STATUT
STATUT PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO Nr 2 W RADOMIU ul. Jasińskiego 4 ( tekst jednolity )
STATUT
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO Nr 2
W RADOMIU
ul. Jasińskiego 4
(tekst jednolity
Uchwała Nr 2/2015/2016
Rady Pedagogicznej z dnia 14.09.2015r.
w sprawie zmiany Statutu Przedszkola
Statut opracowany został na podstawie:
- Ustawy z dnia 07 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz.2572 tekst jednolity z późniejszymi zmianami)
- Ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. - Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz.U. z 2014r, poz.191 ze zmianami)
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001r. Nr 61, poz.624 ze zmianami)
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27.08.2012r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z dnia 27 sierpnia 2012r. poz.977) zmienionego Rozporządzeniem MEN z dnia 30 maja 2014r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z dnia 18 czerwca 2014r, poz.803, załącznik nr 1: podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego)
- Rozporządzenia MEN z dnia 27 sierpnia 2015r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z dnia 31 sierpnia 2015r. poz.1270)
- Zarządzenia Nr 300/2007 Prezydenta Miasta Radomia z dnia 17 maja 2007r.
w sprawie funkcjonowania przedszkola w dwóch budynkach - Uchwała Nr 497/2013 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 25 lutego 2013r. w sprawie określenia czasu bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki oraz ustalenia opłat za niektóre świadczenia udzielane przez przedszkola publiczne dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasta Radomia zmienionej Uchwałą Nr 583/2013 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 26 sierpnia 2013r.
w sprawie zmiany Uchwały Nr 497/2013 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 25 lutego 2013r. w sprawie określenia czasu bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki przez przedszkola publiczne, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasta Radomia (Dz. Urz. Województwa Mazowieckiego z dnia 06 marca 2013r. poz.2726 zm. Dz. Urz. Województwa Mazowieckiego z dnia 02 września 2013r. poz.9480) - Rozporządzenia MEN z dnia 14 kwietnia 1992r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz.U. z 1992r. Nr 36, poz.155; z 1993r. Nr 83, poz.390; z 1999r. Nr 67, poz.753) oraz Rozporządzenia MEN z dnia 25 marca 2014r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz.U. z 2014r, poz.478)
- Rozporządzenie MEN i S z dnia 18 kwietnia 2002r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. z 2002r. Nr 46, poz. 432 ze zmianami)
- Rozporządzenie MEN i S z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa
i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. Nr 6, poz. 69 z 2003r. ze zmianami) - Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z dnia 07 maja 2013r. poz.532) - Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989r. (Dz.U. z 1991r. Nr 120, poz.526 ze zmianami)
- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz.U. z 2002r. Nr 100, poz.908)
- Rozporządzenie MEN z dnia 08 listopada 2001r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001r. Nr 135, poz.1516) ze zmianami (Dz.U. z 2014r, poz. 1150)
- -Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2014r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci
i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2014r, poz.1157) - Rozporządzenie MEN z dnia 11 października 2013r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 29.10 2013r, poz.1257)
- Rozporządzenie MEN z dnia 29 sierpnia 2014r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2014r, poz.1170 ze zmianami)
- Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2001r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. z 2001r. Nr 97, poz.1054 ze zmianami)
- Obwieszczenie MEN z dnia 31 października 2014r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia MEN w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych ( Dz.U. z 2014r, poz.893 ze zmianami)
- Rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015r, poz.1113)
- Rozporządzenie MEN z dnia 06 sierpnia 2015r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2015r, poz.1214)
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Przedszkole nosi nazwę:
Przedszkole Publiczne Nr 2 w Radomiu,
ul. Jasińskiego 4
zwane dalej „przedszkolem”.
- Przedszkole jest publiczną jednostką oświatową w rozumieniu art. 6 ustawy.
- Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Radom.
- Nadzór pedagogiczny w odniesieniu do Przedszkola Publicznego Nr 2 sprawuje Kuratorium Oświaty w Warszawie, Delegatura w Radomiu. W odniesieniu do nauczycieli nadzór pedagogiczny pełni dyrektor placówki.
- Na wniosek Rady Pedagogicznej organ prowadzący może nadać imię osoby (osób), instytucji lub organizacji.
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 2
- Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z „Ustawy o systemie oświaty” oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych.
- Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Tworzy warunki umożliwiające dziecku osiągnięcie gotowości do podjęcia nauki w szkole.
- Wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze:
- pomaga w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu interwencji specjalistycznej,
- informuje na bieżąco o postępach dziecka,
- uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu.
- Przedszkole wspomaga i ukierunkowuje rozwój dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno - kulturowym.
- Przedszkole oraz poszczególni nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego dziecka, stosownie do jego potrzeb i możliwości, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych, w tym dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym - stosownie także do ich możliwości psychofizycznych i komunikacyjnych oraz tempa rozwoju psychofizycznego.
- Wynikające z powyższego celu zadania, dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka, nauczyciel realizuje w ramach określonych obszarów:
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych,
- kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku,
- wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci,
- wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia,
- wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci,
- wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych,
- wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem,
- wychowanie przez sztukę - muzyka: różne formy aktywności muzyczno-ruchowej (śpiew, gra, taniec),
- wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne,
- wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych,
- pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń,
- wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt,
- wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną,
- kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania,
- wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne,
- przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym,
- przygotowanie do posługiwania się językiem mniejszości narodowej lub etnicznej lub językiem regionalnym dzieci należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, o których mowa w ustawie z dnia 6 stycznia 2005r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym.
- Przedszkole:
- umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej. Dla grupy innego wyznania religijnego dopuszcza się uczestnictwo dzieci w odmiennych praktykach religijnych (na podstawie odrębnych przepisów),
- udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej współpracując z poradnią psychologiczno-pedagogiczną (w porozumieniu i za zgodą rodziców - prawnych opiekunów),
- organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi po przedłożeniu przez rodziców (prawnych opiekunów) orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej określającego ich poziomu rozwoju psychofizycznego i stanu zdrowia (dopuszcza się przyjmowanie w/w dzieci na tzw. okres wstępny trwający do trzech miesięcy).
- W przedszkolu może być organizowane wczesne wspomaganie, jeżeli ma ono możliwość realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, a w szczególności dysponuje środkami dydaktycznymi i sprzętem, niezbędnymi do prowadzenia wczesnego wspomagania.
- Zespół wczesnego wspomagania dziecka jest powoływany przez dyrektora przedszkola, który koordynuje jego pracę albo upoważniony przez dyrektora nauczyciel.
- Do zadań zespołu wczesnego wspomagania dziecka należy w szczególności
- ustalenie na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka,
- nawiązanie współpracy z podmiotem leczniczym lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb,
- opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka,
- analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
- Warunki organizowania zajęć w ramach wczesnego wspomagania są następujące:
- zajęcia organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka,
- zajęcia są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną,
- w przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia – zajęcia mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin,
- zajęcia, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym,
- miejsce prowadzenia zajęć ustala dyrektor przedszkola, w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka.
- Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności poprzez:
- udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka
i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania, - udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem,
- pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
- udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana wychowankowi w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych, wynikających w szczególności:
- z niepełnosprawności,
- z niedostosowania społecznego,
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- ze szczególnych uzdolnień,
- ze specyficznych trudności w uczeniu się,
- z zaburzeń komunikacji językowej,
- z choroby przewlekłej,
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
- z niepowodzeń edukacyjnych,
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi,
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola i jest ona udzielana dzieciom:
- z inicjatywy:
- rodziców dziecka,
- dyrektora przedszkola,
- nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z dzieckiem,
- pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej,
- poradni,
- asystenta edukacji romskiej,
- pomocy nauczyciela,
- pracownika socjalnego,
- asystenta rodziny,
- kuratora sądowego
- w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia,
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
- porad i konsultacji.
- z inicjatywy:
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu rodzicom dzieci i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.
- W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń prowadzonych przez wychowawców grup i specjalistów.
- W przypadku stwierdzenia przez wychowawcę grupy lub dyrektora przedszkola, że konieczne jest objęcie wychowanka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formach, o których mowa w §2, ust.6b wychowawca (wychowawcy) grupy w porozumieniu z dyrektorem przedszkola planuje i koordynuje udzielanie wychowankowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym ustala formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane.
- Objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną dotyczy odpowiednio wychowanków posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinię poradni, z tym że przy planowaniu udzielania wychowankom pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględnia się także zalecenia zawarte w orzeczeniach lub opiniach.
- Nauczyciele oraz specjaliści w przedszkolu rozpoznają odpowiednio indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne wychowanków, w tym ich zainteresowania
i uzdolnienia.
- prowadzą w szczególności obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).
- Nauczyciele, wychowawcy grup i specjaliści udzielający wychowankom pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzą dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami w sprawie sposobu prowadzenia i dokumentowania przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej placówki.
- (uchylony)
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
- rodzicami wychowanków,
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
- placówkami doskonalenia nauczycieli,
- innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,
- organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Praca opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczna przedszkola prowadzona jest na podstawie:
- podstawy programowej wychowania przedszkolnego, stanowiącej obowiązkowy zestaw celów i treści wychowania i nauczania realizowanych we wszystkich obszarach działalności kształcącej przedszkola, w każdym z obszarów podane są umiejętności i wiadomości, którymi powinny wykazywać się dzieci pod koniec wychowania przedszkolnego,
- programu wychowania przedszkolnego opracowanego przez nauczyciela (zespół nauczycieli) lub wybranego spośród programów opracowanych przez innego autora (autorów), dopuszczonego przez dyrektora do użytku przedszkolnego,
- rocznego planu pracy wychowawczo-dydaktycznej zatwierdzonego uchwałą Rady Pedagogicznej,
- miesięcznych planów pracy wychowawczo-kształcących opracowanych przez nauczycieli poszczególnych oddziałów, przyjmowanych do realizacji przez dyrektora przedszkola.
- (uchylony)
- W grupach dzieci 5-letnich prowadzone są w ramach podstawy programowej wychowania przedszkolnego obowiązkowe zajęcia z języka obcego nowożytnego. Do dnia 31 sierpnia 2020r. zajęcia z języka obcego w przedszkolu będą mogły prowadzić osoby, które mają uprawnienia do pracy w przedszkolu oraz legitymujące się świadectwem znajomości tego języka przynajmniej na poziomie podstawowym.
- Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę:
- każda grupa wiekowa powierzona jest opiece jednej lub dwóch nauczycielek,
- w grupie najmłodszej może być zatrudniona osoba jako pomoc nauczyciela, która pomaga w sprawowaniu opieki,
- podczas pobytu dzieci w ogrodzie, zajęcia i zabawy dzieci z poszczególnych grup odbywają się na wyznaczonych terenach ze sprzętem dostosowanym do potrzeb i możliwości dzieci,
4).
- (uchylony)
- (uchylony)
- (uchylony)
12.(uchylony)
- Zasady przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola:
- Rodzice zobowiązani są do przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola osobiście. Są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu.
- Dziecko jest przyprowadzane i odbierane z przedszkola w godzinach określonych w arkuszu organizacji przedszkola i podanych do wiadomości ogółowi rodziców.
- Rodzice przyprowadzają dziecko do przedszkola od godziny 6.00, w szatni przygotowują je do pobytu w przedszkolu i oddają pod opiekę nauczycielowi.
- Rodzice mają obowiązek odebrać dziecko z przedszkola do godziny 17.00.
- Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka z przedszkola przez osobę pełnoletnią, upoważnioną przez rodziców, określoną na piśmie.
- Upoważnienie powinno zawierać imię i nazwisko osoby upoważnionej, serię i numer dowodu osobistego.
- Upoważnienie takie jest skuteczne przez cały rok szkolny uczęszczania dziecka przedszkola. Może ono być w każdej chwili przez rodziców odwołane lub zmienione (w formie pisemnej).
- Rodzice mogą upoważnić określoną, pełnoletnią osobę do jednorazowego odebrania dziecka z przedszkola. Takie upoważnienie powinno nastąpić poprzez udzielenie pełnomocnictwa w formie pisemnej.
- Przy odbiorze dziecka z przedszkola rodzice lub osoba upoważniona przejmuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka od chwili przywitania się z nim.
- Nauczyciel ma obowiązek odmówić wydania dziecka osobie, której stan będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa (np.: będąca pod wpływem alkoholu lub innych środków uniemożliwiających sprawowanie opieki nad dzieckiem).
- W sytuacjach odmowy wydania dziecka nauczyciel zawiadamia dyrektora przedszkola oraz telefonicznie rodzica.
- W wypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola, nauczyciel obowiązany jest powiadomić telefonicznie o tym fakcie rodziców.
- Niemożność skontaktowania się z rodzicem pod wskazanymi przez nich numerami telefonu skutkuje powiadomieniem komisariatu policji.
- Rodzice zobowiązani są do uaktualniania na bieżąco, w formie pisemnej,
- numerów telefonów, pod którymi są dostępni do kontaktów z nauczycielami i dyrektorem przedszkola.
- Życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.
- W kwestiach spornych dotyczących próby odebrania dziecka z przedszkola przez osoby nieupoważnione nauczyciel niezwłocznie zawiadamia rodziców i policję.
- O zasadach przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola rodzice informowani są na pierwszym zebraniu organizowanym w nowym roku szkolnym.
ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 3
- Organami przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola,
- Rada Pedagogiczna,
- Rada Rodziców lub Rada Przedszkola (jeśli zostały utworzone)
- DYREKTOR PRZEDSZKOLA
Dyrektor przedszkola w szczególności:
- kieruje działalnością przedszkola i reprezentuje ją na zewnątrz,
- sprawuje nadzór pedagogiczny i dokonuje oceny pracy nauczycieli,
- sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjęte w ramach kompetencji stanowiących,
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola,
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych,
- współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,
- stwarza warunki do działania w placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń
i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola, - wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole.
- Dyrektor może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy dzieci w przypadkach określonych w statucie przedszkola. Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola,
- w przypadku nieprzestrzegania przepisów przez nauczycieli oraz uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, o których mowa w art.6 Karty Nauczyciela, podlegają karze wynikającej z Karty Nauczyciela (rozdział 10). Za uchybienia przeciwko porządkowi pracy, w rozumieniu art. 108 Kodeksu Pracy, wymierza się nauczycielom kary porządkowe zgodnie z Kodeksem Pracy.
- W stosunku do pracowników nie będących nauczycielami stosuje się kary wynikające z Kodeksu Pracy.
- Pracownikom, którzy przez wzorowe wypełnianie obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy i podnoszenie jej wydajności oraz jakości, mogą być przyznawane nagrody:
- dla nauczycieli określa Karta Nauczyciela (rozdział 6),
- dla pracowników nie będących nauczycielami Kodeks Pracy (rozdział V).
- szczegółowe kryteria przydzielania nagród określa regulamin obowiązujący w placówce.
- występowania z wnioskiem, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, związków zawodowych, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola.
- Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i rodzicami.
- Dyrektor przedszkola odpowiada za:
- proces wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczy,
- zgodność funkcjonowania przedszkola z przepisami prawa oświatowego i niniejszego statutu,
- bezpieczeństwo osób znajdujących się w obiekcie podczas godzin działalności przedszkola oraz stan sanitarny i ochrony przeciwpożarowej,
- celowe wykorzystywanie środków przeznaczonych na działalność przedszkola,
- zgodne z przepisami prowadzenie dokumentacji,
- bezpieczeństwo pieczęci i druków ścisłego zarachowania.
- W przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go wicedyrektor, a w przedszkolu, w którym nie utworzono stanowiska wicedyrektora - inny nauczyciel przedszkola, wyznaczony przez organ prowadzący.
- RADA PEDAGOGICZNA.
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących: kształcenia, wychowania i opieki.
- Radę Pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach: dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu. W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze) w związku z analizą pracy wychowawczo-dydaktycznej za półrocze, po zakończeniu rocznych zajęć przedszkola oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
- Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej, jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
- Dyrektor przedszkola opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia radzie pedagogicznej w terminie do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan.
- Dyrektor przedszkola w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
- wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, a w szczególności poprzez:
- diagnozę pracy przedszkola,
- planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
- prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad.
- Dyrektor przedszkola przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola.
- Wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor przedszkola przedstawia radzie pedagogicznej najpóźniej do 31 sierpnia każdego roku.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie rocznych planów pracy oraz dokonywanych zmian,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu (po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców),
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola,
- podejmowanie uchwał o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola,
- uchwalanie zmian w statucie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
- ustalanie sposobów wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy przedszkola, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć dydaktycznych,
- projekt planu finansowego przedszkola,
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych ważnych wyróżnień,
- propozycje dyrektora przedszkola w sprawie przydziału nauczycielom
- stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego,
- zaproponowane przez nauczycieli programy wychowania przedszkolnego, które po dopuszczeniu do użytku w przedszkolu wchodzą w skład zestawu programów wychowania przedszkolnego.
- Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust.3.7 niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
- Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt Statutu przedszkola albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie placówki. W sytuacji, gdy rada placówki nie została powołana, jej kompetencje, zgodnie z art.52, ust.2 ustawy o systemie oświaty, przejmuje Rada Pedagogiczna.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności (Załącznik Nr 1). Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Osoby biorące udział w zebraniach Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste dziecka lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
- RADA RODZICÓW
- W przedszkolu działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców dzieci (zgodnie z art.53 ustawy).
- W skład Rady Rodziców wchodzi co najmniej 5 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków przedszkola.
- W wyborach, o których mowa w pkt.2 jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców wychowanków przedszkola.
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności (Załącznik Nr 2), który nie może być sprzeczny ze Statutem przedszkola i określa w szczególności:
- wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady,
- szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad, o których mowa w ust.14, pkt.2-2a.
- Rady Rodziców mogą porozumiewać się ze sobą, ustalając zasady i zakres współpracy.
- Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów placówki, organu prowadzącego przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach placówki przedszkolnej.
- Do kompetencji Rady Rodziców należy:
- uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczego placówki oraz programu profilaktyki,
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania placówki,
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora placówki.
- W celu wspierania działalności statutowej przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin, o którym mowa w ust.14, pkt.3.
- Organy przedszkola pracują na rzecz placówki przyjmując zasadę nie ingerowania w swoje kompetencje oraz zasadę wzajemnej współpracy.
- Wszystkie organy mają możliwość podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych w ustawie o systemie oświaty i w Statucie przedszkola.
- Organy przedszkola zobowiązane są do wyjaśniania motywów podejmowanych decyzji, o ile zwróci się z takim wnioskiem drugi organ, w terminie 7 dni od daty podjęcia decyzji.
- Działalność opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczna organów przedszkola musi być zgodna z zasadami pedagogiki, przepisami prawa oraz winna się kierować ideą Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka oraz Konwencji Praw Dziecka.
- W celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy dotyczące przedszkola, placówka organizuje zebrania ogólne – na początku roku szkolnego, grupowe - nie mniej niż 2 razy w roku oraz w miarę potrzeb.
- Rodzice zobowiązani są do przestrzegania regulaminu obowiązującego w przedszkolu.
- Występujące w przedszkolu konflikty rozwiązywane będą w pierwszej kolejności na terenie placówki z udziałem dyrektora, który może wydać stosowną decyzję na piśmie. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej lub Rady Rodziców.
- W przypadku braku rozstrzygnięcia - sprawa powinna być przekazana do organu prowadzącego.
- Tryb rozstrzygania spraw spornych:
- w razie zaostrzenia konfliktu w placówce, zainteresowana strona powinna zostać pisemnie powiadomiona o decyzji dyrektora podczas rozmowy z nim (w czasie nieobecności listownie za zwrotnym potwierdzeniem odbioru),
- zainteresowana strona ma prawo do odwołania się od decyzji dyrektora z zachowaniem terminu odwołania w ciągu 14 dni od otrzymania na piśmie zawiadomienia o podjętej decyzji,
- odwołanie od decyzji dyrektora zainteresowanej strony następuje za pośrednictwem dyrektora przedszkola, po złożeniu pisemnego wniosku,
- jeśli rozmowy z dyrektorem nie przyniosą rozstrzygnięcia, dyrektor przedszkola jest zobowiązany w terminie 7 dni przekazać sprawę odwołania organowi prowadzącemu.
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 4
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
- Terminy przerw w pracy przedszkola ustala organ prowadzący.
§ 5
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25, z zastrzeżeniem ust.3-4.
- W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego przedszkole, liczba dzieci może być mniejsza.
- Liczba dzieci w oddziale przedszkola integracyjnego oraz w oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym powinna wynosić od 15 do 20, w tym 3 do 5 dzieci niepełnosprawnych.
- Zasady tworzenia oddziałów w przedszkolach organizujących zajęcia dla mniejszości narodowych lub grup etnicznych określają odrębne przepisy.
- Przedszkole posiada pomieszczenia i plac zabaw zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 6
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest przez nauczyciela na podstawie programu wychowania przedszkolnego, który:
- stanowi opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
- zawiera
- szczegółowe cele kształcenia i wychowania,
- treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
- sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości dzieci,
- metody przeprowadzania analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna),
- jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym.
- Tryb wyboru programu wychowania przedszkolnego:
- Program wychowania przedszkolnego dopuszcza do użytku w danym przedszkolu dyrektor przedszkola, odpowiednio na wniosek nauczyciela lub nauczycieli.
- Program wychowania przedszkolnego zaproponowany przez nauczyciela lub nauczycieli może być opracowany:
- samodzielnie przez nauczyciela,
- we współpracy z innymi nauczycielami,
- przez innego autora (autorów),
- przez innego autora (autorów) wraz z dokonanymi zmianami.
- Przed dopuszczeniem programu wychowania przedszkolnego do użytku w danym przedszkolu, dyrektor przedszkola może zasięgnąć opinii:
- nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje wymagane do pracy w przedszkolu,
- konsultanta lub doradcy metodycznego.
- Opinia, o której mowa w ust.1a, pkt.3 zawiera w szczególności ocenę zgodności programu z podstawą programową wychowania przedszkolnego i dostosowania programu do potrzeb i możliwości dzieci, dla których jest przeznaczony.
- Dyrektor przedszkola, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, dopuszcza do użytku w przedszkolu zaproponowany przez nauczyciela (nauczycieli) program wychowania przedszkolnego na dany rok szkolny.
- Dyrektor przedszkola podaje do publicznej wiadomości, do dnia 15 czerwca, zestaw programów wychowania przedszkolnego, który będzie obowiązywać od początku następnego roku szkolnego.
- Dopuszczone do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego, których rejestr prowadzi dyrektor przedszkola.
- Dyrektor przedszkola jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza może być prowadzona na podstawie programu autorskiego opracowanego przez nauczycieli przedszkola w ramach działalności innowacyjnej i eksperymentalnej (zatwierdzonego do realizacji na podstawie odrębnych przepisów).
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
- z dziećmi w wieku 3 - 4 lat – około 15 minut,
- z dziećmi w wieku 5 - 6 lat – około 30 minut.
- W przedszkolu mogą być organizowane zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
- Przedszkole może organizować działalność innowacyjną i eksperymentalną za zgodą rodziców. Organizację działalności innowacyjnej określają przepisy dotyczące rejestrowania i prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej.
- Dyrektor przedszkola stwarza warunki do działania w przedszkolu wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem jest działalność wychowawcza, dydaktyczna lub opiekuńcza.
§ 7
- Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola, pozytywnie zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną.
- W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
- czas pracy przedszkola i poszczególnych oddziałów,
- liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
- ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole,
- terminy przerw pracy przedszkola,
- liczbę dzieci zgłoszonych i przyjętych do przedszkola,
- kwalifikacje i stopień zawodowy nauczycieli.
§ 8
- Organizację pracy przedszkola w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola, na wniosek Rady Pedagogicznej.
- Ramowy rozkład dnia uwzględnia wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tegoż oddziału szczegółowy rozkład dnia uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci.
- W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym zaleca się następujące proporcje zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu, w rozliczeniu tygodniowym:
- co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela),
- co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku dzieci młodszych - jedną czwartą czasu ) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku, itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze, itd.),
- najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według programu wychowania przedszkolnego,
- pozostały czas - dwie piąte czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli czasu mieszczą się w szczególności czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne).
§ 9
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący i zatwierdzonych w arkuszu organizacji pracy przedszkola na dany rok szkolny.
- Dzienny czas pracy przedszkola ustalony jest w porozumieniu z organem prowadzącym na dany rok szkolny z uwzględnieniem potrzeb środowiska.
- Świadczenia udzielane przez przedszkole w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego realizowane są bezpłatnie w wymiarze 5 godzin dziennie.
- Nieodpłatna realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego w wymiarze 5 godzin dziennie odbywa się w godzinach: 8.00 - 13.00.
- Świadczenia udzielane przez przedszkole w zakresie przekraczającym realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, realizowane są w przedszkolu odpłatnie od poniedziałku do piątku w godz. 6.00 - 8.00 i 13.00 - 17.00.
- Świadczenia udzielane przez przedszkole w zakresie przekraczającym realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego obejmują:
- realizowanie zajęć w ramach programów własnych opracowanych przez przedszkole oraz innowacji pedagogicznych poszerzających podstawę programową, z wykorzystaniem metod uwzględniających szczególne uzdolnienia i zainteresowania dzieci,
- realizowanie zadań opiekuńczo-wychowawczych w zakresie:
- zapewnienia bezpiecznych warunków funkcjonowania dziecka podczas pobytu w przedszkolu oraz podczas realizacji zajęć terapeutycznych i profilaktycznych z udziałem nauczycieli specjalistów (logopeda, psycholog) oraz zajęć dodatkowych organizowanych na wniosek rodziców,
- prowadzenia zajęć relaksacyjno - wyciszających, uwzględniających metody obniżania i redukowania lęków oraz napięć u dzieci,
- adaptacji dzieci w środowisku przedszkolnym,
- organizowania gier i zabaw dydaktycznych, badawczych, ruchowych i tematycznych wspomagających rozwój umysłowy, ruchowy i emocjonalny dziecka,
- przygotowanie dzieci do udziału w przedszkolnych oraz lokalnych imprezach sportowych, artystycznych i okolicznościowych,
- realizowanie zajęć terapeutycznych i profilaktycznych zgodnie z indywidualnymi potrzebami dzieci.
- Godziny pracy przedszkola mogą ulec zmianie w zależności od potrzeb środowiska
- Zmian dokonuje się na podstawie projektów organizacyjnych i aneksów pozytywnie zaopiniowanych przez radę pedagogiczną i zatwierdzonych przez organ prowadzący.
- wszelkich zmianach organizacyjnych rodzice są na bieżąco informowani poprzez umieszczanie informacji na tablicy w „kąciku dla rodziców”, na stronie internetowej przedszkola i przedszkolnej podstronie BIP.
- W okresie letnim (lipiec, sierpień) przedszkole, pełniąc dyżur wakacyjny w terminie zgodnym z zatwierdzonym arkuszem organizacji przedszkola, przyjmuje dzieci uczęszczając do innych placówek przedszkolnych działających na terenie Radomia.
- Odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu składa się z dwóch części:
- koszt wyżywienia - miesięczna opłata za wyżywienie dziecka stanowi iloczyn wysokości kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie jednego dziecka oraz ilości dni kalendarzowych w danym miesiącu, w którym przedszkole jest otwarte,
- opłata miesięczna za świadczenia udzielane przez przedszkole w zakresie przekraczającym realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, która stanowi iloczyn opłaty za jedną godzinę udzielonego świadczenia oraz ilości godzin świadczeń, w których dziecko brało udział w danym miesiącu.
- Opłata za jedną godzinę udzielonych świadczeń w zakresie przekraczającym realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego wynosi
1,00 zł i pobierana jest za każdą rozpoczętą godzinę udzielania świadczeń, na których dziecko było obecne.
- uchylony
- Pobyt dziecka w przedszkolu kończy się w godzinie opuszczenia przez dziecko sali zabaw i odebrania go przez rodzica (prawnego opiekuna) lub innej osoby upoważnionej ( zgodnie z § 2, ust. 13, pkt 5 – 10 ).
- Nauczyciel oddziału, z którego odbierane jest dziecko z przedszkola - jest odpowiedzialny za udokumentowanie czasu jego odebrania w prowadzonej dokumentacji.
- Rodzice (opiekunowie prawni) w karcie zgłoszenia dziecka do przedszkola deklarują dzienną liczbę godzin, w których dziecko korzystać będzie ze świadczeń udzielanych przez przedszkole w zakresie przekraczającym realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Zakres świadczeń, ilość godzin udzielanych świadczeń oraz termin i sposób uiszczania opłat za udzielone świadczenia określa umowa cywilnoprawna zawarta pomiędzy dyrektorem przedszkola a rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka uczęszczającego do przedszkola.
- Wysokość opłaty miesięcznej, o której mowa w ust.4 niniejszego paragrafu ulega zmianie w przypadku:
- zmiany obowiązującej opłaty za jedną godzinę udzielonych świadczeń w zakresie przekraczającym realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
- zmiany przez dyrektora Przedszkola, w porozumieniu z organem prowadzącym, wysokości kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie.
- Opłata miesięczna w zmienionej wysokości obowiązuje od dnia jej wprowadzenia.
- Zmiana wysokości opłaty miesięcznej, o której mowa w ust.4 nie wymaga zmiany umowy cywilnoprawnej zawartej pomiędzy dyrektorem przedszkola a rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka uczęszczającego do przedszkola.
- Opłatę miesięczną rodzic ( opiekun prawny ) ponosi w czasie trwania całego roku szkolnego z wyłączeniem przerw w pracy przedszkola ustalonych na podstawie odrębnych przepisów.
- Wysokość kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie jednego dziecka ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Opłaty za świadczenia udzielane przez przedszkole w zakresie przekraczającym realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego ustala organ prowadzący.
- Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu przyjmowane są w formie gotówki w dni wyznaczone przez dyrektora placówki, jednak nie później niż do 10-go dnia każdego miesiąca (informacja o terminie umieszczana jest na tablicy informacyjnej i na stronie internetowej przedszkola), bądź przelewem na indywidualne numery rachunku bankowego”.
- Opłaty za korzystanie ze świadczeń udzielanych przez przedszkole są uiszczane przez rodziców z góry za każdy miesiąc, zwroty przysługujące rodzicom z dołu, po minionym, danym miesiącu.
- W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu zwrotowi podlega dzienna stawka żywieniowa za każdy dzień jego nieobecności.
- (uchylony)
- Pracownicy przedszkola korzystający z posiłków ponoszą opłatę za te posiłki w wysokości równej kosztom ich przygotowania ustalonym przez dyrektora przedszkola.
- Przedszkole, na prośbę rodziców, może organizować dodatkowe zajęcia prowadzone przez specjalistów (np.: zajęcia tańca nowoczesnego, nauka języka obcego, gimnastyka korekcyjna, itp. ...).
Zajęcia dodatkowe są organizowane poza czasem przeznaczonym na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, o którym mowa w §9, ust.3, pkt.12.
Zajęcia dodatkowe prowadzone są w przedszkolu w ramach pobierania od rodziców opłaty, o której mowa w § 9, ust. 4a.
Uczęszczanie dziecka na takie zajęcia zależy od dobrowolnej decyzji rodziców / prawnych opiekunów.
Terminy zajęć dodatkowych są podawane do wiadomości rodziców na pierwszym zebraniu ogólnym inaugurującym rok szkolny.
Płatne zajęcia dodatkowe mogą być organizowane tylko po godzinach pracy przedszkola.
- Zajęcia dodatkowe powinny być realizowane z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci i być dostępne dla każdego dziecka uczęszczającego do przedszkola.
- Za bezpieczeństwo dzieci uczęszczających na zajęcia dodatkowe organizowane w przedszkolu odpowiedzialny jest nauczyciel oddziału i osoba prowadząca zajęcia dodatkowe.
- Przedszkole organizuje naukę religii na życzenie rodziców (prawnych opiekunów), wyrażone na piśmie w formie oświadczenia - zgodnie z odrębnymi przepisami. W przypadku rezygnacji z udziału w tych zajęciach konieczne jest poinformowanie przedszkola w formie pisemnej - o zmianie decyzji.
- W przedszkolu organizuje się naukę religii dla grupy nie mniejszej niż 7 wychowanków danego oddziału. Dla mniejszej liczby wychowanków w grupie nauka religii organizowana jest w grupie międzyoddziałowej (nie mniejszej niż siedmioosobowej).
- Jeżeli w przedszkolu na naukę religii zgłosi się mniej niż siedmiu wychowanków, organ prowadzący przedszkole, w porozumieniu z właściwym kościołem lub związkiem wyznaniowym, organizuje naukę religii w grupie międzyprzedszkolnej lub w pozaprzedszkolnym punkcie katechetycznym.
- Nauka religii w przedszkolu organizowana jest nieodpłatnie.
- Te same zasady dotyczą innych związków wyznaniowych, a zorganizowanie zajęć należy do obowiązku dyrektora.
- Nauczanie religii odbywa się na podstawie programów opracowanych i zatwierdzonych przez właściwe władze kościołów i innych związków wyznaniowych i przedstawionych Ministrowi Edukacji Narodowej do wiadomości.
- Nauka religii w przedszkolu odbywa się w wymiarze dwóch zajęć przedszkolnych właściwych dla danego poziomu edukacji (jak w §6, ust.4).
- Dzieci nie uczęszczające na zajęcia religii w tym czasie mają zapewnioną opiekę nauczyciela.
- Uczestniczenie lub nie uczestniczenie w przedszkolnej nauce religii nie może być powodem dyskryminacji dziecka.
- W dni ustawowo wolne od pracy przedszkole jest nieczynne.
- (uchylony)
- Przed rozpoczęciem roku szkolnego dyrektor przedszkola pisemnie informuje rodziców (opiekunów prawnych ) o zakresie świadczeń udzielanych przez przedszkole, terminach i sposobie uiszczania opłat za udzielane świadczenia oraz sposobie przekazywania informacji o nieobecności dziecka w przedszkolu.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
§ 10
- W przedszkolu zatrudnia się dyrektora, wicedyrektora, nauczycieli, pracowników obsługi.
- Liczba etatów pedagogicznych, administracyjnych i obsługowych uzależniona jest od stopnia organizacyjnego, faktycznych potrzeb i możliwości finansowych placówki.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników przedszkola określają odrębne przepisy.
- Zadania pracowników pedagogicznych przedszkola:
- Wicedyrektor przedszkola odpowiedzialny jest za:
organizowanie i kontrolowanie pracy w przedszkolu w zakresie ustalonym przez dyrektora,
prowadzenie pracy opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej w wymiarze określonym odrębnymi przepisami,
zastępowanie dyrektora w czasie jego nieobecności.
- Nauczyciel prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za:
- bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych mu wychowanków,
- tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania.
- Nauczyciel dąży do pobudzania procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci, poprzez wykorzystanie własnej inicjatywy.
- Nauczyciel wspiera rozwój aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno - kulturalnej i przyrodniczej, wzbogaconej o zasób jego własnych doświadczeń.
- W pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciel współpracuje ze specjalistami służącymi pomocą w rozwiązywaniu problemów (psycholog, pedagog, lekarz).
- Nauczyciel prowadzi dokumentację swojej pracy zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora przedszkola, doradcy metodycznego i Rady Pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
- Zgodnie z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowego podejścia do dziecka, nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków i dostosowuje metody i formy pracy do jego możliwości.
- Nauczyciel współpracuje z rodzicami w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
- ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-edukacyjnych,
- włączenia ich w działalność przedszkola.
- Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem dziecka, troską o ich zdrowie, a także szanowaniem godności osobistej dziecka.
- Nauczyciel - opiekun stażu przydzielony jest przez dyrektora przedszkola nauczycielowi stażyście i nauczycielowi kontraktowemu odbywającemu staż wymagany w przypadku ubiegania się o awans zawodowy.
- Zadania opiekuna stażu:
- udzielanie nauczycielowi pomocy, w szczególności w przygotowaniu i realizacji w okresie stażu planu rozwoju zawodowego nauczyciela,
- opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego za okres stażu.
- Nauczyciel przed nawiązaniem stosunku pracy jest obowiązany przedstawić dyrektorowi przedszkola informację z Krajowego Rejestru Karnego.
- Nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, o których mowa w §13, ust.1a Statutu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Inni pracownicy przedszkola.
- Główny księgowy:
- odpowiada za prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
- prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prowadzi analizę wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych i innych będących w posiadaniu placówki,
- wykonuje kontrole finansowe w zakresie powierzonych obowiązków,
- prowadzi sprawy związane ze służbami pracowniczymi przedszkola.
- Starszy magazynier ( intendent ) odpowiedzialny jest za:
- załatwianie spraw związanych z utrzymaniem w stanie używalności pomieszczeń i sprzętu przedszkola,
- zaopatruje przedszkole w żywność, sprzęt, środki chemiczne,
- nadzoruje sporządzanie posiłków i przydzielanie porcji żywieniowych dzieciom i personelowi,
- sporządza jadłospis, prowadzi magazyn i dokumentację magazynową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Kucharka:
- punktualnie przyrządza zdrowe i higieniczne posiłki,
- przyjmuje produkty z magazynu, kwituje ich odbiór w raportach żywieniowych i dba o racjonalne ich zużycie, prowadzi magazyn podręczny,
- utrzymuje w należytym stanie powierzony sprzęt kuchenny, dba o czystość pomieszczeń kuchennych,
- bierze udział w ustalaniu jadłospisu.
- Pomoc kuchni:
- pomaga kucharce w przyrządzaniu posiłków,
- utrzymuje w należytej czystości pomieszczenia kuchenne, sprzęt i naczynia kuchenne.
- Pomoc nauczyciela:
- spełnia czynności opiekuńcze i obsługowe w stosunku do wychowanków polecone przez nauczyciela danego oddziału oraz inne wynikające z rozkładu czynności dzieci w ciągu dnia,
- utrzymuje czystość w przydzielonych pomieszczeniach.
- Opiekunka przedszkolna:
- zobowiązana jest utrzymywać czystość w przydzielonych pomieszczeniach i w stanie używalności sprzęt, pomoce i zabawki na sali,
- spełnia czynności obsługowe w stosunku do wychowanków zlecone przez nauczyciela danego oddziału oraz inne czynności wynikające z rozkładu czynności dzieci w ciągu dnia.
- Dozorca:
- strzeże mienie przedszkola,
- utrzymuje czystość na powierzonym jego opiece odcinku,
- dba o estetykę otoczenia przedszkola,
- wykonuje prace porządkowe na terenie ogrodu przedszkolnego.
- Kasjer:
- prowadzi kasę zgodnie z przepisami o gospodarce kasowej,
- właściwie przechowuje i zabezpiecza gotówkę, właściwie przechowuje czeki gotówkowe i rozrachunkowe oraz inne dokumenty kasowe,
- przyjmuje wpłaty od rodziców,
- prowadzi książkę druków ścisłego zarachowania,
- podejmuje i odprowadza gotówkę z banku zgodnie z ustawą budżetową.
- Konserwator:
- dba o stan urządzeń technicznych w przedszkolu,
- dokonuje bieżących napraw maszyn, sprzętu, urządzeń w przedszkolu.
- Praczka:
- odpowiedzialna jest za utrzymanie w czystości miejsca przeznaczonego
- do pracy (pralni),
- zobowiązana jest do prania bielizny i ubrań służbowych używanych w przedszkolu,
- wykonuje prace związane z doprowadzeniem pranej bielizny do stanu używalności.
- Palacz c.o.:
- dba o utrzymanie w przedszkolu odpowiedniej temperatury,
- utrzymuje w stanie używalności urządzenia ogrzewcze.
- Szczegółowy zakres obowiązków w/w pracowników, a także ich odpowiedzialność ustala dyrektor przedszkola w imiennych zakresach czynności.
§ 11
- W przedszkolu:
- liczącym co najmniej 6 oddziałów
lub
- posiadającym oddziały zlokalizowane w różnych miejscach
albo
- w którym co najmniej 2 oddziały pracują dłużej niż 10 godzin dziennie może być utworzone stanowisko wicedyrektora przedszkola.
- Dyrektor przedszkola, za zgodą organu prowadzącego, może utworzyć stanowisko wicedyrektora w innych przypadkach niż określone w ust.1, a także za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć inne stanowisko kierownicze.
- Obowiązki wicedyrektora określone są w §10, ust.4, pkt.1.
§ 12
- Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców (prawnych opiekunów).
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby nauczyciel (nauczyciele) opiekował się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
- Rodzice mają możliwość wpływania na dobór nauczyciela w oddziale przedszkolnym i w uzasadnionych przypadkach mogą wystąpić do dyrektora przedszkola z pisemnym wnioskiem o zmianę nauczyciela. Przeniesienie nauczyciela do innego oddziału nie może być karą dla nauczyciela, a jednocześnie dla wychowanków.
- Zadania przedszkola związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole:
- nauczyciel jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci od chwili przyjęcia ich od osoby przyprowadzającej do momentu przekazania go innej nauczycielce lub rodzicom (prawnym opiekunom),
- przez cały dzień pobytu w przedszkolu dzieci w grupie są pod opieką nauczyciela, który organizuje im zajęcia dydaktyczne, zabawy, prace zespołowe i indywidualne zajęcia dydaktyczno – wychowawcze zgodnie z programem i planem nauczania,
- nauczyciel zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym, stosując w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i p.poż. oraz o ruchu drogowym, przybliża je wychowankom i wdraża do ich przestrzegania,
- każdorazowo przed rozpoczęciem zajęć nauczyciel powinien skontrolować teren, salę, sprzęt, pomoce i inne narzędzia,
- nauczyciel przy organizowaniu zabaw i zajęć z dziećmi w czasie, kiedy jako pomoc używane są przedmioty ostre, mogące być przyczyną nieszczęśliwego wypadu (np.: nożyczki, łopatki, grabie, itp. ...) oraz w czasie wycieczek i spacerów winien zwracać szczególną uwagę na karność i dyscyplinę wśród dzieci,
- nauczyciel ma obowiązek dopilnować, by dzieci nie wchodziły do następujących pomieszczeń: kuchni, zmywalni, magazynów i innych, które mogą być zagrożeniem dla ich bezpieczeństwa,
- nauczyciel opuszcza oddział dzieci w momencie przyjścia drugiego nauczyciela, informując go o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków,
- nauczyciel może opuścić dzieci w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę upoważnionej osoby nad powierzonymi jej dziećmi,
- obowiązkiem nauczyciela jest obserwować, sumiennie nadzorować, nie pozostawiać dzieci bez opieki oraz udzielać natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna. Powiadomić dyrekcję oraz rodziców o zaistniałym wypadku lub o zaobserwowanych niepokojących symptomach (temperatura, złe samopoczucie, dziwne zachowanie dziecka),
- wycieczki i spacery poza teren powinny odbywać się przy udziale wymaganej liczby opiekunów, zgodnie z procedurą wycieczek i spacerów opracowaną przez Radę Pedagogiczną przedszkola.
- W przypadku nieobecności nauczyciela grupy (np. z powodu zwolnienia lekarskiego) dyrektor przedszkola może zlecić pracę wychowawczo–dydaktyczną i opiekuńczą innemu nauczycielowi w ramach zastępstwa lub połączyć oddział z innymi oddziałami.
- Przedszkole może organizować dla dzieci różne formy krajoznawstwa i turystyki. Organizację i program wycieczek dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
- Za organizację i bezpieczeństwo dzieci podczas wycieczek odpowiada obok dyrektora, kierownik wycieczki i opiekunowie.
- W czasie spacerów i pieszych wycieczek poza teren przedszkola nauczyciel powinien zapewnić dzieciom dodatkową opiekę. Na każde 15 dzieci powinien przypadać przynajmniej jeden opiekun.
- W wycieczce z wykorzystaniem środków lokomocji mogą brać udział dzieci których rodzice wyrazili zgodę na piśmie.
- Podczas wycieczki poza teren osiedla przy korzystaniu z miejskich środków lokomocji, zapewnia się opiekę jednej osoby dorosłej na 6 dzieci. Wycieczki miejskimi środkami lokomocji przewiduje się tylko dla dzieci pięcio i sześcioletnich.
- Nauczyciel zobowiązany jest sprawdzić stan ilościowy wychowanków przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu oraz po przybyciu do punktu docelowego.
- Sposób sprawowania opieki nad dziećmi poza przedszkolem określa procedura spacerów i wycieczek.
- Podczas wycieczek turystycznych organizowanych przez przedszkole rodzice mogą wspomagać nauczyciela jako dodatkowi opiekunowie.
- Wyjścia nauczyciela z grupą dzieci poza teren przedszkola odnotowane są w książce wyjść.
- Za bezpieczeństwo dzieci podczas imprez, uroczystości, festynów organizowanych przez przedszkole odpowiedzialni są obok dyrektora - nauczyciele. Po zakończonych występach dzieci odpowiedzialność za ich bezpieczeństwo, od chwili przywitania się z dzieckiem przejmują rodzice.
- Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt dzieci w ogrodzie.
- Nauczyciel sprawdza stan urządzeń i sprzętu w sali oraz placu zabaw przed zajęciami (wyjściem do ogrodu). Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w ogrodzie przedszkolnym określa Regulamin korzystania z placu zabaw należącego do przedszkola.
§ 12 a
- Rodzice zobowiązani są do przyprowadzania do przedszkola tylko zdrowego dziecka.
- W przedszkolu nie przewiduje się opieki lekarskiej, nie dokonuje się żadnych zabiegów lekarskich (poza udzieleniem pierwszej pomocy w nagłych wypadkach) i nie podaje się środków farmaceutycznych.
- W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, dyrektor lub nauczyciel informuje rodziców o stanie zdrowia dziecka, a rodzice zobowiązani są do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola z zaleceniem konieczności odbycia konsultacji lekarskiej.
- W sytuacjach nagłych, gdy stan zdrowia dziecka wymaga natychmiastowej interwencji lekarskiej wzywane jest pogotowie ratunkowe z równoczesnym zawiadomieniem rodziców dziecka. Dziecko zostaje powierzone opiece lekarskiej (np.: lekarzowi z karetki pogotowia ratunkowego) i do czasu pojawienia się rodziców pozostaje w obecności nauczyciela lub dyrektora.
- W przypadku stwierdzenia u dziecka choroby zakaźnej rodzice zobowiązani są do natychmiastowego poinformowania o tym fakcie dyrektora przedszkola lub nauczyciela grupy.
- Tryb postępowania w razie wypadku:
- W przypadku uszkodzenia ciała dziecka pierwszej pomocy przedmedycznej udziela nauczyciel w zakresie posiadanych umiejętności.
- Po udzieleniu pierwszej pomocy, jeśli zachodzi taka konieczność, nauczyciel wzywa pogotowie ratunkowe.
- Nauczyciel zawiadamia rodziców i dyrektora przedszkola o zaistniałym wypadku.
- Nauczyciel interesuje się stanem zdrowia dziecka.
- W przypadku dziecka z chorobą przewlekłą i koniecznością stałego podawania mu leków w przedszkolu, rodzice dziecka (przed przyjęciem do placówki) zobowiązani są do przedłożenia informacji na jaką chorobę dziecko choruje, jakie leki na zlecenie lekarza zażywa (nazwa leku, sposób dawkowania) oraz dołączenia zlecenia lekarskiego.
- W sytuacji, gdy stan zdrowia dziecka z chorobą przewlekłą wymaga podania leku lub wykonania innych prostych czynności (np.: kontroli poziomu cukru we krwi u dziecka chorego na cukrzycę; podania leku drogą wziewną dziecku choremu na astmę) - czynności te mogą być wykonywane przez nauczyciela lub rodzica dziecka.
- Nauczyciel w sytuacji z ust.8 musi wyrazić zgodę na wykonywanie opisanych czynności.
- Delegowanie przez rodziców uprawnień do wykonywania czynności związanych z opieką nad dzieckiem przewlekle chorym oraz zgoda nauczyciela i zobowiązanie do sprawowania opieki winny mieć formę umowy pisemnej pomiędzy rodzicami dziecka przewlekle chorego a nauczycielem.
§ 13
- Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i nauczania dzieci.
- Nauczyciel obowiązany jest:
- rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: wychowawczą, dydaktyczną i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieci w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
- wspierać każde dziecko w jego rozwoju,
- dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego,
- dbać o kształtowanie u dzieci postaw moralnych zgodnie z ideą pokoju, przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
- Zadania nauczyciela:
- współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zagadnień wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania rzetelnych informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialność nauczyciela za jej jakość,
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji:
- obserwacja dzieci jest dokumentowana w sposób wybrany przez nauczyciela,
- nauczyciel prowadzi i dokumentuje pracę indywidualną wg opracowanego przez siebie programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka,
- współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną – w porozumieniu
i za zgodą rodziców (prawnych opiekunów).
- Nauczyciel prowadzi obserwacje pedagogiczne, o których mowa w ust.2 mając na celu poznanie możliwości i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci:
- dokumentuje indywidualny rozwój dziecka we wszystkich sferach aktywności,
- prowadzi i dokumentuje pracę wychowawczo – kompensacyjną w oparciu o zestaw zabaw, ćwiczeń i zadań stymulujących rozwój poszczególnych funkcji, dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka oraz stosując zasadę stopniowania trudności.
- Z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej nauczyciele przeprowadzają analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).
- Celem takiej analizy jest zgromadzenie informacji, które mogą pomóc:
- rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb wspomagać,
- nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej, a w przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - zespołowi nauczycieli i specjalistów przy opracowywaniu lub modyfikowaniu indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego,
- pracownikom poradni psychologiczno – pedagogicznej przeprowadzającym, w razie potrzeby związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, pogłębioną diagnozę dziecka.
- Przedszkole wydaje rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym, informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej na podstawie dokumentacji prowadzonych obserwacji pedagogicznych.
- Informację wydaje się w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej i na określonym przez MEN druku
- Rodzice mają prawo do:
- znajomości zadań wynikających z planu rocznego przedszkola i planów miesięcznych w danym oddziale,
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola– dyrektorowi przedszkola, organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny i organowi prowadzącemu.
- Nauczyciel (nauczyciele) prowadzący oddział organizuje zebrania grupowe z rodzicami co najmniej dwa razy w roku szkolnym. Spotkania indywidualne z rodzicami wychowanków są organizowane w zależności od potrzeb - na bieżąco.
- Przedszkole umożliwia rodzicom uczestnictwo w codziennym życiu placówki poprzez:
- zajęcia otwarte dla rodziców,
- współuczestnictwo w przygotowywaniu imprez i uroczystości przedszkolnych, wycieczek, itp.
3)
- W trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze nauczyciele:
- systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu; zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do procesu nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności w niej określonych,
- informują rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie one natrafiają,
- zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola, np.: wspólnie organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci.
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
§ 14
- Wychowaniem przedszkolnym obejmuje się dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat, z zastrzeżeniem ust. 1c”. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat”.
- Rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej jednak niż o jeden rok w przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolne go podejmuje dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jednak odroczenie obowiązku szkolnego może nastąpić wyłącznie na wniosek zainteresowanych rodziców dziecka.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach, do przedszkola może być przyjęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
- Szczególnym przypadkiem w odniesieniu do pkt.1c może być:
- niemożność zapewnienia dziecku całodobowej opieki,
- sytuacja rodzinna np.: dziecko z rodziny patologicznej, śmierć matki, itp.
- sytuacja materialna np.: matka jest zmuszona podjąć pracę,
- szybszy niż przeciętny rozwój psychiczny i fizyczny dziecka,
- sytuacja, w której rodzeństwo dziecka uczęszcza do przedszkola.
- Dziecko w wieku 5 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie w przedszkolu, oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej lub w innej formie wychowania przedszkolnego.
- Obowiązek, o którym mowa w ust. 2 rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 5 lat. W przypadku dziecka, o którym mowa w ust. 1a obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpocznie spełnianie obowiązku szkolnego.
- Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi, o którym mowa w ust. 2 są zobowiązani do:
- dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola, oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej lub innej formy wychowania przedszkolnego,
- zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia,
- informowania, w terminie do dnia 30 września każdego roku, dyrektora szkoły podstawowej, w obrębie której dziecko mieszka, o realizacji tego obowiązku,
- zapewnienia dziecku warunków nauki określonych w zezwoleniu dyrektora - w przypadku dziecka realizującego obowiązek poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego”.
- Dyrektor przedszkola jest zobowiązany powiadomić dyrektora szkoły podstawowej w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku, o którym mowa w §14, ust.2 w przedszkolu oraz o zmianach w tym zakresie.
- W przedszkolu może być organizowane indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne.
- Indywidualne przygotowanie przedszkolne organizuje dyrektor przedszkola na czas określony, wskazany w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, w sposób zapewniający wykonanie zaleceń określonych w orzeczeniu wydanym przez zespół orzekający działający w poradni psychologiczno – pedagogicznej.
- Dyrektor przedszkola, w uzgodnieniu z organem prowadzącym przedszkole, ustala zakres, miejsce i czas prowadzenia zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego, które są prowadzone z dzieckiem przez jednego lub dwóch nauczycieli.
- W uzasadnionych przypadkach dyrektor może powierzyć prowadzenie zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego nauczycielowi zatrudnionemu w innym przedszkolu.
- W indywidualnym przygotowaniu przedszkolnym realizuje się treści wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka.
- Dyrektor, na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego, może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, stosownie do możliwości psychofizycznych dziecka oraz warunków w miejscu, w którym są organizowane zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego.
- Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego realizowanych z dzieckiem wynosi od 4 do 6 godzin w ciągu co najmniej 2 dni.
- Dyrektor może ustalić tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego wyższy niż maksymalny wymiar określony w ust.2d, pkt.4
- W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia dziecka dyrektor może ustalić, na wniosek rodziców, tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego niższy niż minimalny wymiar określony w ust. 2d, pkt.4 - z uwzględnieniem konieczności realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego przez dziecko.
- Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego są prowadzone przez nauczyciela lub nauczycieli w indywidualnym i bezpośrednim kontakcie z dzieckiem.
- Dzieciom objętym indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, w celu ich integracji ze środowiskiem i zapewnienia im pełnego osobowego rozwoju, dyrektor, w miarę posiadanych możliwości, z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu oraz aktualnego stanu zdrowia dziecka, organizuje różne formy uczestniczenia dziecka w życiu przedszkola.
- Dyrektor w szczególności umożliwia udział w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, uroczystościach i imprezach przedszkolnych.
- Na wniosek rodziców i na podstawie dołączonego do wniosku zaświadczenia lekarskiego, z którego wynika, że stan zdrowia dziecka umożliwia uczęszczanie do przedszkola, dyrektor zaprzestaje organizacji indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz powiadamia o tym poradnię, w której działa zespół, który wydał orzeczenie, i organ prowadzący przedszkole.
- Dzieci podlegają dobrowolnemu ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków.
- Firmę ubezpieczeniową oraz warunki ubezpieczenia wybierają rodzice spośród ofert przedstawionych na pierwszym ogólnym zebraniu rodziców w danym roku szkolnym.
- Koszt ubezpieczenia ponoszą rodzice.
- (uchylony)
- Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności wykorzystując system elektronicznej rekrutacji do przedszkoli prowadzonych przez Miasto Radom.
- Podstawowa rekrutacja do przedszkola odbywa się raz w roku; w trakcie roku szkolnego dzieci przyjmowane są do przedszkola decyzją dyrektora.
- Podstawowe postępowanie rekrutacyjne do przedszkola przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora przedszkola, który wyznacza przewodniczącego komisji rekrutacyjnej.
- W pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci uczęszczające do przedszkola w poprzednim roku szkolnym.
- Podstawą zapisania dziecka do przedszkola na kolejny rok szkolny na zasadzie kontynuacji jest złożenie w placówce, do której dziecko uczęszcza wypełnionego „Formularza potwierdzenia woli kontynuacji uczęszczania dziecka do przedszkola” (w terminie 7dni poprzedzających termin rozpoczęcia postępowania rekrutacyjnego, określonego przez organ prowadzący przedszkole).
- „Formularz potwierdzenia woli kontynuacji uczęszczania dziecka do przedszkola” można otrzymać w przedszkolu, wypełnić, podpisać i złożyć u dyrektora placówki.
- Rekrutacja dzieci zapisanych do przedszkola po raz pierwszy oraz dzieci zmieniających przedszkole:
- Rodzice wypełniają „Wniosek zgłoszenia dziecka do przedszkola” zamieszczony na stronie internetowej.
- We „Wniosku zgłoszenia dziecka do przedszkola” rodzice wymieniają preferencyjne przedszkola.
- W procesie rekrutacji biorą udział tylko te dzieci, których „Wniosek zgłoszenia dziecka do przedszkola” zostanie wypełniony w wersji elektronicznej lub papierowej oraz dostarczony w formie papierowej z podpisem rodziców do „przedszkola pierwszego wyboru”.
- Rekrutacja dzieci do przedszkola odbywa się w sposób automatyczny na podstawie kryteriów naboru – podstawowych i dodatkowych.
- W przypadku większej liczby kandydatów zamieszkałych na terenie Gminy Radom w postępowaniu rekrutacyjnym brane są pod uwagę łącznie kryteria podstawowe:
- wielodzietność rodziny kandydata,
- niepełnosprawność kandydata,
- niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
- niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
- niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
- samotne wychowywanie kandydata w rodzinie,
- objęcie pieczą zastępczą.
- W postępowaniu rekrutacyjnym kryteria dodatkowe oraz dokumenty niezbędne do potwierdzenia tych kryteriów określa organ prowadzący przedszkole.
- Kryteria dodatkowe umieszczone są we „Wniosku zgłoszenia dziecka do przedszkola”.
- W terminach określonych przez organ prowadzący:
- Komisja rekrutacyjna ogłasza wyniki rekrutacji – listę dzieci, które zostały zakwalifikowane do przedszkola.
- Rodzice na piśmie potwierdzają wolę zapisania dziecka do przedszkola wskazanego w wyniku elektronicznej rekrutacji oraz zobowiązani są do podpisania umowy o świadczenie usług. Niepodpisanie umowy przez rodziców z dyrektorem placówki w wyznaczonym terminie jest równoznaczne z rezygnacją z miejsca w przedszkolu.
- Rodzice dziecka, które zostało zakwalifikowane do innego przedszkola niż „przedszkole pierwszego wyboru”, jeżeli będą akceptować zarezerwowane miejsce, zobowiązani są odebrać „Wniosek zgłoszenia dziecka do przedszkola” (wersję papierową) z przedszkola „pierwszego wyboru” i złożyć go w przedszkolu wskazanym przez system elektroniczny.
- Komisja rekrutacyjna podaje do publicznej wiadomości listy dzieci przyjętych do przedszkola.
- W przypadku wolnych miejsc prowadzony jest II etap rekrutacji uzupełniającej z kryteriami i na zasadach ustalonych do I etapu rekrutacji podstawowej.
- Na podanej stronie internetowej publikowane będą na bieżąco informacje dotyczące wolnych miejsc w przedszkolach z uwzględnieniem podziału na grupy wiekowe.
- Osoby niebędące obywatelami polskimi są przyjmowane do przedszkola oraz korzystają z nauki i opieki na warunkach i w trybie dotyczących obywateli polskich.
- Tryb odwołania od decyzji komisji rekrutacyjnej:
- Data podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych rozpoczyna procedurę odwoławczą.
- Rodzice /opiekunowie prawni kandydata, który nie został przyjęty do przedszkola, w terminie 7 dni od upublicznienia list może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia dziecka do przedszkola.
- Komisja rekrutacyjna w terminie 5 dni od dnia złożenia wniosku przez rodzica/opiekuna prawnego kandydata podaje przyczyny odmowy przyjęcia oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym
- Rodzice/opiekunowie prawni kandydata w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia mogą złożyć odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej do dyrektora przedszkola.
- Dyrektor rozpatruje odwołanie w terminie 7 dni od daty jego złożenia i powiadamia rodzica/opiekuna prawnego kandydata o rozstrzygnięciu.
- Rodzice/opiekunowie prawni mogą złożyć skargę na decyzję dyrektora do sądu administracyjnego.
- W przypadku, gdy liczba dzieci nie przekracza ilości miejsc w przedszkolu(według orzeczenia organizacyjnego) przyjmowane są wszystkie dzieci wg kart zgłoszonych do przedszkola.
- Oddziały dzieci przedszkolnych, realizujących obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolach lokalizuje się w budynkach szkolnych wskazanych przez organ prowadzący przedszkole.
- Dyrektorowi przedszkola, w celu umożliwienia sprawowania bezpośredniego nadzoru nad oddziałem zlokalizowanym w budynku szkolnym, zapewnia się możliwość korzystania z gabinetu w w/w budynku oraz telefonu w sali zajmowanej przez oddział przedszkolny.
- Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz poszanowania jego godności osobistej,
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo-dydaktycznym przez wszystkich pracowników przedszkola,
- poszanowania jego tożsamości, prywatności i godności,
- stworzenia warunków pobytu w przedszkolu zapewniających dzieciom bezpieczeństwo (podczas zajęć, zabaw, spacerów i wycieczek –na terenie przedszkola i poza nim).
- Dziecko w przedszkolu ma obowiązek:
- podporządkowania się obowiązującym w grupie normom i zasadom współżycia społecznego,
- szanowania wytworów innych dzieci,
- przestrzegania zasad higieny osobistej,
- szanowania godności rówieśników i dorosłych,
- wykonywania czynności samoobsługowych i porządkowych w miarę swoich możliwości,
- podporządkowania się nakazom dotyczącym bezpieczeństwa podczas pobytu w przedszkolu, w ogrodzie, podczas spacerów i wycieczek.
- Dzieciom uczęszczającym do przedszkola przysługuje prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- wychowania i uczenia się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa,
- spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje,
- zabawy i wyboru partnera zabawy,
- aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymywania w tym pomocy,
- rozwijania indywidualnego potencjału z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości rozwojowych.
- W przedszkolu dziecko ma zapewnioną realizację zasad:
- zasada dobra dziecka – wszystkie działania podejmowane są w najlepiej pojętym interesie dziecka,
- zasada równości – wszystkie dzieci mają być traktowane w sposób równy wobec prawa.
11.
- W szczególnych przypadkach nieprzestrzegania praw dziecka należy skierować wniosek o wszczęcie postępowania do Komisji Dyscyplinarnej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- W przypadku nieprzestrzegania praw dziecka nauczyciel mianowany podlega stosownym karom zgodnie z art.75-85 ustawy Karta Nauczyciela. W przypadku nauczycieli niemianowanych i pracowników nie będących nauczycielami stosuje się kary przewidziane art.108-113 Kodeksu Pracy.
- Dziecko może być skreślone z listy dzieci przyjętych do przedszkola na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej w przypadku:
- zalegania przez rodzica/ opiekuna prawnego z opłatą za świadczenia udzielane przez przedszkole za okres jednego miesiąca,
- nieuzasadnionej absencji dziecka w przedszkolu przez okres co najmniej 14 dni kalendarzowych (wskazanie przyczyny powinno nastąpić w formie pisemnej nie później niż w siódmym dniu nieobecności dziecka),
- decyzji lekarskich lub innych specjalistów (psychologa, pedagoga i innych) o niemożliwości funkcjonowania w grupie rówieśniczej ze względu na stan zdrowia, konieczność zapewnienia bezpieczeństwa w przedszkolu innym dzieciom,
- gdy do dyrektora przedszkola wpływają skargi rodziców o zagrożeniu dziecka ze strony drugiego dziecka, a rozmowy z rodzicami nie przynoszą pożądanych efektów wychowawczych.
- Skreślenie dziecka z listy dzieci przyjętych do przedszkola następuje po jednomiesięcznym okresie wypowiedzenia.
- Tryb skreślania dziecka z listy wychowanków:
- Skreślanie dziecka z listy wychowanków uczęszczających do przedszkola może nastąpić poprzez podjęcie uchwały przez Radę Pedagogiczną na podstawie tylko i wyłącznie prowadzonej dokumentacji.
- Rodzice bądź prawni opiekunowie dziecka winni być podczas rozmowy z dyrektorem powiadomieni o zamiarze skreślenia z listy przedszkolaków w terminie 2 tygodni przed podjęciem powyższej decyzji.
- W przypadku braku kontaktu osobistego z rodzicami lub prawnymi opiekunami zawiadomienie o zamiarze skreślenia dziecka - wysyła się pocztą, za zwrotnym poświadczeniem odbioru.
- Rada Pedagogiczna podejmuje uchwałę o skreśleniu wychowanka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola.
- Rodzice lub prawni opiekunowie otrzymują pisemne zawiadomienie na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej z jednoczesnym powiadomieniem do kogo, w jakim terminie mogą odwołać się od w/w decyzji.
- Rodzice lub prawni opiekunowie mogą odwołać się do Kuratorium Oświaty w Warszawie, Delegatura w Radomiu w ciągu czternastu dni od chwili otrzymania pisma, o którym mowa w §14, ust.14, pkt.5.
- Decyzja Kuratora Oświaty jest ostateczna.
- Rodzice mogą wypowiedzieć umowę za jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia, złożonym w formie pisemnej.
- Tryb składania skarg i wniosków:
- Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, a także ustnie do protokołu.
- W przypadku zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie, przyjmujący zgłoszenie sporządza protokoł, który podpisują wnoszący skargę i przyjmujący skargę.
- W protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię i nazwisko oraz adres zgłaszającego i zwięzły opis treści sprawy.
- Przyjmujący skargi i wnioski potwierdza złożenie skargi lub wniosku, jeżeli zażąda tego wnoszący.
- Skargi i wnioski nie zawierające imienia i nazwiska oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpatrzenia.
- Szczegółowe zasady rozpatrywania skarg i wniosków określają odrębne przepisy.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 15
- Przedszkole posługuje się pieczątką o następującej treści:
PRZEDSZKOLE PUBLICZNE Nr 2
w Radomiu, ul. Jasińskiego 4
tel: 360 63 80
Osiedle XV-Lecia
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami i wytycznymi władz oświatowych i organu prowadzącego.
- Dokumentację gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
- W przedszkolu może być prowadzona działalność gospodarcza zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Przedszkole może ulec likwidacji na mocy uchwały organu prowadzącego.
- (uchylony)
- Statut może ulec zmianie na wniosek organów wymienionych w §3, ust.1 niniejszego Statutu w obecności i uchwałą co najmniej połowy członków Rady Pedagogicznej.
- Regulaminy działalności uchwalane przez organy przedszkola nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego Statutu.
- Niniejszy Statut został uchwalony przez Radę Pedagogiczną Przedszkola Publicznego Nr 2 w Radomiu uchwałą z dnia 26.06.2000r.
Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
- Zmiany do niniejszego Statutu zostały wprowadzone uchwałą Rady Pedagogicznej Przedszkola Publicznego Nr 2 w Radomiu
Nr 6/2001 z dnia 11.12.2001r; Nr 2/2002 z dnia 09.10.2002r;
Nr 4/2006/2007 z dnia 21.06.2007r. Nr 6/2006/2007 z dnia 28.08.2007r;
Nr 3/2008/2009 z dnia 15.12.2008r. Nr 4/2008/2009 z dnia 15.06.2009r;
Nr 2/2009/2010 z dnia 15.02.2010r. Nr 2/2010/2011 z dnia 07.12.2010r,
Nr 3/2010/2011 z dnia 10.03.2011r. Nr 2/2011/2012 z dnia 25.08.2012r,
Nr 2/2012/2013 z dnia 27.08.2012r. Nr 2/2013/2014 z dnia 28.08.2013r.
Nr 4/2013/2014 z dnia 26.02.2014r. Nr 2/2014/2015 z dnia 15.09.2014r.
Nr 2/2015/2016 z dnia 14.09.2015r.
- Statut - tekst jednolity - wchodzi w życie z dniem 14 września 2015r. z mocą obowiązującą od dnia 01 września 2015r.