Zgłoszenie urodzenia dziecka
Wymagane dokumenty
- dokumenty tożsamości rodziców dziecka
Zgłoszenia należy dokonać w ciągu 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia, a gdy dziecko urodziło się martwe - w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia.
Po tym terminie akt urodzenia dziecka zostanie przez kierownika USC sporządzony
z urzędu.
Podstawą sporządzenia aktu urodzenia jest karta urodzenia lub karta martwego urodzenia przekazane przez podmiot wykonujący działalność leczniczą.
Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Stanu Cywilnego, ul. Moniuszki 9, 26-600 Radom, I piętro, pokój 109,
tel. 48 36 20 524
Termin i sposób załatwienia
Sporządzenie aktu urodzenia dziecka następuje niezwłocznie.
Osobie rejestrującej akt urodzenia wydawany jest 1 odpis skrócony z urzędu.
Opłaty
Sporządzenie aktu urodzenia jest wolne od opłat.
Inne informacje
Do zgłoszenia urodzenia dziecka zobowiązani są w kolejności:
- matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych,
- matka, która ukończyła 16 lat, jeżeli posiada ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
- w pozostałych przypadkach zgłoszenia urodzenia dokonują przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki,
- zgłoszenia urodzenia można dokonać przez pełnomocnika - pełnomocnik musi przedłożyć swój dowód osobisty oraz pisemne upoważnienie od rodziców dziecka ze wskazaniem imienia/imion, jakie swemu dziecku nadają. Matka niezamężna powinna ponadto wskazać imię ojca dziecka.
Numer PESEL będzie można otrzymać niezwłocznie po dokonaniu zgłoszenia urodzenia.
Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1741 ze zm
2. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. - kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j Dz.U. 2017 poz.682.).
3. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (t.j. Dz. U.2017 poz. 657).
4. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U.2016 poz. 1827 ze zm.).