Zgłoszenie inwazyjnego gatunku obcego stwarzającego zagrożenie dla Unii/Polski
Zgłoszenie inwazyjnego gatunku obcego stwarzającego zagrożenie dla Unii/Polski
I. Podstawa prawna:
- Art. 15 ust. 1 i ust. 2, art. 16 ust. 1, ust. 2, i ust. 7, art. 21 ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o gatunkach obcych (t.j. Dz. U. 2023, poz. 1589)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. 2023, poz. 775 ze zm.)
II. Wymagane dokumenty:
- Zgłoszenie – wzór zgłoszenia stanowi załącznik do niniejszej karty informacyjnej (do pobrania w Biurze obsługi Mieszkańca lub w Internecie).
- Fotografia potwierdzająca obecność w środowisku IGO stwarzającego zagrożenie dla Unii/ Polski, w przypadku, gdy została wykonana
III. Opłaty:
Zgłoszenie nie podlega opłacie
IV. Forma i termin załatwienia sprawy:
Prezydent (wójt, burmistrz) miasta przekazuje zgłoszenie właściwemu regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska - gdy stwierdzenia obecności w środowisku IGO objętego tym zgłoszeniem dokonano na obszarach innych niż wskazane w art. 16 pkt 1-3 ustawy:
- niezwłoczne - w przypadku gdy dotyczy ono IGO stwarzającego zagrożenie dla Unii lub IGO stwarzającego zagrożenie dla Polski, podlegającego szybkiej eliminacji,
- w terminie 7 dni od końca kwartału, w którym je otrzymał - w przypadku gdy dotyczy ono IGO stwarzającego zagrożenie dla Unii lub IGO stwarzającego zagrożenie dla Polski, rozprzestrzenionego na szeroką skalę.
V. Tryb odwoławczy:
Brak trybu odwoławczego
VI. Uwagi:
Obowiązek zgłoszenia dotyczy tego, kto stwierdzi obecność w środowisku IGO stwarzającego zagrożenie dla Unii lub Polski. Należy wówczas niezwłocznie zgłosić ten fakt Prezydentowi (wójtowi,burmistrzowi) miasta właściwemu ze względu na miejsce stwierdzenia tego IGO w środowisku.
VII. Prowadzący sprawę:
W zakresie zwierząt - Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa – Referat Zieleni i Rolnictwa
ul. Kilińskiego 30, pok. 316, tel. 48 36 20 651, 48 36 20 411
W zakresie roślin - Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa – Referat Ochrony i Rozwoju Przyrody
ul. Moniuszki 9, pok. 212, tel. 48 36 20 209, 48 36 20 898
KLAUZULA INFORMACYJNA
Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuje:
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Prezydent Miasta Radomia z siedzibą
w Radomiu ul. Jana Kilińskiego 30. - Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, Pana Mateusza Szczypior Kierownika Biura Danych Osobowych z którym mogą się Państwo skontaktować pod adresem e-mail:
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:
- niezbędnym do zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego
z przepisu prawa w zakresie rozprzestrzeniania inwazyjnych gatunków obcych (IGO).
- Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowią przepisy:
- art. 6 ust. 1 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679
z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (tj. przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne dla wypełnienia prawnego obowiązku ciążącego na administratorze), - art. 15 ust. 1 i ust. 2, art. 16 ust. 1, ust. 2, i ust. 7, art. 21 ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o gatunkach obcych (t.j. Dz.U. 2023, poz. 1589)
- obowiązek prawny wynikający z ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r., poz. 775 ze zm.)
- obowiązek prawny wynikający z art. 5-6 ustawy z 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 164 ze zm.), w tym Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych – obowiązek zarchiwizowania sprawy.
- Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być wyłącznie podmioty uprawnione do pozyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa w szczególności:
- służby; organy administracji publicznej; państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne oraz inne podmioty – w zakresie niezbędnym do realizacji zadań publicznych.
- Dane osobowe przetwarzane w Urzędzie Miejskim w Radomiu przechowywane będą przez okres niezbędny do realizacji celu jakim jest kontrola zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa w zakresie rozprzestrzeniania inwazyjnych gatunków obcych (IGO) zgodnie z terminami archiwizacji tj:
- kategoria archiwalna BE5,
- po 5 latach akta poddawane są ekspertyzie archiwum państwowego w wyniku której są przekwalifikowywane na kategorię archiwalną A lub brakowane.
- Posiada Pani/Pan następujące prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych:
- prawo dostępu do treści swoich danych
- prawo żądania sprostowania swoich danych osobowych,
- prawo do ograniczenia przetwarzania swoich danych osobowych.
- W przypadku gdy uzna Pani/Pan iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.; proszę o kontakt z Inspektorem danych Osobowych w celu uzyskania wyjaśnień oraz ma Pan/Pani prawo do powiadomienia o naruszeniu przepisów Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
- Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest wymogiem ustawowym, a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie uniemożliwienie Administratorowi wykonania nałożonego ustawami obowiązku określonego w pkt 3.