Tryb nadania tytułu Honorowego Obywatela Miasta Radomia
Tryb nadawania tytułu Honorowego Obywatela Miasta Radomia opisuje Statut Miasta Radomia:
Tytuł Honorowego Obywatela Miasta Radomia nadaje obywatelom - w uznaniu ich wybitnych zasług dla Miasta Radomia lub Rzeczpospolitej Polskiej- Rada Miejska w drodze uchwały.
Godność Honorowego Obywatela może również zostać nadana pośmiertnie.
Rada może przyznać Honorowe Obywatelstwo nie więcej niż dwóm osobom w czasie trwania kadencji.
Rada Miejska nadaje Honorowe Obywatelstwo na uzasadniony wniosek:
a) minimum 10 radnych;
b) Prezydenta Miasta Radomia
c) minimum 1000 obywateli Radomia, którym przysługuje czynne prawo wyborcze.
Pisemny wniosek o nadanie Honorowego Obywatelstwa składa się do Przewodniczącego Rady Miejskiej.
Wniosek powinien zawierać życiorys kandydata z określeniem zasług uzasadniających wyróżnienie.
Wnioski podlegają rozpatrzeniu raz na dwa lata.
Wnioski rozpatruje Komisja Kultury i Promocji, która wraz z wydaną opinią przedstawia je Radzie Miejskiej.
Uhonorowanie dyplomem i medalem następuje na uroczystej sesji Rady Miejskiej.
Dyplom potwierdzający nadanie godności Honorowego Obywatela oraz medal wręcza w imieniu Rady jej Przewodniczący w obecności Prezydenta Miasta Radomia.
Ewidencję nadanych tytułów Honorowego Obywatela oraz sprawy organizacyjno-techniczne związane z nadawaniem tytułu prowadzi Biuro Rady Miejskiej.
Rada może podjąć uchwałę o pozbawieniu godności Honorowego Obywatela Miasta Radomia na wniosek dowolnych uprawnionych osób, o których mowa w § 371) w razie stwierdzenia, że Honorowy Obywatel dopuścił się czynu, wskutek którego stał się niegodny tytułu.