Uchwała nr 358
U C H W A Ł A Nr 358/2004
Rady Miejskiej w Radomiu
z dnia 26.01.2004r.
w sprawie wprowadzenia Szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Radomia
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art.40 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jednolity tekst: Dz. U. Nr 142 z 2001r. poz. 1591 ze zm.), art. 4 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. Nr 9 z 1997r. poz. 43 ze zm.), art. 4, art. 6 ust.1, art. 10 ust.1 pkt 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132 z 1996 r. poz. 622 z późn. zm. ) oraz art. 2 ust.1 i art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62 z 2000r. poz. 718 ze zm. ) Rada Miejska po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Radomiu, uchwala co następuje:
§ 1
Wprowadza się Szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Radomia, stanowiące załącznik nr 1 do niniejszej Uchwały.
§ 2
Nieprzestrzeganie obowiązków i zakazów określonych w Szczegółowych zasadach utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Radomia podlega karze grzywny w trybie postępowania w sprawach o wykroczenia.
§ 3
Prezydent Miasta Radomia, po zasięgnięciu pozytywnej opinii Komisji Budżetowej Rady Miejskiej w Radomiu, ustala wysokość cen i opłat za składowanie odpadów na składowisku odpadów w Radomiu.
§ 4
Tracą moc niżej wymienione Uchwały Rady Miejskiej w Radomiu :
- uchwała Nr 71/94 z dn. 22.12.1994r. w sprawie wprowadzenia obowiązkowej rejestracji psów na terenie Gminy Radom,
- uchwała Nr 581/98 z dn. 26.03.1998r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Utrzymania Porządku i Czystości na terenie Gminy Miasta Radomia.
§5
Wykonanie Uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Radomia
§ 6
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
§ 7
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego, z wyjątkiem § 9 ust.1 pkt 2 Szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Radomia, który wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2004r.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Tadeusz Henryk Derlatka
ZAŁĄCZNIK
do Uchwały nr 358/2004 Rady Miejskiej w Radomiu
z dnia 26.01.2004r. w sprawie wprowadzenia
szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku
na terenie Gminy Miasta Radomia
SZCZEGÓŁOWE ZASADY UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU
NA TERENIE GMINY MIASTA RADOMIA
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Radomia, zwane dalej „Zasadami”, w zakresie:
Utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości.
Rodzaju urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych (w tym do selektywnej zbiórki odpadów) na terenie nieruchomości oraz dróg publicznych, a także ich rozmieszczenia oraz utrzymania.
Częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
Obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe.
Wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.
Obowiązku i zasad deratyzacji.
§ 2
Zasady obowiązują właścicieli nieruchomości, mieszkańców Gminy Miasta Radomia oraz osoby przebywające na jej terenie.
§ 3
1. Kontrolę przestrzegania Zasad przeprowadza Straż Miejska oraz upoważnieni przez Prezydenta Miasta Radomia pracownicy Urzędu Miejskiego.
2. Kontrolujący mają prawo w szczególności do :
1) sprawdzenia dokumentów, których posiadanie jest wymagane niniejszymi Zasadami dla danej nieruchomości,
2) wzywania zobowiązanych do stawienia się w siedzibie kontrolującego w celu okazania dokumentów, o których wyżej mowa.
§ 4
W sprawach nieuregulowanych w niniejszych Zasadach stosuje się przepisy ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z póź. zmianami) oraz inne obowiązujące w tym zakresie przepisy.
§ 5
Ilekroć w Zasadach jest mowa o:
1) jednostkach wywozowych - należy przez to rozumieć zakłady będące gminnymi
jednostkami organizacyjnymi lub przedsiębiorców posiadających zezwolenie
na prowadzenie działalności w zakresie odbioru odpadów komunalnych lub
opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych
2) nieczystościach ciekłych - należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo
w zbiornikach bezodpływowych
3) odpadach komunalnych - rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach
domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące
od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne
do odpadów powstających w gospodarstwach domowych
4) odpadach komunalnych wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone, ze względu na swoje rozmiary i masę, w typowych pojemnikach na odpady ( np. meble, wózki dziecięce, sprzęt gospodarstwa domowego, deski, materace, itp.)
5) odpadach medycznych - rozumie się przez to odpady powstające w związku
z udzielaniem świadczeń zdrowotnych oraz prowadzeniem badań i doświadczeń
naukowych w zakresie medycyny
6) odpadach weterynaryjnych - rozumie się przez to odpady powstające w związku
z badaniem, leczeniem zwierząt lub świadczeniem usług weterynaryjnych, a także
w związku z prowadzeniem badań naukowych i doświadczeń na zwierzętach
7) zabudowie jedno i kilkurodzinnej - rozumie się przez to budynek lub zespół budynków
zawierający do 10 mieszkań zlokalizowanych na jednej nieruchomości
8) zabudowie wielorodzinnej - rozumie się przez to budynek lub zespół budynków
zawierający powyżej 10 mieszkań zlokalizowanych na jednej nieruchomości
9) zwierzętach domowych - rozumie się przez to zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz
z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez
człowieka w charakterze jego towarzysza
10) zwierzętach gospodarskich - należy przez to rozumieć zwierzęta utrzymywane w celach
hodowlanych i produkcyjnych
11) właścicielach nieruchomości - rozumie się przez to także współwłaścicieli,
użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające
nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające
nieruchomością
12) robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające
na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,
13) hodowli - rozumie się przez to utrzymywanie zwierząt domowych jednego gatunku
w ilości powyżej dwóch sztuk
Rozdział II
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 6
Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do:
1) utrzymania porządku, czystości i należytego stanu sanitarno - higienicznego nieruchomości oraz dbałości o jej estetyczny wygląd,
2) uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do wspólnego użytku oraz z chodników położonych wzdłuż nieruchomości,
3) usuwania śnieżnych nawisów (sopli) z okapów, rynien i innych części elewacji,
4) usuwania chwastów i pielęgnacji zieleńców,
5) niezwłocznego usuwania odpadów powstałych w wyniku prowadzenia robót budowlanych na nieruchomości,
6) likwidacji na własny koszt „dzikich wysypisk” odpadów znajdujących się na nieruchomości. Przez likwidację rozumie się zebranie, transport i unieszkodliwienie odpadów zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
7) selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych z podziałem przynajmniej na dwie frakcje odpadów:
a) suchą - w tym opakowania szklane, PET-y, folie, plastiki, papier, tektura, kartony, metale, tekstylia, itp,
b) mokrą - zmieszane inne odpady komunalne
§ 7
1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do oddzielnego gromadzenia pozostałości roślinnych, w szczególności gałęzi, liści, trawy, chwastów i ich przekazywania do miejskiej kompostowni.
2. Z obowiązku określonego w ustępie 1 zwolnieni są właściciele nieruchomości:
1) dokonujący kompostowania pozostałości roślinnych we własnym zakresie w sposób nie powodujący uciążliwości dla otoczenia,
2) spalający suche pozostałości roślinne w sposób nie powodujący zagrożenia pożarowego i uciążliwości dla otoczenia.
§ 8
Zabrania się :
1) umieszczania w pojemnikach na odpady komunalne: śniegu, lodu, gorącego żużla i popiołu oraz odpadów wielkogabarytowych, odpadów niebezpiecznych, a także odpadów medycznych i weterynaryjnych,
2) spalania odpadów w pojemnikach oraz koszach na odpady,
3) spalania odpadów na powierzchni ziemi oraz spalania poza instalacjami i urządzeniami określonymi w odrębnych przepisach z wyjątkiem przypadków, w których uzyskano decyzję wojewody zezwalającą na takie spalanie,
4) stosowania środków chemicznych szkodliwych dla środowiska przy usuwaniu śniegu i lodu,
5) pryzmowania zgarniętego śniegu i lodu pod drzewami oraz w sposób powodujący zakłócenia w ruchu pojazdów lub pieszych,
6) mycia pojazdów mechanicznych poza myjniami samochodowymi oraz miejscami do tego przystosowanymi spełniającymi warunki określone w odrębnych przepisach,
7) wykonywania poza specjalistycznymi warsztatami napraw pojazdów mechanicznych,
związanych z powstawaniem odpadów niebezpiecznych, np. wymiany olejów, smarów, płynów chłodzących i hamulcowych, amortyzatorów i samochodowych urządzeń klimatyzacyjnych. Zakaz nie dotyczy doraźnych napraw wynikających z bieżącej eksploatacji pojazdu, nie mających negatywnego wpływu na środowisko oraz stan porządku i czystości.
Rozdział III
Rodzaje urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych
na terenie nieruchomości i na drogach publicznych oraz wymagania dotyczące ich rozmieszczania i utrzymywania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 9
1. W zakresie gromadzenia odpadów komunalnych właściciel nieruchomości zobowiązany jest do:
1) wyposażenia nieruchomości w odpowiednią ilość zamykanych typowych pojemników, sprawnych technicznie i estetycznych do gromadzenia frakcji mokrej,
2) wyposażenia nieruchomości w odpowiednią ilość pojemników lub worków
z tworzywa sztucznego do gromadzenia frakcji suchej,
3) wydzielenia miejsca na terenie nieruchomości do ustawienia pojemników i utrzymania go w czystości.
4) zapewnienia pracownikom firmy wywozowej dostępu do pojemników w czasie ustalonym w umowie o odbiór odpadów.
2. Z obowiązków określonych w ust. 1 zwolnieni są właściciele nieruchomości niezabudowanych.
3. Do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych przyjmuje się następujące zasady:
1) w zabudowie jedno-, kilku- i wielorodzinnej należy stosować oddzielne, oznakowane
pojemniki na frakcję suchą i mokrą;
2) w zabudowie jedno- i kilkurodzinnej dopuszcza się gromadzenie frakcji suchej
w workach,
3) w zabudowie wielorodzinnej ilość pojemników do gromadzenia frakcji suchej nie
może być mniejsza niż jeden pojemnik o pojemności co najmniej 1100 litrów na 500
mieszkańców,
4. Pojemniki należy utrzymywać w czystości oraz poddawać dezynfekcji co najmniej raz na kwartał.
5. Odpady wielkogabarytowe powinny być gromadzone oddzielnie i usuwane zgodnie z harmonogramem ustalonym z jednostką wywozową.
6. Odpady powstałe w wyniku prowadzenia robót budowlanych (np. gruz) powinny być
gromadzone w odrębnych pojemnikach, w sposób nie powodujący pylenia i usuwane
na bieżąco.
7. W miejscach publicznych (chodniki, place, parki, zieleńce, przystanki autobusowe,
itp.) odpady komunalne powinny być gromadzone w koszach ulicznych. Kosze uliczne powinny być rozstawione w sposób i w ilościach zapewniających utrzymanie czystości w miejscach publicznych
8. Właściciele nieruchomości, na których organizowane są imprezy masowe, mają
obowiązek zapewnienia wystarczającej liczby pojemników do gromadzenia odpadów
oraz szaletów .
9. Odpady niebezpieczne oraz odpady inne niż komunalne należy gromadzić oddzielnie,
a zasady gospodarowania takimi odpadami określają odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ IV
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 10
1.W celu zapewnienia właściwego stanu sanitarno-higienicznego, częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości powinna wynosić:
1) dla zabudowy jedno- i kilkurodzinnej - nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
2) dla zabudowy wielorodzinnej - nie rzadziej niż dwa razy w tygodniu,
3) dla obiektów użyteczności publicznej - nie rzadziej niż raz w tygodniu,
4) dla nieruchomości, na których prowadzona jest działalność powodująca powstawanie
odpadów komunalnych:
a) przy działalności gastronomicznej i handlu spożywczym - nie rzadziej niż raz
w tygodniu,
b) przy pozostałej działalności - nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.
2. Kosze usytuowane na terenach przeznaczonych do użytku publicznego powinny być opróżniane przy ich wypełnieniu do 3/4.
§ 11
Częstotliwość wywozu nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych powinna
wynikać ze zużycia wody i pojemności zbiornika. Właściciel nieruchomości nie może
dopuszczać do przepełniania zbiornika i zanieczyszczenia powierzchni ziemi.
§ 12
Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do udokumentowania odbioru odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych poprzez okazanie umów i dowodów płacenia za takie usługi oraz ich przechowywanie przez okres 12 miesięcy od dnia wykonania usługi.
§ 13
Odpady komunalne stałe należy usuwać wyłącznie na składowiska odpadów komunalnych,
a w szczególności na gminne składowisko odpadów.
ROZDZIAŁ V
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe
§ 14
Osoby utrzymujące psy i inne zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie swoich zwierząt.
§ 15
1. Zwierzęta domowe winny być utrzymywane w pomieszczeniach zamkniętych lub
na ogrodzonych nieruchomościach, zabezpieczonych przed wydostaniem się zwierzęcia na zewnątrz.
2. W przypadku utrzymywania psa na terenie nieruchomości, na jej ogrodzeniu w miejscu widocznym należy umieścić tabliczkę ostrzegawczą z napisem „uwaga pies„.
§ 16
Osoby utrzymujące psy są zobowiązane :
1) zgłosić psa do rejestracji , pobrać znak identyfikacyjny i umieścić go przy obroży psa
(rejestracja psa jest bezpłatna),
2) poddawać psa obowiązkowemu szczepieniu ochronnemu przeciwko wściekliźnie.
§ 17
1. Na tereny użyteczności publicznej i tereny przeznaczone do wspólnego użytku psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy, a w przypadku psów agresywnych również
w kagańcu. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone jedynie w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel zapewnia kontrolę nad jego zachowaniem.
2. Przewożenie zwierząt środkami komunikacji publicznej jest możliwe tylko na zasadach określonych przez przewoźnika.
§ 18
Zakazuje się wprowadzania psów :
1) na tereny i do obiektów użyteczności publicznej, jeżeli taki zakaz wynika z wyraźnego
oznakowania dokonanego przez właściciela nieruchomości lub obiektu;
2) na tereny wydzielone do zabaw dla dzieci,
3) na tereny plaż i kąpielisk.
§ 19
Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta z obiektów i innych terenów przeznaczonych
do wspólnego użytku, a w szczególności z ulic, chodników, placów, terenów zieleni i klatek schodowych.
§ 20
W budynkach wielorodzinnych oraz w gęstej zabudowie jednorodzinnej (szeregowa, bliźniacza, atrialna oraz wolnostojąca na działkach o powierzchni do 500 m2) zabrania się utrzymywania zwierząt domowych w sposób stwarzający znaczne uciążliwości
dla mieszkańców, w szczególności prowadzenia hodowli psów, kotów i gołębi.
ROZDZIAŁ VI
Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 21
Wprowadza się zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach:
1) o zabudowie wielorodzinnej,
2) przeznaczonych do użytku publicznego,
3) budownictwa jednorodzinnego na działkach o powierzchni do 800 m2.
§ 22
1. Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolniczej dopuszcza się możliwość utrzymywania zwierząt gospodarskich na własny użytek.
2. Utrzymujący zwierzęta zobowiązani są zapewnić:
1) gromadzenie i usuwanie powstających w związku z ich utrzymywaniem odpadów
i nieczystości w sposób nie powodujący zanieczyszczenia powietrza, wody i gleby,
2) przestrzeganie przepisów sanitarno - epidemiologicznych,
3) utrzymywanie w należytej czystości terenu i pomieszczeń inwentarskich,
4) usuwanie i unieszkodliwianie padliny realizowane będzie na podstawie odrębnych przepisów weterynaryjnych.
3. Pomieszczenia inwentarskie powinny być oddalone :
1) 30 m od budynków jednorodzinnych,
2) 100 m od budynków wielorodzinnych, użyteczności publicznej i zamieszkania
zbiorowego,
3) 15 m od linii rozgraniczenia drogi publicznej.
4. Odległości określone w ust. 3 mogą być mniejsze, jeżeli wyrażą na to pisemną zgodę właściciele sąsiednich nieruchomości.
§ 23
Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach pracowniczych ogródków działkowych określają ich regulaminy.
ROZDZIAŁ VII
Obowiązek deratyzacji
§ 24
1. Obowiązkowi deratyzacji podlegają :
1) obszary zabudowy wielorodzinnej,
2) budynki użyteczności publicznej,
3) placówki gastronomiczne, zakłady produkujące żywność, placówki handlu artykułami
spożywczymi,
4) tereny składowania odpadów.
2. Obowiązkową deratyzację należy przeprowadzać co najmniej raz w roku w okresie
od stycznia do marca.
3. W przypadku występowania gryzoni deratyzację należy przeprowadzać również doraźnie.