprawy personalne będą rozpatrywane przy pełnym składzie. W tej chwili pełnego składu nie ma. Radni będą powołani na następnej sesji, dlatego poprosiła, aby tą sprawę głosować na sesji, gdzie będą głosowane inne sprawy osobowe w pełnym składzie Rady.

Wiceprezydent Miasta Anna Kwiecień przychyliła się do wniosku i poprosiła o zdjęcie tej uchwały z porządku obrad.

Ad. 8. Informacja o pracy Komisji Rewizyjnej.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - radny Karol Sońta poinformował, że na ostatnim posiedzeniu Komisja Rewizyjna zajmowała się skargą pana Leszka Wisłowskiego na bezczynność Urzędu Miejskiego w sprawie zalegania brudu i odprowadzania wód opadowych na działkę pana Wisłowskiego. Po interwencji Komisji Rewizyjnej Wydział Ochrony Środowiska podjął niezbędne czynności do upomnienia firmy sąsiadującej z działką pan Wisłowskiego. W wyniku tej interwencji firma ta została ukarana grzywną w wysokości 3.000 zł. O stanowisku poinformuje po posiedzeniu Komisji Rewizyjnej na następnej sesji.

Poinformował, że Komisja zajmie się zgodnie z planem pracy kontrolą działalności Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji.

Ad. 9. Sprawozdanie delegata Miasta Radomia z posiedzenia Związku Miast Polskich.

Sekretarz Miasta Rafał Czajkowski poinformował, że odbyło się posiedzenie Komisji Polityki Społecznej. Przedstawicielem na tym posiedzeniu była pani Wiceprezydent.

Wiceprezydent Miasta Anna Kwiecień poinformowała, że posiedzenie tej Komisji odbyło się w ubiegłym tygodniu. W trakcie posiedzenia były omawiane następujące tematy:

- promocja integracji społecznej w ramach EFS i programy operacyjne - kapitał ludzki. Szczegółowo omówiono zasady przygotowania realizacji rozliczenia projektów systemowych ośrodków pomocy społecznej powiatowych centrów pomocy rodzinie oraz regionalnego ośrodka polityki społecznej w ramach programu operacyjnego - kapitał ludzki na lata 2007 - 2013. Ten materiał zostanie przekazany dyrektorowi MOPS.

- nowe zadania samorządu gminnego wynikające z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Szczegółowo omawiano propozycje zmian w ustawie.

- przygotowanie planu pracy Komisji na rok 2008. Tematy zaproponowane przez Wiceprezydent zostały przyjęte. Ma nadzieję, że w Radomiu w 2008r. zagości ta Komisja.

Ad. 10. Sprawy różne i wolne wnioski.

1) rozpatrzenie wniosku o użycie herbu Miasta Radomia przez pana Leszka Zduńczyka.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik odczytał treść pisma. Zostało ono dołączone do materiałów z sesji.

Sprawa była przedmiotem obrad Komisji Kultury, która wydała opinię pozytywną.

Radna Agata Morgan podkreśliła, że decyzja Komisji nie była decyzją jednogłośną. Poprosiła o rozwagę w tym zakresie. W tym przypadku mamy do czynienia z komercyjnym wykorzystaniem herbu. Radna ma duże wątpliwości co do tego, gdyż nie wie czy ten projektant robi dobre czy złe projekty. Proponuje ostrożność w wyrażaniu zgody na używanie herbu w działalności komercyjnej.

Radny Jakub Kowalski podkreślił, że jest przeciwny temu pomysłowi. Za chwilę przyjdą dziesiątki innych firm komercyjnych, które będą wykonywały bardzo różne usługi, a co w przypadku, gdy usługi będą wykonywane w sposób nierzetelny. Radny uważa, że firmom komercyjnym nie powinno się wyrażać zgody na używanie herbu.

Radny Robert Fiszer zapytał, jak to w końcu jest z herbem. W czasie kampanii wyborczej był przykład, gdzie jedna osoba wykorzystywała sobie herb Radomia bez zgody Rady Miejskiej i nie poniosła za to żadnych konsekwencji. Jak to wygląda na chwilę obecną? Jakie są konsekwencje? Czy można zastrzec herb Radomia jako znak graficzny? Uważa, że należałoby uruchomić procedurę zastrzeżenia tego znaku.

Radny Jan Pszczoła uważa, że należy każdemu pozwolić na używanie herbu, aby to miasto było promowane. Podkreślił, że nieliczne osoby o to występują. Uważa, że nie należy ludziom żałować używania herbu, jeżeli się nie wstydzą miasta Radomia.

Radny Mirosław Rejczak uważa, że należy przyjąć, że każda instytucja, która umieści sobie herb obok swojego logo, to rozsławia Radom. Nie powinniśmy być zbyt restrykcyjni.

Radny Bohdan Karaś przestrzega Radę, aby nie naraziła się na śmieszność, bo w poprzedniej kadencji Rada udzieliła zgody na działalność komercyjną kwiaciarni. Należy przyjąć jednolity styl postępowania w tej kwestii. W statucie nie są przewidziane żadne kary i dopóki kar nie będzie radny będzie przeciwny nie wyrażaniu zgody podmiotom, które się o to zwrócą. Jeżeli znak zostanie zastrzeżony, to wtedy sprawa będzie jasna. Radny Kowalski też prosił o zgodę na wykorzystanie herbu w regatach. Dobrze by było wspólnie wykreować jedną wspólną politykę wobec herbu miasta Radomia.

Radny Kazimierz Woźniak stwierdził, że § 5 statutu mówi, kto może używać herbu. Natomiast § 20 ppkt 18 - do wyłącznej właściwości Rady Miejskiej należy wyrażanie zgody na używanie nazwy i herbu miasta w celach reklamowych i komercyjnych. Uważa, że dotyczy to jednostek umieszczonych w § 5. § 5 nie daje furtki na wyrażanie zgody na używanie herbu innym instytucjom. Jeżeli statut jest uchwalony, to należy się go trzymać lub go zmienić.

Radca prawny Anna Gront stwierdziła, że od początku była praktyka, że innym jednostkom niż miejskie na użycie herbu zgodę zawsze wyrażała Rada Miejska. Rada Miejska może wszystko w granicy prawa. Jeżeli nie ma w statucie, że herbu nie wolno używać, to dlaczego Rada ma nie zezwolić na używanie? Miejskie podmioty nie muszą pytać o zgodę, natomiast podmioty, które nie są miejskimi muszą się zwrócić o zgodę do Rady.

Za wnioskiem pana Leszka Zduńczyka o wyrażenie zgody na używanie herbu na tytułowej stronie projektów budowlanych głosowało 6 radnych, 14 było przeciw, 4 wstrzymało się od głosowania. Zgodna nie została wyrażona.

O fakcie tym poinformowano pana Leszka Zduńczyka pisemnie.

2) rozpatrzenie wniosku Fundacji Radomskie Spotkania z Kolędami i Pastorałkami o użycie herbu Miasta Radomia w logo Fundacji.

Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że sprawa była rozpatrywana przez Komisję Kultury, która wydała opinię pozytywną.

Przewodniczący odczytał treść pisma Fundacji.

Zostało ono dołączone do materiałów z sesji.

Radny Robert Fiszer zapytał, co będzie w przypadku, gdy przedsiębiorstwo i tak umieści herb?

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik poinformował, że na następną sesję będzie opinia czy w ogóle herb jest zastrzeżony czy nie.

Radca prawny Anna Gront poinformowała, że herb nie był nigdy znakiem zastrzeżonym i nie wie w jakim trybie i gdzie można by go zastrzec. Gdyby użycie herbu przez kogokolwiek naraziło gminę na szkody, to niewątpliwie gmina wygra proces o odszkodowanie, natomiast żadnych innych konsekwencji nie widzi.

Radny Jakub Kowalski podkreślił, że ta impreza nie jest imprezą komercyjną. Odbywa się od dłuższego czasu i jest cykliczna. Ma ona później swoją kontynuację na ogólnopolskim festiwalu. Odbywa się ona raz do roku. W tym przypadku jest za wyrażeniem zgody.

Radna Małgorzata Półbratek podkreśliła, że kolędy i pastorałki na pewno gminie wstydu nie przyniosą. Są znane od lat i mają jedną jedyną treść. Jest jak najbardziej za tym.

Radny Mirosław Rejczak przypomniał, że statut Radomia był przygotowany przez pana Jerzego Stępnia obecnego prezesa Trybunału Konstytucyjnego, więc nie ma wątpliwości, że jest on prawidłowy. Inną sprawą są zastrzeżenia jak egzekwować to prawo.

Radny Mariusz Fogiel stwierdził, że zna tą Fundację od początki i ten herb w logo Fundacji był zawsze, a po całej awanturze ci państwo doszli do wniosku, ze lepiej pewne rzeczy usankcjonować, aby później nie narazić się na różne konsekwencje. Radny z głosowaniem nie ma problemu, bo uważa, że herb Radomia powinien być jak najczęściej propagowany. Radny cieszyłby się, gdyby herb Radomia był rozpoznawany w Polsce jak flaga amerykańska na świecie.

Za wnioskiem Fundacji o wyrażenie zgody na umieszczenie herbu miasta Radomia w logo Fundacji głosowało 17 radnych, 3 wstrzymało się od głosowania. Zgoda na używanie herbu została wyrażona.

O fakcie tym poinformowano Fundacje pisemnie.

Radny Jan Pszczoła oświadczył, że promocja godła powinna być godna i w odpowiednim miejscu.

Radna Agata Morgan stwierdziła, że to nie jest tak, że można wykorzystywać herb Radomia i nie ponosić żadnych konsekwencji. Jeżeli ktoś, kto używa tego herbu narazi gminę na straty, to można dochodzić odszkodowania w procesie. Może jest to ciężko udowodnić, ale dla wielu ludzi sam proces jest czymś bardzo nieprzyjemnym.

Radny Mariusz Fogiel zapytał, czy gmina, która w swoim herbie umieściła herb papieski ma zgodę Watykanu na jego użycie? Być może w swoim czasie Watykan pozwie gminę o bezprawne używanie jego herbu.

3) Radny Karol Sońta poprosił o udzielenie głosu pani Alicji Głogowskiej.

Pani Alicja Głogowska odczytała treść pisma do Rady Miejskiej w sprawie dojazdu do działki przy ulicy Wodnej.

Treść tego pisma została dołączona do dokumentów z sesji.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik stwierdził, że w tej sprawie skieruje pismo do pana Prezydenta o zajęcie się tą sprawą.

Pismo pani Alicji Głogowskiej zostało przekazane do Prezydenta Miasta.

4) Radny Jakub Kluziński przypomniał, że na poprzedniej sesji stawał wniosek odnośnie publikacji w internecie interpelacji. Takie rozwiązanie jest stosowane powszechnie w większości miast. Czy jest to sprawa, w której Rada musi się wypowiadać czy może to być wniosek i według decyzji Biura Rady Miejskiej takie interpelacje mogą być publikowane?

Radca prawny Anna Gront przypomniała, że na końcu poprzedniej sesji radny był nieobecny. Rada na poprzedniej sesji przegłosowała, że interpelacje w internecie zamieszczane nie będą, natomiast protokóły tak.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik stwierdził, że Rada wypowiedziała się negatywnie, gdyż była opinia, iż może to być naruszenie ustawy o ochronie danych osobowych.

Radca prawny Anna Gront stwierdziła, że każda interpelację musiałby przeczytać sztab prawników i zastanowić się jakie będą tego konsekwencje jak ona pójdzie do internetu.

Radny Jakub Kluziński podkreślił, że jest pewien zakres danych, który jest publikowany w internecie odgórnie i Rada się nie wypowiada w tym zakresie.

5) Radny Robert Fiszer złożył wniosek, aby Wiceprezydenci Miasta składali kwartalne sprawozdania z wykonania budżetu i swojej pracy.

Radca prawny Anna Gront stwierdziła, że jest to wniosek niedopuszczalny. Wiceprezydenci odpowiadają tylko i wyłącznie przed Prezydentem. To on jest ich szefem i on nimi rządzi. Jeżeli mają składać sprawozdania, to swojemu szefowi.

6) Radny Kazimierz Woźniak zobowiązał się, że w poniższych sprawach złoży interpelacje, gdyż chciałby uzyskać odpowiedź na piśmie:

- budowa przy ul. Żeromskiego róg ul. Mickiewicza. Jaki jest termin zakończenia tej inwestycji? Jakie kary są zawarte w umowie odnośnie nie dotrzymania terminu?

- W 2007r. zostały zrealizowane dwa supermarkety: przy OBI i przy ul. Grzecznarowskiego. Kiedy były wydane pozwolenia na budowę tych obiektów? Jaką one mają powierzchnię?

- ul. Chrobrego przy Politechnice - dochodzi tam coraz częściej do wypadków z udziałem pieszych. Wnioskuje aby w 2008r. zrealizować tam sygnalizację wyzwoloną, aby zapewnić bezpieczeństwo w tym rejonie.

7) Radny Jakub Kowalski poruszył następujące sprawy:

- ul. Narutowicza obok KRUS - wnioskuje o postawienie tam wysepki, która rozdzielałaby lewą stronę od prawej.

- Radny stwierdził, że składa interpelacje, które dotyczą spraw indywidualnych i nie chciałby umieszczać w internecie spraw, które dotyczą prywatnych osób i ich spraw.

8) Radny Mirosław Rejczak - wiadukt na ul. Żółkiewskiego - na jezdni na wiadukcie są ogromne koleiny. Apeluje, aby Prezydent zrobił jakieś łatanie tego odcinka.

9) informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik w uzupełnieniu informacji przedstawionej na XXIV sesji przedłożył uzupełnienie do tej informacji:

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Stare Miasto dokonał analizy oświadczeń majątkowych pana Adama Sroki za 2006 i 2007 rok nie stwierdzając nieprawidłowości. W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami w oświadczeniu majątkowym pana Ryszarda Zębali Naczelnik tego Urzędu skierował wniosek o kontrolę oświadczenia majątkowego do Urzędu Kontroli Skarbowej w Krakowie.

Naczelnik I Urzędu Skarbowego dokonał analizy oświadczeń majątkowych 11 osób zobowiązanych do złożenia oświadczeń majątkowych na ręce Prezydenta Miasta Radomia. Po dokonaniu ich analizy Naczelnik I US uznał oświadczenia za wypełnione poprawnie.

10) Radni otrzymali harmonogram prac nad budżetem na 2008r.

Został on dołączony do materiałów z sesji.

11) Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik poinformował, że kolejna sesja odbędzie się 17 grudnia o godz. 9.00. 17 grudnia odbędzie się również spotkanie bożonarodzeniowe.

Przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany i zamknął XXVI Sesję Rady Miejskiej w Radomiu o godz. 16.05.

Szczegółowy przebieg obrad zawarty jest na kasetach magnetofonowych (szt. 4), które stanowią integralną część protokółu.

Przewodniczący Rady Miejskiej

Dariusz Wójcik

Sekretarze:

1. Maniak Jan …………………………

2. Pszczoła Jan …………………………

Protokółowała: Agata Gierczak.

31

Metadane

Data publikacji : 22.01.2008
Obowiązuje od : 26.11.2007
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Miejski w Radomiu
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Biuro Rady Miejskiej - kier. Michał Łabądź
Osoba udostępniająca informację:
Agata Gierczak

Opcje strony

do góry