ZEZWOLENIE NA SPRZEDAŻ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH
Podstawa prawna
- art. 18 ust. 1b ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2021 poz. 1119 z późn. zm.)
-
Uchwała Nr 699/2018 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 18 czerwca 2018 r. w sprawie zasad usytuowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych na terenie miasta Radomia (Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego z dnia 26 czerwca 2018 r. poz.6483)
-
Uchwała Nr 700/2018 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 18 czerwca 2018 r. w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży oraz w miejscu sprzedaży na terenie miasta Radomia (Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego z dnia 26 czerwca 2018 r. poz.6484)
-
Uchwała NR XXVIII/254/2019 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 28 października 2019 r. w sprawie ustalenia zasad usytuowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych na terenie miasta Radomia (Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego z dnia 5 listopada 2019 r. poz.12472)
Przed wydaniem zezwolenia, na sprzedaż w placówce handlowej lub sprzedaż i podawanie w lokalu gastronomicznym, wniosek jest opiniowany przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Radomiu ul. Struga 1. Komisja w formie postanowienia, wydaje swoją opinię o zgodności usytuowania punktu sprzedaży z zasadami określonymi w w/w aktach prawnych.
Wymagane dokumenty
Wniosek wraz z załącznikami
Załączniki*
- Dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych
- Pisemna zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym
- Decyzja właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2021)
*Załączniki do akt winny być w oryginale lub kopii, której zgodność z oryginałem została potwierdzona przez
- notariusza,
- albo występującego w sprawie pełnomocnika będącego radcą prawnym, adwokatem, doradcą podatkowym,
- albo organ administracji publicznej, który wydał decyzję,
- albo na żądanie strony przez upoważnionego pracownika organu prowadzącego sprawę, któremu został okazany oryginał dokumentu wraz z odpisem.
Miejsce składania dokumentów
Urząd Miejski w Radomiu
26-600 Radom, Rynek 1, pokój nr 3 (parter, budynek Ratusza)
Biuro Przedsiębiorczości i Obsługi Inwestora
tel. (48) 36-20-503
fax. (48) 36-20-503
Godziny obsługi interesantów:
poniedziałek - piątek: 730 - 1515
Godziny pracy:
poniedziałek - piątek: 730 - 1530
Opłaty
Wysokość i zasady opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych są określone w art. 111 ust.2 i 5 cyt. wyżej Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Dla przedsiębiorców, którzy rozpoczynają sprzedaż napojów alkoholowych wynoszą odpowiednio:
- 525 zł - za zezwolenie na sprzedaż napojów o zawartości do 4,5 % alkoholu oraz piwa
- 525 zł - za zezwolenie na sprzedaż napojów o zawartości od 4,5% do 18 % alkoholu
- 2100 zł - za zezwolenie na sprzedaż napojów o zawartości powyżej 18 % alkoholu
Dla przedsiębiorców prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim w punkcie sprzedaży, w którym roczna wartość sprzedaży napojów alkoholowych przekroczyła podane niżej wartości, opłaty wynoszą odpowiednio:
1) 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa - opłata wynosi w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
2) 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) - opłata wynosi w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
3) 77 000 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu – opłata wynosi w wysokości 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.
Opłat można dokonać:
- w kasie bezgotówkowej (Biuro Obsługi Mieszkańca ul. Kilińskiego 30 pok. 19)
- we wpłatomacie: - Urząd Miejski w Radomiuul. Kilińskiego 30 (parter obok portierni przy wejściu głównym),
- na rachunek bankowy: Urząd Miejski w Radomiu, Wydział Księgowości Urzędu
Nr 16 1240 3259 1111 0000 2989 2376
Termin załatwienia sprawy
Do 30 dni
Forma załatwienia sprawy
- Decyzja (zezwolenie)
- Odbiór decyzji z dowodem wniesionej opłaty za korzystanie z zezwolenia
Tryb odwoławczy
- Na postanowienie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, dotyczące opinii o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami rady gminy, przysługuje Stronie zażalenie, które wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał postanowienie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia
- Na decyzję o odmowie wydania zezwolenia przysługuje Stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Prezydenta Miasta (odwołanie można złożyć w Ratuszu, Rynek 1,pokój nr 3 lub w pokoju 19 - Biurze Obsługi Mieszkańca UM, ul. Kilińskiego 30) w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji odmownej.
UWAGI
Prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych jest zobowiązany każdego roku w terminie do 31 stycznia złożyć oświadczenie o wartości sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim
Informacja telefoniczna dot. wydawania zezwoleń - 48 36-20-503
Załączniki