Urząd Miejski w Radomiu

Rejestracja stowarzyszeń zwykłych

 Podstawowe informacje dotyczące wpisu do ewidencji stowarzyszeń zwykłych

Uproszczoną formą stowarzyszenia jest stowarzyszenie zwykłe, nie posiadające osobowości prawnej. Stowarzyszenie zwykłe może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane.
Stowarzyszenie zwykłe nie może powoływać terenowych jednostek organizacyjnych, zrzeszać osób prawnych, prowadzić działalności gospodarczej, prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego.
Stowarzyszenie zwykłe uzyskuje środki na działalność ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej. Może otrzymywać dotacje na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Osoby w liczbie co najmniej trzech, zamierzające założyć stowarzyszenie zwykłe, uchwalają regulamin działalności, określający w szczególności jego nazwę, cel lub cele, teren i środki działania, siedzibę oraz przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd, zasady dokonywania zmian regulaminu działalności, sposób nabycia i utraty członkostwa, a także sposób rozwiązania stowarzyszenia. Stowarzyszenie zwykłe, które zamierza posiadać zarząd, określa w regulaminie działalności tryb jego wyboru oraz uzupełniania składu, kompetencje, warunki ważności jego uchwał oraz sposób reprezentowania stowarzyszenia,  w szczególności zaciągania zobowiązań. Stowarzyszenie zwykłe, które zamierza posiadać organ kontroli wewnętrznej, określa w regulaminie działalności tryb jego wyboru, uzupełniania składu oraz jego kompetencje.
Stowarzyszenie zwykłe powstaje i może rozpocząć działalność z chwilą wpisu do ewidencji. Organ nadzorujący dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku. Jeżeli wniosek o wpis zawiera braki, organ nadzorujący wzywa do jego uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Termin na dokonanie wpisu liczy się od dnia uzupełnienia wniosku o wpis. Sąd rejestrowy, na wniosek organu nadzorującego lub prokuratora, może zakazać założenia stowarzyszenia zwykłego, jeżeli nie spełnia ono warunków określonych w przepisach prawa.
Stowarzyszenie zwykłe składa organowi nadzorującemu, w terminie 7 dni od dnia wystąpienia zdarzenia uzasadniającego zmianę danych, wniosek o zamieszczenie ich w ewidencji, załączając dokumenty stanowiące podstawę zmiany. Stowarzyszenie zwykłe ma obowiązek informować organ nadzorujący o zmianie adresu zamieszkania osób będących w jego władzach.

Organem nadzorującym stowarzyszenia zwykłe mające siedzibę na terenie Radomia jest Prezydent Miasta Radomia. Organ nadzorujący sprawuje nadzór nad działalnością stowarzyszeń zwykłych wyłącznie w zakresie zgodności ich działania z przepisami prawa i postanowieniami regulaminu.
Ewidencja stowarzyszeń zwykłych jest jawna i umieszczana na stronie Urzędu Miejskiego w Radomiu  w Biuletynie Informacji Publicznej. 

Wymagane dokumenty –  dotyczące wpisu do ewidencji stowarzyszeń zwykłych: 

a) wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych (w załączeniu);
b) regulamin działalności;
c) lista założycieli, zawierająca ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli;
d) protokół i podjęte uchwały na zebraniu założycielskim

Uwaga: Podanie nr telefonu kontaktowego we wniosku, adresu poczty elektronicznej ułatwi kontakt ze Stowarzyszeniem.

Opłaty
Złożenie wniosku o wpis stowarzyszenia do ewidencji, wniosek o zmianę danych w ewidencji stowarzyszeń zwykłych, informacja o wpisaniu stowarzyszenia do ewidencji - nie podlega opłacie (wnioski w załączeniu)

Wydanie zaświadczenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych podlega opłacie (np. w celu przedłożenia właściwym instytucjom) - opłata skarbowa wynosi - 17 zł

W celu uzyskania zaświadczenia należy złożyć pisemny wniosek o wydanie zaświadczenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych (w załączeniu) oraz dowód wniesienia opłaty skarbowej

Opłaty można dokonać na niżej podany nr konta:
Pekao SA II/O Radom 52 1240 3259 1111 0010 1340 6544


lub w specjalnie wyznaczonych punktach w Urzędzie Miejskim w Radomiu przy ul. Jana Kilińskiego 30 i ul. Stanisława Moniuszki 9


Miejsce złożenia i odbioru dokumentów:

Wniosek dotyczący wpisu stowarzyszenia zwykłego do ewidencji stowarzyszeń zwykłych oraz wszelką dokumentację dotyczącą działalności stowarzyszeń należy złożyć osobiście lub przesłać pocztą na niżej podany adres:

Referat Centrum Organizacji Pozarządowych

Wydział Komunikacji Społecznej, Promocji Miasta i Turystyki

Urząd Miejski w Radomiu

ul. Rynek 15,  26-610 Radom

 

UWAGA!
Przed złożeniem wniosku o wpis stowarzyszenia zwykłego do ewidencji można skonsultować wszelkie wątpliwości.  W tym celu skontaktuj się z nami telefonicznie lub drogą mailową:
tel. 48 36 20 492

e-mail: cop@umradom.pl, b.cieslak@umradom.pl
 

Stowarzyszenie po uzyskaniu wpisu do ewidencji winno dokonać zgłoszenia w Urzędzie Statystycznym w celu uzyskania numeru REGON oraz w Urzędzie Skarbowym właściwym ze względu na siedzibę stowarzyszenia w celu uzyskania numeru NIP.

Termin i tryb realizacji:
Organ nadzorujący dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia:
1) wpływu wniosku o wpis, jeżeli nie został złożony wniosek o zakazanie założenia stowarzyszenia zwykłego
2) uprawomocnienia się orzeczenia odrzucającego albo oddalającego wniosek o zakazanie założenia stowarzyszenia zwykłego.
Jeżeli wniosek o wpis zawiera braki, organ nadzorujący wzywa do jego uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Termin na dokonanie wpisu, liczy się od dnia uzupełnienia wniosku o wpis. Nieuzupełnienie wniosku o wpis w terminie 14 dni powoduje jego bezskuteczność.

Tryb odwoławczy:

W przypadku niedokonania wpisu do ewidencji stowarzyszeń zwykłych w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku o wpis lub uzupełnienia jego braków i niezłożenia przez organ nadzorujący wniosku do sądu o zakaz założenia stowarzyszenia zwykłego, przedstawicielowi reprezentującemu stowarzyszenie zwykłe albo zarządowi przysługuje prawo wniesienia skargi na bezczynność do sądu administracyjnego.

 

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 07 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261)
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1546 z późn. zm.)
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 maja 2016 r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów (Dz. U. z  2016 r. poz. 644)

 

Metadane

Data publikacji : 31.12.2021
Data modyfikacji : 03.01.2022
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Miejski w Radomiu
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Emil Jaskulski Centrum Organizacji Pozarządowych
Osoba udostępniająca informację:
Bernarda Cieślak Centrum Organizacji Pozarządowych
Osoba modyfikująca informację:
Bernarda Cieślak

Opcje strony

do góry