Uchwała nr 813
Druk Nr 843
Uchwała Nr 813/2006
Rady Miejskiej w Radomiu
z dnia 24.04.2006 r.
w sprawie : utworzenia Technikum na podbudowie programowej gimnazjum
w Radomiu ul. Grzecznarowskiego 2
Na podstawie art. 7 ust.1 pkt 8, art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr. 142 poz 1591 z póź. zm.), art. 58 ust 1 i 6 ustawy
z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz.U. tekst jednolity z 2004 r. Nr. 256 poz
2572 ), art. 21 ust.1 pkt 2, ust.2 ustawy o finansach publicznych ( tekst jednolity Dz. U
z 2005 r. Nr 249 poz 2104 z póź. zm. ) uchwala się co następuje:
§ 1
Z dniem 1.09.2006 r. tworzy się jednostkę budżetową o nazwie Technikum na podbudowie
programowej gimnazjum w Radomiu ul. Grzecznarowskiego 2 zwane dalej szkołą. Technikum
włącza się w skład Zespołu Szkół Zawodowych im. mjr. H. Dobrzańskiego „Hubala”
w Radomiu ul. Grzecznarowskiego 2.
§ 2
Szkole nadaje się akt założycielski stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 3
Szkole nadaje się statut stanowiący załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 4
Szkoła będzie prowadzić gospodarkę finansową na zasadach określonych dla jednostek
budżetowych.
§ 5
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Radomia.
§ 6
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Tadeusz Henryk Derlatka
Załącznik nr.1
do Uchwały Rady Miejskiej w Radomiu
Nr 813/2006 z dnia 24.04.2006r.
AKT ZAŁOŻYCIELSKI
Na podstawie art. 7 ust.1 pkt 8 oraz art. 18 ust. 2 pkt 9 lit h ustawy
z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz 1591 z póź. zm., art. 58 ust 1 i 6 ustawy o systemie oświaty ( Dz. U. z 1996 r. Nr 67 poz 329 z póź. zm. ) oraz Uchwały Nr 813/2006 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 274.04.2006r. w sprawie utworzenia Technikum na podbudowie programowej gimnazjum w Radomiu ul. Grzecznarowskiego 2
z a k ł a d a s i ę
z dniem 1 września 2004 r.
szkołę ponadgimnazjalną o nazwie
T E C H N I K U M
o 4 letnim okresie nauczania
z siedzibą w Radomiu przy ul. Grzecznarowskiego 2
Załącznik Nr 2
do Uchwały Rady Miejskiej Nr 813/2006
z dnia 24.04.2006r.
Statut Technikum
§ 1
1. Technikum wchodzące w skład Zespołu Szkół Zawodowych im. mjr. H. Dobrzańskiego „Hubala” zwane dalej „Technikum”, ma swoją siedzibę w Radomiu przy ul. Grzecznarowskiego 2
2. Organem prowadzącym jest Gmina Miasta Radomia.
3.Organem nadzorującym jest Mazowiecki Kurator Oświaty.
4. Nazwa Technikum wchodzącego w skład Zespołu Szkół składa się
z nazwy zespołu i nazwy technikum.
5. Nazwa Technikum używana jest w pełnym brzmieniu.
Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
§ 2
Cele i zadania Technikum
1. Cele i zadania Technikum :
Zapewnia uczniom i słuchaczom możliwość zdobycia zawodu, pełnego rozwoju umysłowego, emocjonalnego i fizycznego w zgodzie z ich potrzebami i możliwościami,
Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa dojrzałości,
Umożliwia absolwentom dokonania świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywania zawodu,
Ponadto Technikum zapewnia:
dochodzenie do zrozumienia, a nie tylko pamięciowego opanowania przekazywanych treści,
rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności ( przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, czasowych, przestrzennych itp. ),
traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego zrozumienia świata, ludzi i siebie,
poszanowanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego,
zdobywanie umiejętności planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią odpowiedzialności,
zdobywanie umiejętności skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia i uwzględniania poglądów innych ludzi, poprawnego posługiwania się językiem ojczystym,
zdobywanie umiejętności efektywnego współdziałania w zespole, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania na gruncie zachowania obowiązujących norm,
zdobywanie umiejętności rozwiązywania problemów w twórczy sposób, poszukiwania porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, efektywnego posługiwania się technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi,
zdobywanie umiejętności odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków,
rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań.
Technikum kształtuje środowisko wychowawcze, sprzyjające realizowaniu celów i zasad zawartych w Programie Wychowawczym, sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły, udziela uczniom podstawowej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Program wychowawczy Technikum i program profilaktyki, dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska, uchwalany przez radę pedagogiczną, po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego , określa dyrektor Technikum.
Obowiązujące w Technikum programy nauczania, program wychowawczy i program profilaktyki powinny stanowić spójną całość.
Technikum kształci w następujących kierunkach:
technik usług fryzjerskich
Sposób wykonywania zadań Technikum, z uwzględnieniem wspomagania ucznia i słuchacza w jego wszechstronnym rozwoju i tworzenia pozytywnie oddziaływującego środowiska wychowawczego, określa dyrektor.
Zadania nauczycieli i innych pracowników Technikum, a także zespołów nauczycielskich, w tym zespołów wychowawczych, zespołów przedmiotowych lub innych zespołów problemowo-zadaniowych utworzonych przez dyrektora Technikum określa dyrektor szkoły.
Zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania uczniów.
Wewnatrzszkolny system oceniania pełni funkcje informacyjną polegającą na dostarczaniu informacji o postępach ucznia. Ocenianie wewnątrzszkone osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających podstawę programową oraz formułowaniu oceny. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu: poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie, pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju, motywowanie ucznia do dalszej pracy, dostarczanie rodzicom i nauczycielom bieżącej informacji o postępach, trudnościach w uczeniu się oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia, umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.
Wymagania edukacyjne:
Stopień celujący - otrzymuje uczeń, który posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych, proponuje nietypowe rozwiązania, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania.
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń który opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania, sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązania zadań i problemów w nowych sytuacjach.
Stopień dobry - otrzymuje uczeń, który nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach programowych oraz poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne.
Stopień dostateczny - otrzymuje uczeń który, opanował wiadomości umiejętności na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej oraz rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe o średnim stopniu trudności.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który ma braki w opanowaniu podstaw programowych, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki oraz rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe przy pomocy nauczyciela.
Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawach przedmiotu, ale braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu oraz nie jest w stanie rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela.
Bieżące ocenianie odbywa się według sposobów i norm zawartych w przedmiotowych systemach oceniania, a sródroczne i końcoworoczne wg skali opracowanej przez radę pedagogiczną.
Zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, obniżania wymagań edukacyjnych, zwalniania uczniów z zajęć wychowania fizycznego oraz sposoby powiadamiania uczniów i rodziców o efektach pracy uczniów, zasady ustalania ocen z zachowania zostaną opracowane przez dyrektora szkoły.
Zasady przeprowadzania egzaminów poprawkowych, sprawdzających i klasyfikacyjnych określają odrębne przepisy
Technikum może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Zajęcia dodatkowe dla uczniów i słuchaczy Technikum, z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych, prowadzone są w zależności od potrzeb i możliwości w tym zakresie.
Technikum zapewnia opiekę i pomoc uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie, w tym pomoc materialna, w miarę posiadanych środków.
11. Wewnątrzszkolny system doradztwa, zasady współdziałania Technikum
z instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną
pomoc uczniom, słuchaczom i rodzicom, a także formy współdziałania
z rodzicami określa dyrektor szkoły.
§ 3
Organy Technikum
1. Organami Technikum są:
dyrektor
rada pedagogiczna
samorząd uczniowski
rada szkoły lub rada rodziców jeżeli zostały utworzone.
Ad. a. Kompetencje dyrektora szkoły:
kieruje działalnością szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
sprawuje nadzór pedagogiczny nad nauczycielami zatrudnionymi w szkole,
sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego ich rozwoju,
realizuje uchwały rady szkoły oraz rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,
dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez radę szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,
wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,
współdziała ze szkołami wyższymi, oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych, odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminów przeprowadzanych w szkole,
może w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów zgodnie z odrębnymi przepisami. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego lub rady słuchaczy,
jest kierownikiem zakładu dla nauczycieli zatrudnionych w szkole i pracowników nie będących nauczycielami,
w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą szkoły , radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim lub radą słuchaczy,
w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę i po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty oraz opinii odpowiednio wojewódzkiej lub powiatowej rady zatrudnienia ustala kierunki, w których kształci szkoła,
wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa, o wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
w przypadku nieobecności dyrektora szkoły zastępuje go wicedyrektor.
Ad. b. Kompetencje rady pedagogicznej:
Kompetencje stanowiące:
zatwierdzanie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu przez radę szkoły,
podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole, po zaopiniowaniu przez radę szkoły,
ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
Kompetencje opiniujące:
opiniuje organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych,
opiniuje projekt planu finansowego szkoły,
opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
opiniuje propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Rada pedagogiczna przygotowuje projekt zmian w statucie szkoły
i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły.
Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela
ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole.
Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
Ad. c. Samorząd Uczniowski
w szkole działa samorząd uczniowski będący społecznym organem szkoły,
samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły,
zasady wybierania i działania samorządu uczniowskiego określa regulamin samorządu uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym, organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów,
samorząd ma prawo do przedstawiania radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wniosków i opinii dotyczących wszystkich spraw związanych z działalnością szkoły w szczególności dotyczących podstawowych praw ucznia:
prawo do zapoznania się z programem nauczania , z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością zaspokajania własnych zainteresowań, prawo do redagowania i wydawania szkolnej gazety,
prawo organizowania działalności kulturalnej, sportowej i rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem szkoły,
samorząd ma prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu uczniowskiego,
Ad. d. Rada Rodziców
w szkole działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów,
zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów tej szkoły,
rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły,
rada rodziców może występować do organu prowadzącego szkołę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, do dyrektora, rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,
- rada rodziców może , w celu wspierania działalności statutowej szkoły gromadzić fundusze z dobrowolnych składek i innych źródeł, zasady wydatkowania funduszy określają odrębne przepisy.
2. Zasady współdziałania między organami szkoły oraz sposoby rozwiązywania
sporów.
wszystkie organy szkoły współpracują w duchu porozumienia, tolerancji i wzajemnego szacunku, umożliwiają swobodne działanie i podejmowanie decyzji w granicach swoich kompetencji,
rodzice i uczniowie przedstawiają wnioski i opinie organom szkoły poprzez swoje reprezentacje: radę rodziców, radę słuchaczy, samorząd uczniowski,
wnioski i opinie są rozpatrywane na najbliższych posiedzeniach plenarnych zainteresowanych organów, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach wymagających podjęcia szybkich decyzji w ciągu 7 dni,
wszystkie organy szkoły zobowiązane są do wzajemnego informowania się o podjętych lub planowanych działaniach i decyzjach w terminie 14 dni od daty ich podjęcia, w przypadku sytuacji konfliktowych, każdy z organów szkoły ma możliwość dochodzenia swoich racji:
w przypadku konfliktu rada pedagogiczna - samorząd uczniowski - stroną rozstrzygającą jest dyrektor szkoły,
w przypadku konfliktu rada pedagogiczna - dyrektor - stroną rozstrzygającą jest organ prowadzący szkołę,
c) w przypadku konfliktów personalnych pracowników szkoły mediatorem jest dyrektor, który zasięga opinii związków zawodowych.
§ 4
Organizacja Technikum
1. Podstawową jednostką organizacyjną Technikum jest oddział.
2. Liczba uczniów w oddziale Technikum powinna wynosić
nie mniej niż 34.
3. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego Technikum, liczba
uczniów w oddziale może być niższa od liczby określone w ust.2
4. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia ogólnego, stanowiące realizację podstawy
programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla Technikum
są organizowane w oddziałach . Nauczanie języków obcych może być realizowane
w zespołach międzyoddziałowych, liczących nie mniej niż 20 uczniów,
z uwzględnieniem poziomu ich umiejętności językowych.
5. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia zawodowego, stanowiące realizację
podstaw programowych w poszczególnych zawodach, organizowane
są w oddziałach lub zespołach międzyoddziałowych albo międzyszkolnych
z uwzględnieniem warunków bezpieczeństwa, określonych odrębnymi przepisami.
Liczbę uczestników zajęć o których mowa, określa arkusz organizacyjny
Technikum.
6. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia zawodowego mogą być prowadzone
na terenie innych jednostek organizacyjnych, w tym szkół wyższych,
Centrum Kształcenia Praktycznego, Centrum Kształcenia Ustawicznego.
7. Godzina lekcyjna trwa 45 minut; w uzasadnionych przypadkach w innym
wymiarze, nie dłuższym niż 60 minut, z zachowaniem ogólnego tygodniowego
czasu zajęć, ustalonego w tygodniowym rozkładzie zajęć.
Organizację pracowni szkolnych, w szczególności pracowni ćwiczeń praktycznych, pracowni symulacyjnych oraz warsztatów szkolnych, określa dyrektor Technikum.
Szczegółową organizację praktycznej nauki zawodu, z uwzględnieniem odrębnych przepisów określi dyrektor Technikum.
Technikum prowadzi bibliotekę szkolną. Szczegółową organizację biblioteki i zadania nauczyciela bibliotekarza z uwzględnieniem zadań w zakresie:
udostępniania książek i innych źródeł informacji,
tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
organizowania różnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną,
określa regulamin pracy biblioteki, zatwierdzony przez radę pedagogiczną.
Zadania nauczyciela bibliotekarza, zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami, rodzicami oraz innymi bibliotekami określa regulamin, o którym mowa w ust. 10.
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny Technikum opracowany przez dyrektora z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, w terminie do 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacyjny zatwierdzany jest przez organ prowadzący Technikum do dnia 30 maja danego roku.
W arkuszu organizacyjnym Technikum zamieszcza się w szczególności:
liczbę pracowników Technikum, w tym wicedyrektorów i innych pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
liczbę godzin edukacyjnych,
liczbę godzin prowadzonych przez innych nauczycieli.
14. Dyrektor Technikum ustala tygodniowy rozkład zajęć
z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy ucznia.
§ 5
Nagrody i kary
Rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów i słuchaczy , określa rada pedagogiczna w porozumieniu z samorządem uczniowskim i radą rodziców.
Skreślenia z listy uczniów dokonuje dyrektor szkoły w trybie decyzji administracyjnej, na podstawie uchwały rady pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
Uczeń może być skreślony z listy za:
udowodnione przestępstwo o charakterze chuligańskim: rozboje, kradzież itp.
zachowanie nie licujące z godnością ucznia, w tym znęcanie się nad młodszymi i rówieśnikami.
wejście w kolizję z prawem.
spożywania alkoholu, narkotyków
rozprowadzania narkotyków na terenie szkoły
spowodowania fałszywego alarmu bombowego
stworzenia zagrożenia życia lub zdrowia uczniów lub pracowników szkoły.
Karę skreślenia z listy uczniów stosuje się , gdy wyczerpano wszystkie inne metody oddziałujące na ucznia.
Od decyzji o wymierzeniu kary uczeń może odwołać się do: Mazowieckiego Kuratora Oświaty Delegatura w Radomiu ul. Żeromskiego 53 za pośrednictwem dyrektora szkoły w terminie 14 dni.
Warunki pobytu ucznia i słuchacza w Technikum zapewniające mu bezpieczeństwo i ochronę przed przejawami patologii społecznej określi dyrektor szkoły.
§ 6
Zasady rekrutacji
Zasady rekrutacji do Technikum określają odrębne przepisy.
§ 7
Prawa i obowiązki uczniów
1.Prawa i obowiązki uczniów oraz słuchaczy, instytucje oraz tryb składania skarg
w przypadku nie przestrzegania praw ucznia i słuchacza, uwzględniające
międzynarodowe konwencje, ustalany jest wspólnie przez organy o których mowa
w § 3 ust.1.
§ 8
Przepisy końcowe
1. Technikum, w tym Technikum wchodzące w skład zespołu szkół, używa
pieczęci zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Tablice i pieczęcie Technikum wchodzącego w skład zespołu
szkół zawierają nazwę zespołu i nazwę tego technikum z zastrzeżeniem ust. 3
3. Pieczęć urzędowa Technikum wchodzącego w skład zespołu szkół
nie zawiera nazwy tego zespołu.
4. Technikum może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał
szkolny.
5.Technikum prowadzi i przechowuje dokumentację szkolną zgodnie z odrębnymi przepisami.
6. Zasady gospodarki finansowej Technikum określają odrębne przepisy.